Annons

Hur starta eget företag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Hur/var hittar jag information om hur jag på enklaste sätt startar och registrerar en egen firma, på en lämplig form för mindre fotoförsäljning och fotouppdrag?

Tackar för alla tips!
Anders

Anders, detta är jag också intresserad av. Väntar spänt på hjälpen här! :)

Edit: Men Jesper, berätta gärna lite hur det går till, vad det innebär att ha företaget, kostnader mm.

Det är jättebra länkar som lämnats.
Läs dem! De flesta "vanliga" frågor besvaras där.
Även vad gäller kostnader osv.

Det finns massor med information på biblioteket. Exempel på literatur från ett aktivt förlag är boken "Enskild firma" från "Björn Lundén förlag". Prenumerera gratis på tidningen Du&Co från Posten. Det är en jättebra tidning om egenföretagande som är ungefär som en gratis kundtidning från Posten, bara att den håller mycket hög nivå och innehåller massor av intresanta artiklar och reportage från småföretag.
Ni kan knappast begära att någon här på fotosidan ska sitta och skriva långa texter om företagande. Få tummarna ur vetja och ta del av det som redan har skrivits. Finns det sedan mer specifika frågor som är svåra att hitta svar på kan nii ju försöka få svar här på forumet.
MVH, Niclas Vestman

http://www.infoteket.se/starta_eget/

Mitt förslag är att du går en kurs i företagande. Jag gick själv en via arbetsförmedlingen, och då insåg jag hur många fallgropar man kan hamna i :-(

Kostnad och tid för en sådan kurs kommer du ha tillbaka ganska snart...

PS När jag kollade vilka länkar Infoteket har, så upptäckte jag att de länkar till en sida jag har knåpat ihop en gång i tiden (på mitt dåvarande jobb :)

...hade en enskild firma under några år, och jag använde mig av Björn Lundéns litteratur för att lära mig hur man startar och driver ett företag.

Lärde mig bokföring av hans böcker och skötte sedan företaget utan problem. På den tiden jag hade företaget ingick det om man köpte något av honom, att man fick ringa och ställa frågor utan att det kostade något extra.

Här är länken till detta Björn Lundéns företag

Lycka till
Håkan

Fler länkar

www.nutek.se (bl.a. företagarguiden) riktigt bra sida.
www.almi.se (företagspartner. Hjälper till med lån)

Ett tips är också att ta kontakt med arbetsförmedlingen. De har i de flesta län informationsträffar där flera intressanta aktörer deltar. Dessa brukar vara öppna för allmänheten oavsett om man är arbetslös eller inte.

Kolla så att verkligen behöver starta firma, det är inte "bara" att starta, du får ju faktiskt tjäna 12.000kr som hobby verksamhet

Annars vill jag slå ett slag för koperativt företagande. Det är en mycket underskattad bolagsform

Tusen tack för tips och länkar!

Jag känner till möjligheten att tjäna pengar på en hobby, anledningar att registrera ett företag skulle vara "professionellare image" samt att jag tror att företagskunder som vill köpa bilder eller jobb ofta har lättare att köpa från en annan firma.

Det tål att tänkas på helt klart då det drar med sig kostnader och administration. Jag ska kika efter en av de kurser ni tipsat om.

ANNONS