Annons

Hur stark blixt behövs för indirekt blixt i taket?

Produkter
(logga in för att koppla)

mrg

Medlem
Hej!

När jag skulle ta en gruppbild häromdagen så siktade jag blixten i taket (2,40 i takhöjd, vitmålat, kameran och motivet i sittande ansiktshöjd på ca 2,5m avstånd) men trots att jag hade blixten (Godox TT600) på full styrka fick jag gå hela vägen till ISO 1600, f/1.8 (1/200 s) för att få acceptabel exponering. Att behöva så stor bländare gör det svårt att använda min normalzoom som ju bara går till f/2.8 utan att få irriterande höga ISO-tal.

Jag gör det här så sällan att jag inte riktigt minns vilka inställningar jag hade förra gången men verkar inte det lite klent? Är det jag eller blixten som håller på att tappa sugen?
 
Ljuset avtar som bekant med avståndet och då du studsar i ett tak "äts" en del ljus upp av ytan du studsar i. Räkna hela vägen ljuset behöver färdas och kompensera för bortfallet i den yta du studsar i och då ser du att det krävs mycket ljus för att kunna blända ner på acceptabla iso-nivåer. Jag plåtar flera gånger i veckan under ovan förhållanden (jobbar som sjukhusfotograf) och kör med en blixt på 1200ws och behöver ändå trycka upp iso en hel del för att kunna blända ner några steg. Att det blir lite brus i bilderna får ibland vara ok.
 
Om de sitter ner blir avståndet mellan ljuskälla (taket) längre och ljuset avtar snabbt med avståndet. Har du möjlighet att ha blixten "off the camera" kan man få bra ljus även om blixten riktas direkt eller med en ljusspridare på blixten. Att bara studsa blixten i taket brukar också ge skuggor kring ögon om man inte har "bounce card" pä blixten som lätter upp och ger lite ögonblänk. (bounce card kan enkelt fixas med en vit lapp och en gummisnodd eller tejp).
Jag har inga godoxblixtar så jag vet vad de klarar. Kanske en kraftigare blixt hjälper. Om blixt och kamera inte kommunicerar (TTL) kan det också bli fel.
 
Ja, så här i efterhand hade det nog funkat att strunta i blixten. Slutartiden utan blixt var ca 1/30s, och med kameran på stativ så det bara resulterat några extra kasserade bilder pga rörelseoskärpa.

Blixsynk på kameran är 1/250s. Blixten saknar TTL så jag kör helt manuellt med testexponeringar, men det är ju inte en liten fickblixt så jag tycker det verkar konstigt. Min minnesbild från förra gången är också att blixtljuset var mycket starkare.

Det känns som ett underligt sätt för en blixt att gå sönder på dock, förmodligen är det nåt jag gör fel, men jag kan inte komma på vad.

(red: Eller så minns jag fel och det är helt normalt...)
 
Senast ändrad:
När jag googlar får jag fram att Godox TT600 har ledtal 60 vid 200mm och ISO 100. Blixten har zoom 24 to 200 mm och ledtalet är alltså angivet vid 200mm (ger högst värde). Vi kanske kan antar att ledtalet är 32 vid ett mer normalt zoomläge. Om blixten riktas rakt fram så skulle vi då använda bländare 8 på avståndet 32/8=4m vid full effekt och ISO 100. Slår du blixten i taket så tappar man som sagt en del pga att avståndet ökar och ljuset sprids över en större yta. Rimligt vore kanske att du skulle kunna använda bländare 8 och ISO 400 när du riktar blixten snett uppåt mot taket.
ISO 1600, f/1.8 låter som om blixten inte är med alls.
 
Jag håller med om att om din blixt och kamera fungerar som det ska så bör ljuset bli starkare än f1,8.
I alla fall om taket är viit och väggarna relativt ljusa.
Prova med längre exponeringstid t.ex 1/100 s i kameran.
Fungerar det bra när blixten slås direkt mot motivet?
 
Mysteriet löst!

Det var användarfel. Jag trodde M:et på displayen betydde manuell utlösning, till skillnad från slav-utlösning, men det betyder "Master" med radiostyrda slavar vilket tydligen innebär att den utlöses på lägsta styrka oavsett vad som står på displayen (som förrädiskt nog går att ställa in som vanligt). Det står så vitt jag kan se inget i manualen om det.

Tack för era kommentarer som fick mig att gå till botten med det här och faktiskt lära mig något!
 
Mysteriet löst!

Det var användarfel. Jag trodde M:et på displayen betydde manuell utlösning, till skillnad från slav-utlösning, men det betyder "Master" med radiostyrda slavar vilket tydligen innebär att den utlöses på lägsta styrka oavsett vad som står på displayen (som förrädiskt nog går att ställa in som vanligt). Det står så vitt jag kan se inget i manualen om det.

Tack för era kommentarer som fick mig att gå till botten med det här och faktiskt lära mig något!
Låter konstigt. Jag har visserligen ingen TT600 utan en AD300 och en Xpro trigger och har inga problem att ställa in full effekt. Det här borde fungera lika på alla radiostyrda Godox blixtat
Gick även bra om jag bara använde godox v1 i tillbehörsskon och vinklade reflektorn

Låter som användarfel. prova läsa manualen en gång till. Eller titta på den här:
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar