Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ställa in skärpan på natten

Produkter
(logga in för att koppla)

GinFlyer

Aktiv medlem
Ursäkta en korkad fråga, men igår natt var det ett härligt mörkblått ljus och jag trampade ut med min kamera och stativ. Då jag ville ta en landskapsbild använde jag mitt 17-85 objektiv inställt på ca 20-25mm. Kameran klarade inte av att ställa skärpan och jag såg inte ett jota då det var mörkt (!!). Hur gör ni? Använder skalan på objektivet efter att ni räknat ut optimala skärpeavståndet (focalpunkten eller vad det heter) eller kör ni på känn och provar er fram?

En landskapsbild med så kort vidvinkel?????
Tja, varför inte använda inställningen "oändligt avstånd"?
Annars tar man med en ficklampa och belyser motivet som skall fotograferas.
Det f i n n s också folk (jag bland många andra) som är så enastående starka att vi orkar vrida runt avståndsringen för hand och ställer in avståndet på det sättet.....;-)).
Us

Ställa skärpan i mörkret är enklast med stor och ljus sökare och ljusstark optik, det är tyvärr inte lätt med de små sökare man får hålla till godo med på alla DSLR:er som inte har full sensorstorlek.

Jag antar att många naturfotografer är på plats i god tid, ställer skärpan och sen bara väntar på "det" ljuset. Ska du ta en landskapsbild fungerar det kanske att blända ned ordentligt (F/22) och ställa fokus på oändligt även om du inte ser nästan något.

Antingen ställer du in kameran på oändligt eller så köper du en laserpekare och använder autofokusen. Tänk på att vissa objektiv kan ställas in förbi oöndligt, så det är inte alltid du ska vrida fokusringen helt åt ett håll.

/A\

andreasc89 skrev:
Antingen ställer du in kameran på oändligt eller så köper du en laserpekare och använder autofokusen. Tänk på att vissa objektiv kan ställas in förbi oöndligt, så det är inte alltid du ska vrida fokusringen helt åt ett håll.

/A\
¨

Ställas förbi oändligt? Finns det mer bortom oändligheten?

Jag har testat med laserpekare och autofokusen funkar lika bra som om det vore mitt på en solig sommardag.
Vissa laserpekare kan man även ställa in fokus på så att pricken blir lite större.
Sen finns det väl för all del laserpekare som projicerar ett mönster åxå.

Edit:
Men är det frågan om vidvinkel och landskapsbilder så är det väl enklast att ställa in på hyperfokalen manuellt och blända ner?

RolandM skrev:
¨

Ställas förbi oändligt? Finns det mer bortom oändligheten?

Ja. ;-)
Om jag minns rätt så är anledningen att fokuseringen kan ändras lite vid temperaturskillnader och sånt, därför finns det lite justeringsmån på andra änden, efter oändligt.

/Henri

He he, det var kanske inte en så korkad fråga ändå, men lite bra tips har här ju kommit upp. Problemet med landskapsbilder är ju att där inte är något att fokusera på. Tack för tipsen.

// Janne

ANNONS