Annons

Hur stor skillnad på billiga och dyra objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCool

Aktiv medlem
Hur stor är egentligen den synbara skillnaden på ett ganska dyrt zoomobjektiv med låg lägstabländare (tex 2,8-3,5) och ett lite billigre (med tex 3,5-5,6)??

Är det värt för en amatörfotograf att köpa dyra objektiv?
 
Tjena.
Jag är väl amatör eller semi-proffs om denna titel tillåts och jagh har just skaffat ett 2,8 objektiv. Tidigare hade jag bara "billiga" zoomar. Och mitt svar på din fråga är: det beror på vad du vill fotografera.

T.ex. om du vill ha korta tider för att du plåtar action eller sport eller vill ha riktigt skarpa bilder, då borde du köpa ett riktigt bra objektiv. om du nöjer dig med vanliga objektiv och inte jagar perfektion så är kanske inte 2,8 objektiv så nödvändigt.

Långt inlägg men hoppas att du förstår vad jag menar.
 
Ett ljusstarkare objektiv (med samma brännvidd) har högre prestanda beträffande skärpan, såväl i mitten som i kanterna av bilden. Även vinjettering (ljusbortfall i hörnen) hålls ofta i schack på dyrare objektiv, även på största bländaren. Se´n ger ju den höga ljusstyrkan i sig fotografen bättre möjligheter med snabbare slutartid=skarpare bild. Lägger du 2 testfotograferade bilder bredvid varandra kan nog skillnaden tyckas vara lika stor som köpesumman.....

Daniel
 
Hej

Kvaliten på glasen och dess behandling skiljer också.

Jag ser klart att både kontrast och färg skiljer rätt radikalt mellan tex Sigma 100-300DL och mitt Canon 100-400L IS.

Bra objektiv har också bättre förmåga att återge detaljer.

Roine