ANNONS
Annons

Hur ställer jag in fokusen?

Produkter
(logga in för att koppla)

jess1ca

Ny medlem
Jag har en Canon 40D och fundera på hur man ställer in, om man kan ställa in, så att man tar fokus med *-knappen.

Som det är nu kan jag bara flytta runt fokuspunkterna,
det går väl bra.. men om man ska fota något rörligt,
tex. sport är det omöjligt att hålla på och ratta med sådant.

Är det någon som kan hjälpa mig? :)
 
Har du ingen bruksanvisning? Det finns nämligen flera olika sätt att förändra hur man vill hantera fokusering på den kameran, både när den ska fokusera och hur punkterna ska väljas ut, så det känns ganska fånigt att rabbla upp allt detta, när det i praktiken bara handlar om att leverera en kopia av vad som står i bruksanvisningen.
 
Jag har en bruksanvisning, men inte hittat var man kan ändra printknappens funktion. För det ska man kunna göra, tror jag ;-)
 
Nähä

Läste nämligen ett test någonstans på nätet innan jag köpte den att den knappen är den minst genomtänkta på kameran och var helt onödig, enligt testet då.
Men som tur är kan man programmera om den, så stod det.
Det är därför jag inte hittar det i manualen då, det går inte.

Sorry ;-)

MVH Mikael.
 
Ja, under C.Fn III och C.Fn IV på en 40D finns flera inställningar som har med hanteringen av autofokus att göra. Dessa involverar avtrycket, AF-ON, *, val av fokuseringspunkt, joysticken och båda hjulens funktion. Dessutom kan man ändra AF med AF-knappen. Men det finns ju så många olika kombinationer som man kan ha, beroende på vad det är man vill göra, att det inte går att räkna upp alla här.

Printknappen kan man inte ändra, däremot. Det är bara på de sista kamerorna (exempelvis 50D) som den är till någon nytta alls när man inte är kopplad till en dator.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.