Annons

Hur ställer man in för att få stroboskopbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Wistrand

Aktiv medlem
Hallå

Hur ställer man in för att få stroboskopbilder på en K10D med en AH-360. jag har sökt men inte hittat/fattat

Mvh
//Peter

Jag har inte testat på K10, men till att börja med lär du behöva ställa kameran på M(anuell) annars brukar blixten hela tiden byta tillbaka till Auto den också. Sedan lär det nog bara vara att knappa in den strobo du vill ha på blixten.

Jag fattar inte riktigt, jag läser o provar, blabla
det jag är ute efter är att blixten fyrar av flera ggr per exponering

hittar inget om strobe i eng pdf-manualen,
men i spec står det 10strob/sek
finns nog risk för överhettning så M och iso 1600 är nog ett måste?
Hur funkar den annars på Hs-sync,hinner den med 3fps under några sekunder?

Det beror väl helt på hur mycket den måste lysa. Ingen blixt orkar nog med 3fps om den måste ösa på mycket. Men med tillräcklig ISO och hyfsad bakgrundsbelysning kanske.

Det är inte mycket den skall behöva lysa upp, det är funktioen jag är ue efter.... jag fattar inte alls hur man ställer in.

Manualen är inte så utömmande på alla funktioner och knappar. Jag har testat mej fram en hel del.. men det vill inte "blinka"

Hur skall kameran vara inställd? och sen blixten?

Mvh
//Peter

För det första måste väl slutaren vara öppen en stund om blixten skall tycka att det är idé att blinka på i stroboskoptakt. Vad har du för slutartider?. Testa en lång slutartid, eller kör på Bulb. Skall du leka med stroboskop kan det ju vara fördel om det är riktigt mörkt och då spelar det ju ingen roll att slutaren står öppen lite.
Jag har själv inte lekt så mycket med detta och när jag testade så körde jag på långa slutartider, men hade blixten på annat ställe och utlöste den för hand.

Monty skrev:
För det första måste väl slutaren vara öppen en stund om blixten skall tycka att det är idé att blinka på i stroboskoptakt. Vad har du för slutartider?. Testa en lång slutartid, eller kör på Bulb. Skall du leka med stroboskop kan det ju vara fördel om det är riktigt mörkt och då spelar det ju ingen roll att slutaren står öppen lite.
Jag har själv inte lekt så mycket med detta och när jag testade så körde jag på långa slutartider, men hade blixten på annat ställe och utlöste den för hand.

skall pröva manuellt med blixten som du skrev, om inget annat funkar,

om man vill att blixten blixtrar i tex 3ggr i följd.
Hur ställer man in det på blixten?

Tack för svaren
//Peter

Jag kanske är ute och cyklar men jag har fått för mig att åtminstone AF540fgz inte klarar stroboskop över huvudtaget (har läst igenom hela manulaen men ej hittat nåt om det). Om det stämmer (om jag inte missat ngt) är det kanske osäkert om en 360 kan klara det.

Kollade på både min 360 och 540 nu och ingen av dem verkar ha strobo-funktion. Min gamla 500 har det, men det hjälper ju inte dig.

Samma här, har kollat på blixtarna utan att hittat nåt. På Pentax nya Svenska hemsida står det att 360an har stroboskop men inte 540!!! Gamla hemsidan minns jag inte men tror att det stod att båda har stroboskop. Pentax USA skriver inte om stroboskop för 540 och för 360 finns inte några data.

En gissning är att nån har blandat ihop "Modelling" ljuset med stroboskop blixt, eftersom "modelling" är stroboskop med fast frekvens och tid.

Presentation/video av 360 och 540 på USA sidan, klicka "tutorial two":
http://www.pentaximaging.com/produc...ct--AF540FGZ/reqID--6919653/subsection--flash

Blir till att behålla gamla 500an...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar