Annons

Hur ställa skärmens RGB för att få 6500K

Produkter
(logga in för att koppla)

maerklund

Aktiv medlem
Jag har en LCD-skärm (Dell FP1905) där man inte kan ställa kontrast (i läge DVI som jag kör), bara intensitet, och ej heller vilken färgtemperatur (i Kelvin) som man önskar ha.
Följande inställningar finns tillgängliga:
Blue Preset
Red Preset
Normal Preset(sRGB)
User Preset

I läget User Preset kan man ställa in värden för R, G och B mellan 0 och 100.

Någon som vet hur man efterliknar 6500 Kelvin med hjälp av denna RGB-inställning?

Bör jag köra analog in så att jag kan ställa kontrasten?

Hur ställer jag lämpligast in skärmen för att sedan köra Adobe Gamma?

Med grafikkortets inställningsmöjlighter (ATI Radeon X850 XT Platinum) kan man för R, G, B ställa in Gamma, Intensitet, Kontrast men jag antar att jag ska ha dem på default och försöka ställa in skärmens kontrast, intensitet och färgtemp i första hand?!

När jag kollar på min Nokia skärm så får jag fram följande värden för 6500K:
R-66
G-51
B-40

Men det ger en på tok för gul och mörk bild på Dell-skärmen, även med intensitet på max.
Även när jag skalar upp värdena till
R-100
G-77
B-61
så blir det för gult, liknar ej Nokian..

I läget "Red Preset" så liknar det mest Nokians inställningar, men jag skulle vilja ha lite bättre koll...

Tips?
 
Det är nog rätt kört att överföra inställningar från Nokian, det är inget som säger att de har samma skala...

Om du har en digitalkamera vars vitbalans kan ställas direkt i kelvin borde du kunna ställa den på 6500K, visa en helt vit yta på skärmen, fotografera den, kolla hur mycket färgen i bilden avviker från R=G=B, justera skärminställningarna och repetera efter behov. Fast jag får väl erkänna att jag aldrig provat den metoden. :)
 
Ja det går ju alldrig att säga vilka RGB värden du ska välja. Det kan t o m skilja sig från två skärmar av samma märke och modell!

Så jag skulle göra vad jag gör! Du har ju en skärm som du är nöjd med. Kalibrera den andra efter denna...!

Så flytta in skärmarna i samma rum och gör en visuell bedöming av dem under svag bakgrundsbelysning... Trial and error!

//Eric
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.