Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur starta om LR med annan katalog

Produkter
(logga in för att koppla)

Lennart Falk

Aktiv medlem
Behöver använda en gammal Lr-katalog som ligger på en extern hårddisk men när jag försöker starta genom att dubbelklicka på den får jag upp bifogade fönster. Den ligger tillsammans med bildfilerna i "Digital bildmapp". Jag har dragit ut Lr ikonen på skrivbordet och sedan flyttat tillbaka den till de olika överordnade mappar som mappen ligger i men med samma resultat. "Åtgärda mappbehörig-heterna" hur gör man det?
Skärmavbild Digital bildmapp.png

Vild chansning men......
Av sökvägen i meddelanderutan ser det ut som det kan vara en backup av dina filer. Om det är så är det möjligt att filer och mappar bara är åtkomliga via backupprogrammet (kan vara lite olika beroende på backupprogram). I så fall finns väl filerna och LR-katalogen även på fler ställen. Annars får man väl börja med att återställa alltihop med backupprogrammet.
(Kanske bara slog in öppna dörrar med dettas svar)

Ser ut som du har en Mac…? I så fall ser du behörigheten om du tittar på egenskaperna för disken / katalogen och ifall jag inte minns helt fel (sitter inte framför datorn) är det där du ändrar om det behövs

Tack AWid och janc för svaren men det verkar vara hopplöst. Ja det är en Mac och det är backupdisken jag använt för att lagra filer från en gammal Mac som höll på att paja och numera går den inte att starta. Jag har försökt det mesta och Apple föreslår bl a att man ska ladda ner en zipfil och använda den i programmet Terminal för att låsa upp behörigheter men inte ens det hjälpte. Återstår bara att redigera om de aktuella bilderna, för originalfilerna har jag intakta...

Tack AWid och janc för svaren men det verkar vara hopplöst. Ja det är en Mac och det är backupdisken jag använt för att lagra filer från en gammal Mac som höll på att paja och numera går den inte att starta. Jag har försökt det mesta och Apple föreslår bl a att man ska ladda ner en zipfil och använda den i programmet Terminal för att låsa upp behörigheter men inte ens det hjälpte. Återstår bara att redigera om de aktuella bilderna, för originalfilerna har jag intakta...
Borde gå att få till det med någon av metoderna du testat men den typen av instruktioner brukar ibland utelämna eller förenkla något steg på vägen, men principen låter korrekt.

Jag skulle testat att kopiera lrcat-filen till en ny mapp på din dator, sedan starta lightroom och välja öppna katalog. Sedan får man fixa till sökvägarna till bilderna.

Sedan är det väl bra i framtiden att använda xmp-filer (katalog-inställningar->metadata->Automatiskt skriva ändringar till xmp) så är man inte beroende av lightrooms databas.

Jag vill minnas att det inte går att köra LR med katalogfilen placerad på extern disk. Eller kan det vara så att denna begränsning har tagits bort och att det ändå inte fungerar? I så fall är jag ute och cyklar och detta inlägg kan helt bortses från.

AH-ha, det var så det förhöll sig. Minns bara att det var någon begränsning med hårddiskar som jag läste i någon av de tidigaste versionerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar