Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ställa om bildräknaren i 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cederbom

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag hade min 300D inlämnad på service och när jag fick tillbaka den så var räknaren helt annan än när jag lämnade in den. Vi pratar andra nummerserier, etc...

Det lilla jag hunnit titta på själv säger att det går utmärkt att nollställa räknaren, men jag vill egentligen bara ändra den.

Alla filnamn grundar sig på den räknare jag vill ställa om. Jag kan tänka mig att det finns ytterligare nån räknare som alltid räknar totalt antal tagna bilder, men det kan vi lämna.

Nån som vet vad jag svamlar om och kanske till och med har en lösning?

Tacksam för hjälp!

/Martin


PS. Inte kan det väl vara så att dom på Canons IT-service knäppt idiotmånga bilder? I så fall skulle ju kamerans livslängd förkortas avsevärt. Det var justering av fokus som var aktuellt... DS.
 
Prova att ta en bild och sedan döpa om filnamnet till något i trakterna av det du vill ha och starta upp kameran med bilden som enda bild på minneskortet? Funkade på Minolta 7i
 
Det verkar som om Canons digitalkameror väljer att fortsätta på den nummerserie som finns på minneskortet om denna är högre än den som finns i kamerans minne.

Du borde därför kunna nollställa nummerseien i kameran och sedan sätta i ett minneskort med en bild som har önskad nummerserie, om det fungerar som jag tror borde nummerserien nu bli rätt.

/Daniel
 
Roland: Testade just din metod, det funkade inte på 300D... det hade varit najs annars! :)

Ska testa Daniels... återkommer!


Sådärja! Om man väljer att ta bort lite saker från minneskortet med sparar en "rätt" numrerad bild i en mapp med "rätt" nummer och namn, samt väljer Auto reset på File numbering så funkar det! Bara att ta en ny bild och sedan ställa in Continous igen!

Tack ska ni ha, det känns genast mycket bättre! :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.