Annons

Hur ställer jag in skärpan när jag filmar på Nikon D5200?

Produkter
(logga in för att koppla)

J3ssica

Avslutat medlemskap
Hej! Jag är ny på sidan och undrar om någon kan hjälpa mig med min D5200!
Lite kort fakta om mig: Väldigt intresserad i att filma samt redigera, är en riktig Adobenörd och älskar verkligen att sitta i Premiere Pro och After Effects när det gäller redigering av film!

Som ni kanske vet så har D5200 autofokus och därför har jag ingen som helst aning hur man ställer in fokusen när man filmar (ursäkta min okunnighet i förhand men jag har mer eller mindre bara handskats med kameror i filmsyfte coh då D5100).
När jag studerade media använde jag mig av D5100 och då kunde jag ställa in fokusen när jag filmade genom att snurra på objektivet för att ställa skärpan, mina objetiv har däremot inget "extrahjul" där man ställer in det utan bara zoom... Så min fråga är, finns det något sätt att ställa fokusen/skärpan...?

/Mvh, en tjej som känner sig alldeles vilsen och skäms även för sin okunnighet

När jag studerade media använde jag mig av D5100 och då kunde jag ställa in fokusen när jag filmade genom att snurra på objektivet för att ställa skärpan, mina objetiv har däremot inget "extrahjul" där man ställer in det utan bara zoom... Så min fråga är, finns det något sätt att ställa fokusen/skärpan.

Det ska fungera på precis samma sätt. Vad sitter det för objektiv på? Alla objektiv som passar på D5200 har fokuseringsring, men den kan vara ganska diskret på vissa.

Det kan inte vara så att du menar bländaren? Äldre objektiv hade nämligen en separat bländarring på objektivet som kan användas vid filmning för att gå från kort skärpedjup (porträtt med suddig bakgrund) till stort skärpedjup (ökar bländaren så även bakgrunden börjar synas och ger miljö till porträttet).

Nyare G-objektiv saknar denna bländarring och istället kan man ändra bländare via de tumhjul som sitter på kameran. Det har dock länge varit omöjligt att ändra bländare under pågående filmning med dessa objektiv. Är osäker på om D5200 har fått denna funktion. Någon annan som vet?

Fokusring har som redan sagt alla objektiv. Den används för att gå från porträtt i skärpa till att istället få bakgrunden skarp och personen oskarp.

Objektivet som sitter på kameran i nuläget är AF-5 DX VR Zoom-Nikkor 55-200mm f/4.5.6G IF-ED (Fick AF-5 DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR med kameran när den köptes)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar