Annons

Hur stor skillnad på luminicens över skärmytan ska man behöva tåla? (Eizo-skärm)

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Köpte en skärm (Eizo FlexScan S2110W) och tycker mig se att skärmen är mycket mörkare i mitten än vid sidorna och längst ner. Mäter med Spyder2 och ser att det skiljer sig. När sidorna uppvisar ett värde på snäppet över 200 cd/kvm, så uppvisar mittenpartiet enbart 185 cd/kvm. Det är en skillnad på drygt 15 cd/kvm.

Är det ett tillräckligt stort differens för att de ska garantireparera skärmen, eller är det något man får räkna med när man satsar "bara" 6700 kr på en skärm?
 
Eeros skrev:
Köpte en skärm (Eizo FlexScan S2110W) och tycker mig se att skärmen är mycket mörkare i mitten än vid sidorna och längst ner. Mäter med Spyder2 och ser att det skiljer sig. När sidorna uppvisar ett värde på snäppet över 200 cd/kvm, så uppvisar mittenpartiet enbart 185 cd/kvm. Det är en skillnad på drygt 15 cd/kvm.

Är det ett tillräckligt stort differens för att de ska garantireparera skärmen, eller är det något man får räkna med när man satsar "bara" 6700 kr på en skärm?

Hej!

Hm, när jag mätte en sådan skärm senast var den lite (11-12 %) ljussvagare längs högerkanten, men i övrigt relativt jämn. Just mitten var ljusstarkast, men bara runt 5 % över snittet för skärmytan i stort (medan högerkanten då som sagt var lite ljussvagare).

Nu mätte jag på full ljusstyrka, något som jag antar (hoppas :) att du inte kör med tanke på hur oerhört ljusstark S2111W är. Det kan se annorlunda ut när man dragit ned ljusstyrkan.

Den skillnad du har uppmätt handlar om 7-8 %, vilket jag misstänker ligger inom felmarginalen för den här nivån av skärmar. I våra något grovhuggna mätningar brukar de flesta 1680x1050-skärmar ha variationer på i bästa fall 5-6 % och i sämsta fall 12-13 % över ytan.

Givetvis skall man ha en någorlunda jämnt belyst skärm, men mitt tips är att du snarare mäter hur färgtemperaturen varierar över ytan, sådana skillnader upplever i alla fall jag som betydligt mer problematiska.

Mitt tips är att du ändå kontaktar Eizo och se vad de säger. Förmodligen är det här inom toleranserna, men man kan aldrig veta.
 
Tänkte passa på att fråga varför ni har en så hög ljusstyrka? När jag kalibrerar min CG211 går det inte ens att välja så högt (max 100cd/m2). Blir det inte väldigt svårt att få färgerna att stämma mot en utskrift med en så ljus skärm?


/petter
 
petter olsson skrev:
Tänkte passa på att fråga varför ni har en så hög ljusstyrka? När jag kalibrerar min CG211 går det inte ens att välja så högt (max 100cd/m2). Blir det inte väldigt svårt att få färgerna att stämma mot en utskrift med en så ljus skärm?

/petter

Det var därför jag skrev
"Nu mätte jag på full ljusstyrka, något som jag antar (hoppas :) att du inte kör"
:)

Intervallet 80-100-120 cd/m2 är nog ett bra riktmärke för de flesta sammanhang.

S2110W är ju annars en mycket ljusstark skärm, vilket gör att den kan fungera bra även i ljusa kontorsmiljöer och vid videoredigering. Men den går att dra ned till lämpliga ljusstyrkor för fotoredigering.

Sedan kan man ju som jag ha en billig och inte så bra skärm hemma (skomakarns barn, ni vet) som när den var ny inte gick att få under 160 cd/m2 även med alla reglage neddragna till ett minimum. Nu efter tre år kan jag i alla fall få ned den under 120 cd/m2, så det börjar närma sig :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.