maerklund
Aktiv medlem
Jag har en LCD-skärm (Dell FP1905) där man inte kan ställa kontrast (i läge DVI som jag kör), bara intensitet, och ej heller vilken färgtemperatur (i Kelvin) som man önskar ha.
Följande inställningar finns tillgängliga:
Blue Preset
Red Preset
Normal Preset(sRGB)
User Preset
I läget User Preset kan man ställa in värden för R, G och B mellan 0 och 100.
Någon som vet hur man efterliknar 6500 Kelvin med hjälp av denna RGB-inställning?
Bör jag köra analog in så att jag kan ställa kontrasten?
Hur ställer jag lämpligast in skärmen för att sedan köra Adobe Gamma?
Med grafikkortets inställningsmöjlighter (ATI Radeon X850 XT Platinum) kan man för R, G, B ställa in Gamma, Intensitet, Kontrast men jag antar att jag ska ha dem på default och försöka ställa in skärmens kontrast, intensitet och färgtemp i första hand?!
När jag kollar på min Nokia skärm så får jag fram följande värden för 6500K:
R-66
G-51
B-40
Men det ger en på tok för gul och mörk bild på Dell-skärmen, även med intensitet på max.
Även när jag skalar upp värdena till
R-100
G-77
B-61
så blir det för gult, liknar ej Nokian..
I läget "Red Preset" så liknar det mest Nokians inställningar, men jag skulle vilja ha lite bättre koll...
Tips?
Följande inställningar finns tillgängliga:
Blue Preset
Red Preset
Normal Preset(sRGB)
User Preset
I läget User Preset kan man ställa in värden för R, G och B mellan 0 och 100.
Någon som vet hur man efterliknar 6500 Kelvin med hjälp av denna RGB-inställning?
Bör jag köra analog in så att jag kan ställa kontrasten?
Hur ställer jag lämpligast in skärmen för att sedan köra Adobe Gamma?
Med grafikkortets inställningsmöjlighter (ATI Radeon X850 XT Platinum) kan man för R, G, B ställa in Gamma, Intensitet, Kontrast men jag antar att jag ska ha dem på default och försöka ställa in skärmens kontrast, intensitet och färgtemp i första hand?!
När jag kollar på min Nokia skärm så får jag fram följande värden för 6500K:
R-66
G-51
B-40
Men det ger en på tok för gul och mörk bild på Dell-skärmen, även med intensitet på max.
Även när jag skalar upp värdena till
R-100
G-77
B-61
så blir det för gult, liknar ej Nokian..
I läget "Red Preset" så liknar det mest Nokians inställningar, men jag skulle vilja ha lite bättre koll...
Tips?