Annons

Hur ställer man in skärmen?

Produkter
(logga in för att koppla)

jojje2

Aktiv medlem
Att ställa in (kalibrera) skärmen kan vara ganska kruxigt.
Jag har en filmscanner (Minolta Scan Dual II) och en vanlig 17" skärm.
När jag scannar filmen så kan jag _aldrig_ få samma fylliga varma känska som jag får med papperskopiorna/dia. Jag vet hut levels fungerar, så det är inte där problemet ligger (tror jag). Jag misstänker att man måste ställa in skärmen så att den återger en bild som liknar papperskopian/dian.

Jag har hört att en skärm ska ha gamma 1.8 och att jag bör scanna med samma gamma, stämmer det?
Hur gör jag för att ställa in skärmen? Jag har hittat flera hemsidor som ska påstås hjälpa, men jag får trots allt en mycket matt och blek bild.
ex på länk: http://www.zonezero.com/calibration/english.html

/Jorge Dougnac
 
Hur ser dina bilder ut i jämförelse med andra ??
Om andras bilder ser bra ut (i browsern) så kan det vara inställningar i det program du använder för att titta på bilder som ligger på din hårddisk. De flesta program idag har en egen kalibreringsmöjlighet. Kolla ifall det är där felet ligger.


Lycka till
 
Alla bilder ser mer eller mindre bleka ut, jämfört med papperskopior, inte bara mina och inte bara i photoshop.

Som sagt, photoshop är programmet jag använder och där använder jag någon profil som heter RGBnånting (sitter på jobbet just nu, kommer inte exakt ihåg vad den heter).

Jag kom på att det kanske har något att göra med färgtemperaturen, kan det stämma? Jag har för mig att man kan ställa in tre olika färgtemperaturer på skärmen.

/J
 
Adobe har ett program som heter "Gamma".
Du hittar det i kontrollpanelen, kör det och se om bilderna blir bättre efter.
Ligger det inte i kontrollpanelen så kolla om du hittar det under "Autostart" under startknappen, eller kör en sökning på det, det bör finnas med i programmet.
 
Jag har märkt att bilderna ser betydligt blekare ut i ljusa rum, när jag släcker ner rummet framträder färgerna bättre. Försök!

mvh
/Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.