Annons

Hur stark är 250 Ws?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag drog igång en diskussion om att bygga sin egen blixt. Om jag tar en blixt från en engångskamera ligger den på ca 9Ws. Jag hade då tänkt att bygga ihop ett antal sådana för att få upp styrkan.

Därför har jag en fråga. Om man tex har en 250Ws blixt med bouncer och det är två meter mellan modell och bouncern. Vilken bländare får man då (vid tex 100 iso och 1/60)

Jag kommer väl inte bygga ihop så många så att jag får 250 Ws, men jag är bara nyfiken om 250 är jättestarkt eller om det är mesigt ljus?

/ Marcus

Hej

Jag har en 500Ws Elinchrome med Photax Bouncer, den har dubbla vita tyger inuti.

Oftast kör jag den på 1/4 effekt o du får jag ca bländare 8-9 på ca 1 meters håll vid ISO 100.

Roine

Du kan grovt räkna med att en naken blixt med normalreflektor på 250 Joule (Ws) är detsamma som en blixt med ledtal 45.

Men du skall slänga på någon sorts okänd diffusor så...

mipert skrev:
Du kan grovt räkna med att en naken blixt med normalreflektor på 250 Joule (Ws) är detsamma som en blixt med ledtal 45.

Men du skall slänga på någon sorts okänd diffusor så...

Då jag inte har sysslat med blixtar förut (har kört med bygglampor) så vet inte jag vad ledtal innebär. 45 är det mycket eller lite. Kan man jämföra med något annat när man får siffran 45?

/ Marcus

Du kan räkna fram vilket ledtal du behöver då Ledtalet = Använd bländare * Avståndet till motivet. Med ledtal 45 och bländare 8 räcker ljuset för ett motiv på ett avstånd av max 45/8 m, vid ISO 100. Ledtalet anges vanligen vid ISO 100. Sen beror det förstås på blixtens konstruktion om den täcker ut hela den vinkeln som ditt objektiv ser. /Göran

Vilken bländare du får beror givetvis på hur stor bouncern är. Men 250 Ws räcker gott och väl till en hemmastudio. problemet brukar snarare vara att man inte kan sätta ner 250:eek:rna lika mycket som 500:eek:rna. Ofta är problemet att kunna få tillräckligt liten bländare för att få snyggt skärpedjup vid porträtt eller när man plåtar små saker. Men det finns ju gråfilter.

froderberg skrev:
Vilken bländare du får beror givetvis på hur stor bouncern är. Men 250 Ws räcker gott och väl till en hemmastudio. problemet brukar snarare vara att man inte kan sätta ner 250:eek:rna lika mycket som 500:eek:rna. Ofta är problemet att kunna få tillräckligt liten bländare för att få snyggt skärpedjup vid porträtt eller när man plåtar små saker. Men det finns ju gråfilter.

Men jag som ska bygga en egen blixt. Hur mycket tycker du att man behöver då? Räcker det med 125 Ws?

/ Marcus

Jag tycker du skall glömma siffrorna och prova dig fram. Om du bygger själv bör du kunna ha en brytare för att koppla ur några blixtar om styrkan är för stark.

Om någon har räknat och sett att roineks exempel inte ger 45 i ledtal för 250 Joule så finns det många skäl till det.

Ett är att när jag skrev att 250 motsvarar en 45:a så menade jag en blixt med angivet ledtal av 45.
Man kan lugnt räkna med att de flesta blixtar inte håller angiven styrka, när jag och några kompisar för tio år sedan testade två dussin blixtar, Sunpak, Nikon, Vivitar, Metz med flera, var det bara en som höll angivet ledtal. De flesta höll halva styrkan eller 2/3.

Tygerna i Bouncern samt storleken på den påverkar ljuset. Kanske är det inte en äkta bouncer utan en diffusbox (de flesta ”bouncrar” är egentligen diffusboxar) och så vidare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar