** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hur ställa in pol-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

ihaveabike

Aktiv medlem
Hej!

Köpte nyss ett pol-filter som jag är nöjd med.......när jag kan ställa in det.

Hur ser jag lätt vilket som är rätt, tittar jag i gluggen så ser jag skillnaden men det är å andra sidan inte speciellt lätt att se när det blir bäst. Vid flera tillfällen har det tex blivit oönskat blåstick. Den silverfärgade ytan tenderar ibland på att nästan smälta in i den vita bakgrunden.

jag fotograferar små saker utomhus med dagsljus som enda belysning. Jag fotar ofta medaljer, dessa kan ha svarta, vita, silverfärgade, bronsfärgade fält, ofta mixat samt även band i olika färger.

Innan jag började använda filtret så blev det mkt blänk och de silverfärgade partierna blev ofta mörka. Det svarta blev nästan ljusgrått.

Har kameran inställd på spotmätning, enbart i mitten av föremålet. Utr canon eos 450, medföljande kitobjektiv.

Polfilter fungerar inte på metaller :(
Vid fotografering av glas och vatten fungerar de utmärkt.

Tro mig; det är enklare att ha kameran på manuell inställning när du fotar medaljer och annat. Ta fram ett gråkort och spotmät mot det eller spotmät mot gräset. Ställ sedan in dessa värden manuellt i kameran. Då kvittar det om du har silverblänk eller annat som luras, för mätningen ligger konstant i alla fall och du får ett jämnare resultat. Om du sedan fotar i råformat, är det formatet mer förlåtande än jpg.

Lycka till!!

dum fråga kanske men hur vet kameran att gråkortet är grått och att det är det som är rätt?

har ofta svårt att få till den riktiga svärtan.

Angående filtret så har nog i flera avseende definitivt inte blivit sämre, trots att det inte är vatten eller glas.

dum fråga kanske men hur vet kameran att gråkortet är grått och att det är det som är rätt?

Kameran vet inte att gråkortet är grått. Men den utgår från att allting den mäter på reflekterar lika mycket ljus som ett gråkort (jag vill minnas att det är 18%).

Om du mäter ljuset på något som är ljusare än ett gråkort kommer kameran att underexponera bilden, och om du mäter ljuset på något som är mörkare än ett gråkort kommer kameran att överexponera bilden. Men du kan låta kameran mäta ljuset mot ditt motiv, och sedan under-/överexponera beroende på om motivet är mörkt eller ljust.

har ofta svårt att få till den riktiga svärtan.

Angående filtret så har nog i flera avseende definitivt inte blivit sämre, trots att det inte är vatten eller glas.
Jag har två versioner av WhiBal gråkort. Använder dem ofta och ett finns alltid med i kameraväskan.
På deras sajt kan du läsa och se mer om både hur korten används i praktiken, både vid fotograferingen och vid "efterbehandlingen" av bilderna i datorn.
Rekommenderas varmt.
http://www.rawworkflow.com/

Inte alls en dum fråga utan tvärtom en mycket relevant fråga. Som någon redan nämnde så förutsätter kameran att allt den ser är 18 % grått (reflekterar 18 % av ljuset). När man vet detta kan man utnyttja det för att få ett hum om man bör över- eller underexponera för att få till korrekt exponering.

Anta exempelvis att du fotar något som är väldigt ljust, som snowboardåkare i en snömiljö. Då reflekteras betydligt mer ljus än 18 % men kameran förutsätter att det är endast 18 % som reflekteras. Därför stryper den ljustillförseln exempelvis genom att exponera en kortare tid. Resultatet blir då en grådaskig snöbild, vilket man också ser ofta. Då ska du överexponera ett eller två steg, för att få till rätt exponering. Eller använder gråkortet för att ställa exponeringen rätt.

Det gäller åt motsatt håll också. Anta att du är i skogen mitt på dagen men det är ganska mörkt där för att trädkronorna skymmer ljuset. Du ser en orm på marken du vill fota och låter kameran sköta exponeringen. Då är risken stor att omgivningen reflekterar mindre ljus än 18 %, vilket betyder att kameran ökar exponeringen för att få till det som den tror är rätt exponering. Följden blir att du får en för ljus, överexponerad bild där ingen del av skuggorna är riktigt mörka. Bilden förlorar därmed all stuns. Då underexponerar du för att få till rätt exponering (eller använder gråkortet igen).

Gråkort är faktiskt inte så oumbärliga numera i och med att vi har digitala kameror, det går ofta bra att provfota ett par bilder för att själv ställa in över- eller underexponeringen korrekt.

Ett ansikte på normalt ljushyad kaukasik människa blir oftast ganska perfekt exponerad om man överexponerar en tredjedel, tycker jag. Men då krävs det naturligtvis att du har punktmätt exponeringen på ansiktet.

tack för alla tips.

Ska se om jag kan gå ut och ta lite provfoto så kanske ni kan tala om vari problemet ligger.

Jag har viljan men kanske inte all nödvändig baskunskap som behövs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar