Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ställa in blixt som slav?

Produkter
(logga in för att koppla)

aaberg

Avslutat medlemskap
Jag har läst manualerna till mina två Nikon-blixtar SB 600 och 800 för att använda den ena på kameran och den andra som trådlös slavblixt. Men den enkla instruktionen i manualerna stämmer inte med vad jag ser på mina displayer på blixtarna. Jag kan t ex inte välja kanal eller ställa in någon av dem som slav. Kanske är det jag som missar om man måste hålla in två knappar eller så för att komma till denna funktion? Tacksam för utförlig steg-för-steg-anvisning!
 
Ha, hittade inställningarna: på 600 var det att hålla in knapparna zoom+minus samtidigt och på 800 att hålla inne select en stund.
 
Funkar det bra nu?

Du vet att du kan köra den inbyggda som master o använda 2externa som slavar? Det gör jag i min enkla studio, funkar fint.

Du kan även stänga av den inbyggda så den inte tillför något ljus i bilden om du vill, o bara blixtrar för att styra de externa.

Fast det funkar inte med de enklare modellerna! D40/50/60 D3000/3100/5000/5100.
 
Funkar det bra nu?

Du vet att du kan köra den inbyggda som master o använda 2externa som slavar? Det gör jag i min enkla studio, funkar fint.

.

Jag har läst att det går att använda den lilla inbyggda som master och de andra som slav men vet inte hur jag gör det. Du får gärna beskriva det så slipper jag leta i manualen :)
 
Vad har du för kamera?

Har du 2 eller 3 blixtar?

Vill du ha en blixt monterad på kameran eller köra allt trådlöst?
 
Johnny vad har du för kamera???

Du läste vad jag skrev om att det inte funkar på alla modeller va?



Psykbryt 2 av dina frågor har redan svaren i tidigare inlägg.
 
Då går det fint med D90

Du går in i D90 meny gaffling/blixt > blixtläge för inbyggd blixt > commander läge. Där kan du ställa in hur du vill ha blixtarna. -- på den inbyggda betyder avslagen.
Mera exakt vet jag inte då jag har D80 men läste just i manual till D90.
 
Tack för hjälpen nu fungerar det! Behövde ställa in på manuellt också på kameran - verkar inte som det går att använda autoläget (TTL).
 
Tack för hjälpen nu fungerar det! Behövde ställa in på manuellt också på kameran - verkar inte som det går att använda autoläget (TTL).

Det ska gå bra med TTL på alla tre. Viktigt dock att du ställer den inbyggda på TTL inne i själva commander-menyn, och inte ute där man kan välja antingen TTL/M/CMD. Där inne kan du också ställa EV-kompensation för respektive blixtkanal om du ställt dina blixtar att jobba på olika kanaler.

Se upp, bara. Det är lätt att vandra vilse i varför bilden blir som den blir om man kör tre blixtar i TTL samtidigt, särskilt om den inbyggda är med i leken.

Ett tips är att skaffa Nikons SG-3IR-panel och sätta framför den inbyggda när du inte vill att den ska påverka bilden. Ett trevligt plus med det är att folk slipper få kontrollblixtarna i ansiktet (=mindre blinkbilder).

Alternativt kan du ställa in fn-knappen att vara FV-lock ("Flash Value lock", låser blixtvärdet för ett motiv) för att minska antalet kontrollblixtar.

Kör hårt!

/Anders
 
Ja, det krävs lite experimenterande märkter jag. Kunde konstigt nog inte ställa in TTL inne i inställningarna på kameran och få blixtarna att fungera, men körde jag på manuellt gick det bra. Får undersöka saken närmre framöver - är säkert jag som missat någon liten inställningsdetalj. Kunde i alla fall ta rätt bra bilder på min Hasselbladutrustning jag ska sälja (även om blixtarna stod lite lågt och gav en del skuggor på några bilder). Du kan se bilderna på http://www.tradera.com/Hasselblad-k...-och-massa-tillbehor-auktion_340239_141329008
 
Senast ändrad:
Tack för tipsen! Har testat vidare och det var när "ratten" på kameran är i automatläget som jag inte kunde komma åt inställningarna för blixtarna i kameran. När jag väljer P, M etc kan jag ändra inställningarna till TTL mm.
 
Senast ändrad:
Tack för tipsen! Har testat vidare och det var när "ratten" på kameran är i automatläget som jag inte kunde komma åt inställningarna för blixtarna i kameran. När jag väljer P, M etc kan jag ändra inställningarna till TTL mm.

Ah, ja... då förstår jag nog. Nej, Advanced Wireless Lightning är inte tillgängligt i grönt AUTO-läge.

För att reda ut det lite ytterligare kan man säga att så länge du inte explicit anger manuellt blixtvärde jobbar blixtarna ALLTID med TTL-exponering. Även om kameran står i "M".

Det är bra, eftersom du då kan välja en exponering där du själv väljer hur mycket befintligt ljus du vill blanda in (ju snabbare slutartid desto mindre befintligt ljus), och ex underexponera två eller fler hela steg. Sen tar blixtautomatiken över och lättar upp till rätt exponering åt dig.

Läs gärna Lightning 101 på strobist.com om du vill förkovra dig ytterligare i ämnet. Även om David Hobby aldrig använder TTL-blixt är det samma principer han jobbar efter.

http://strobist.blogspot.com/2006/03/lighting-101.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.