Annons

Hur stor förstoring ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke7406

Aktiv medlem
Jag har i dagsläget en Canon eos 50 med 16 mpx upplösning.
Det jag undrar mest är hur stor förstoring man kan göra utan att tappa för mycket kvalitet.

Jag har ett foto i bra kvalitet med bra skärpa och inget brus.
jag skulle beställa en förstoring från Snapfish och enligt dom så skulle jag MAX kunna förstora den till 20 X 30 cm utan att tappa för mycket kvalité ?.

Kan det verkligen stämma. Jag personligen tycker att det borde gå att få betydligt större utskrifter.

Vad är eran erfarenhet av detta ?
Berätta gärna.

Det jag undrar mest är hur stor förstoring man kan göra utan att tappa för mycket kvalitet.

jag skulle beställa en förstoring från Snapfish och enligt dom så skulle jag MAX kunna förstora den till 20 X 30 cm utan att tappa för mycket kvalité ?.

Kan det verkligen stämma. Jag personligen tycker att det borde gå att få betydligt större utskrifter.

Berätta gärna.

Jag har en likadan kamera som dig, hur stora har du lyckats göra?
Jag har endast kunnat göra fullstor A4.. gör jag större så blir det dålig kvalitet.

En välexponerad, skarp & bra efterbehandlad bild ifrån eos 50D kan du göra "hur stor som helst"

Med storleken på kopians ökning ökar också betraktnings avståndet, jag har många bilder ifrån min första eos 10D med 6Mpix som hänger på väggen i storlek 50x70cm & ser enastående skarpa ut.

Se bara till att ni fotograferar i RAW eller kamerans största jpeg med max kvalitet & håller den storleken.

En välexponerad, skarp & bra efterbehandlad bild ifrån eos 50D kan du göra "hur stor som helst"

Med storleken på kopians ökning ökar också betraktnings avståndet, jag har många bilder ifrån min första eos 10D med 6Mpix som hänger på väggen i storlek 50x70cm & ser enastående skarpa ut.

Håller med.

Jag har faktiskt en bild tagen med en Ixus där kameran var inställd på 1024 x 768 som jag skrivit ut på A3 med acceptabelt resultat.

Interpolering och betraktningsavstånd gör mirakel! :)

Berätta gärna.

Det låter inte rätt att det bara skulle räcka till en bild på 20x30 cm. Det beror ju på vilken upplösning tryckeriet/fotolabbet vill ha. Om man räknar med 300 dpi så kan du printa ca 40 x 30 cm utan kvalitetsförlust. Ett fotolabb nöjer sig med lägre upplösning och då bör du kunna få ut förstoringar runt 80 x 60 cm utan förlust.

Men som några redan nämnt kan du göra mycket större bilder än så på grund av att betraktningsavståndet i regel ökar och då är våra ögon ganska förlåtande.

Här kan man få en fingervisning: http://web.forret.com/tools/megapixel.asp?width=4736&height=3384

Ev. har du laddat upp en bild med för låg upplösning.
Det finns väl olika uppladdningsalternativ.
(kan tänka mig att du valt att ladda upp filer för litet format, typ 10x15 cm)
I så fall, kolla upp om du ska ladda om bilden igen.

MVH J O

Varför är det så att det finns två sidor av detta ämne?
En halva säger att man kan få väldigt stora bilder med väldigt bra kvalitet
den andra halvan säger att det inte blir bra större än A4

Man tycker ju att det bara borde finnas ett svar!

Det finns inte ett klart svar. Det handlar om hur bilden ska betraktas och vilken teknik den trycks eller printas med. Materialet den printas på har också stor betydelse, väv eller canvas tål hårdare interpolering än fint konsttryckspapper t ex. Till slut är det man själv som avgör vad som är acceptabel kvalitet.

Till våren ska jag ha en utställning här i Helsingborg där en bild ska bli 47 x 2 meter. Det som blir unikt med den är att den inte är interpolerad utan trycks med full och äkta upplösning. I det fallet kan man gå ända fram till bilden och fortfarande se små och högupplösta detaljer. Det skulle vara helt omöjligt att göra med en vanlig 16 mp kamera.

Det beror på vad man menar med bra kvalitet. Med en högupplöst utskrift som ska vara skarp när man sitter med lupp och tittar så är nog A4 gränsen. Men för en bild som ska hänga på väggen med ett betraktningsavstånd på 1-2 meter så kan man naturligtvis göra den större.

Om man har en skrivare hemma, kan man ju prova själv. Skriv ut en del av bilden på skrivaren som motsvarar den förstoringsgrad man vill skriva ut bilden och sätt upp den på väggen. Kolla om det naturliga betraktningsavståndet duger eller inte. Gör om tills du blir nöjd. Färdigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar