Annons

hur ställa studioblixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaLind777

Aktiv medlem
hur långt från modellen bör jag placera blixtarna, generellt?
vad ska jag tänka på höjdmässigt? tacksam för alla tips, jag är helt ny på studioblixtar!

oj.. den frågan blir svår att svara på, det beror ju på vad för ljus du vill ha, vad för effekt du kör,vad för studioblixtar mm mm mm...

Det är lite som att fråga hur långt ifrån modellen ska jag stå med kameran när jag tar kort.

Kort och gott, testa dig fram och ser hur det fungerar, nära ger en viss effekt långt ifrån en annan

Om man inte vill ha någon speciell effekt brukar det bästa vara att placera blixtarna snett uppifrån. Jag antar att det hänger ihop men hur vi vanligtvis ser andra människor. Frånsett denna trista årstid står ju vår starkaste lampa, solen, nästan alltid ovanför oss, och det är vi mest vana vid att se. Sedan kan det vara snyggt att placera en spotlight lite snett bakifrån för att få lite effektbelysning på ansiktet

Den här bilden är alldeles nytagen och det är bara två lampor som står en liten bit ovanför deras huvuden och ca 45° vid sidorna. Den ena är lite starkare än den andra så att det inte blir så platt.

Bilagor

• BoB2_color_lo.jpg
    BoB2_color_lo.jpg
    79.8 KB · Visningar: 674
Senast ändrad:
oj.. den frågan blir svår att svara på, det beror ju på vad för ljus du vill ha, vad för effekt du kör,vad för studioblixtar mm mm mm...

Det är lite som att fråga hur långt ifrån modellen ska jag stå med kameran när jag tar kort.

Kort och gott, testa dig fram och ser hur det fungerar, nära ger en viss effekt långt ifrån en annan

ok, jag förstår det. men jag tänkte om det kanske inte är bra att ha blixtarna för nära för att det blir obehagligt för modellens ögon? särskillt om det är ett litet barn man fotograferar.

45 grader framifrån och kanske lite ovanifrån beroende på om du har en softbox eller någonslags reflektor.

Men det är lite som att fråga hur långt ett snöre är. Det är lite olika :p

För att inte krångla till det skulle jag varmt rekommendera att du börjar med en blixt och flyttar runt den för att se hur effekten ändras.

Komplettera sedan med någon form av reflexskärm, kan vara ett stort vitt ark eller något i den stilen, för att se hur du kan kombinera dessa två för att få ljus och skuggor på ett kontrollerat sätt.

När du känner att du har lite kontroll över hur avstånd, höjd och sånt påverkar bilden kan du börja använda en blixt till för olika effekter (hårljus, bakgrundsljus, upplättning, kantljus etc).

Sen, som alltid, rekommenderar jag dig att rita ner små skisser på hur du placerade sakerna för att du ska kunna jämföra med bilderna du tagit och se vilka uppställningar du tyckte fungerade bäst. Annars är det svårt att komma ihåg hur det såg ut om du senare vill återskapa en viss ljussättning.

Jag har några diagram du kan kolla på här:
http://www.stefantell.se/blogg/tag/diagram/

Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar