Annons

Hur spara bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

doris34

Medlem
När jag fotograferat så blir bilderna ganska stora men när jag ska lägga in dem här så får de inte vara större än 300 kB.

Hur ska jag spara bilderna för att de inte ska bli större och utan att ha manipulerat bilden?
Jag använder Photoshop 7.0.

Jag är helt ny här på sidan och vet inte om jag lagt frågan rätt. Har sökt på den men inte kunnat hitta ett svar.

I allmänhet, när det gäller publicering på internet, kan man använda sig av en spara-funktion i PS som heter "spara för web".

Då förkastar PS automatiskt en massa "onödig" information, och drar ner upplösningen för bilden till ca 70 dpi.
I korta drag kan man väl säga, att för webvisning krävs det oftast inte en dpi högra än runt 100 för att bilden ska komma till sin fulla rätt.
Utskrifter är något helt annat.
Man ska dock vara medveten om att en del av den "onödiga info" som kastas bort när du sparar på det sättet, är EXIF-info. Alltså infon om vilka inställningar kameran hade vid fotoögonblicket, keywords, och annan info.
Den infon tycker iaf JAG är väldigt viktig om du planerar att lägga upp bilder här på FS. Det ä alltid intressant att se vad folk valt för inställningar.

Vi kan säga såhär; skala ner bilden genom att använda "edit/image size". Välj storlek... jag brukar köra typ 1024 som max när det ska in här eller på webben. Sedan kan du välja upplösning (dpi) också om du vill.
När du sedan sparar bilden i jpg-format, väljer du inte maxkvaliteten. Det är onödigt. Välj någonstans 6-10, beroende på vad du känner, och vad du har möjlighet till storleksmässigt. Du får då dessutom se i förväg hur stor filen kommer bli, till höger i dialogrutan under spara/avbryt-knapparna.

Hoppas du hängde med där. Sitter på jobbet och försöker svara pedagogiskt. Inte alltid en bra kombination.

Pontus

Vilken skön moral för vad som är en manipulerad bild du har, tummen upp!
Det är många med helt sönder photoshopade porträtt som borde kunna lära en del av dig.

Du får minska bilden i photoshop till 1000 pixlar på det längsta hållet.
Heter ”image size” på den engelska versionen.
Bara skriv in vilken storlek det är du vill ha i fönstret och tryck ”ok”.
Ibland kan bilden behöva skärpas upp med ”unsharp mask” när man förminskar den (sök här så får du 1000 svar på hur man gör det).

Sen får du spara bilden med lite högre jpg kompression eller i ”save for web” alternativet.

Gör bilden mindre, max 1000 på längsta hållet.
Välj ”save as” och spara om den med ett nytt namn och välj kompressions grad 8 eller 9, det brukar funka.

Hoppas det hjälper?

/Magnus

Cermait skrev:
I allmänhet, när det gäller publicering på internet, kan man använda sig av en spara-funktion i PS som heter "spara för web".

Då förkastar PS automatiskt en massa "onödig" information, och drar ner upplösningen för bilden till ca 70 dpi.
I korta drag kan man väl säga, att för webvisning krävs det oftast inte en dpi högra än runt 100 för att bilden ska komma till sin fulla rätt.
Utskrifter är något helt annat.
Man ska dock vara medveten om att en del av den "onödiga info" som kastas bort när du sparar på det sättet, är EXIF-info. Alltså infon om vilka inställningar kameran hade vid fotoögonblicket, keywords, och annan info.
Den infon tycker iaf JAG är väldigt viktig om du planerar att lägga upp bilder här på FS. Det ä alltid intressant att se vad folk valt för inställningar.

Vi kan säga såhär; skala ner bilden genom att använda "edit/image size". Välj storlek... jag brukar köra typ 1024 som max när det ska in här eller på webben. Sedan kan du välja upplösning (dpi) också om du vill.
När du sedan sparar bilden i jpg-format, väljer du inte maxkvaliteten. Det är onödigt. Välj någonstans 6-10, beroende på vad du känner, och vad du har möjlighet till storleksmässigt. Du får då dessutom se i förväg hur stor filen kommer bli, till höger i dialogrutan under spara/avbryt-knapparna.

Hoppas du hängde med där. Sitter på jobbet och försöker svara pedagogiskt. Inte alltid en bra kombination.

Pontus

mmm, men onödigt att blanda in dpi som i sammanhanget inte har något med saken att göra.

Alldeles riktigt Viktor. Jag vet inte varför jag började blanda in dpi.
Jag menar förstås upplösning överlag, och att upplösningen styr storleken på filen i allra högsta grad.
Och att det dessutom är rätt onödigt med en för hög upplösning, om man bara ska visa bilden på webben.

Så, hoppas det blev lite klarare, framförallt för dig som frågade från början.

P

nja

vad som står i upplösningsrutan påverkar inte storleken på filen ett enda dugg! Det talar bara om hur tätt pixlarna skall packas vid en eventuell utskrift! När det gäller datorvisning kan du skriva 10 dpi eller 1000dpi - bilden kommer ändå vara lika stor i både storlek och i minnet. Pixelbredd/höjd avgör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar