Annons

Hur stor skillnad på billiga och dyra objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCool

Aktiv medlem
Hur stor är egentligen den synbara skillnaden på ett ganska dyrt zoomobjektiv med låg lägstabländare (tex 2,8-3,5) och ett lite billigre (med tex 3,5-5,6)??

Är det värt för en amatörfotograf att köpa dyra objektiv?
 
Tjena.
Jag är väl amatör eller semi-proffs om denna titel tillåts och jagh har just skaffat ett 2,8 objektiv. Tidigare hade jag bara "billiga" zoomar. Och mitt svar på din fråga är: det beror på vad du vill fotografera.

T.ex. om du vill ha korta tider för att du plåtar action eller sport eller vill ha riktigt skarpa bilder, då borde du köpa ett riktigt bra objektiv. om du nöjer dig med vanliga objektiv och inte jagar perfektion så är kanske inte 2,8 objektiv så nödvändigt.

Långt inlägg men hoppas att du förstår vad jag menar.
 
Ett ljusstarkare objektiv (med samma brännvidd) har högre prestanda beträffande skärpan, såväl i mitten som i kanterna av bilden. Även vinjettering (ljusbortfall i hörnen) hålls ofta i schack på dyrare objektiv, även på största bländaren. Se´n ger ju den höga ljusstyrkan i sig fotografen bättre möjligheter med snabbare slutartid=skarpare bild. Lägger du 2 testfotograferade bilder bredvid varandra kan nog skillnaden tyckas vara lika stor som köpesumman.....

Daniel
 
Hej

Kvaliten på glasen och dess behandling skiljer också.

Jag ser klart att både kontrast och färg skiljer rätt radikalt mellan tex Sigma 100-300DL och mitt Canon 100-400L IS.

Bra objektiv har också bättre förmåga att återge detaljer.

Roine
 
Frågan går egentligen inte att ge ett entydigt svar på..vid lusläsning av diverse tester,andra svenska och utländska fotografers omdömen och av egen erfarenhet kan jag konstatera att det går att göra fynd.Det finns billiga objektiv med något sämre ljusstyrka som är i klass med L,G och allt vad dom heter...Som exempel kan nämnas Tokina 20-35/3,5-4,5 II som fått bättre kritik än dyrare original och pro-varianter.Ett annat som ligger bra till är Minolta 28-135/4-4,5 som är i G-klass..Nackdelen är närgränsen på denna.Bra kritik har även Minolta 35-70/3,5-4,5 och 70-210/4 fått..
mvh/gunte..
 
Hmm.. okej.. men är det nån som har bildbevis på detta? skulle vara väldigt intressant att SE skillnaden och inte bara höra pratas om den..
 
Be någon snäll medlem på fotosidan.se att låna ut ett objektiv åt dig så kan du prova själv.
Enda sättet att verkligen veta.
 
Skillnaden syns dåligt på en bild som visas på skärm. Du behöver antagligen papperskopior för att se skillnaden, där det syns tydligt enligt mig.

Om du har vägarna förbi Enköping så kan du kontakta mig så ska jag visa.

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.