ANNONS
Annons

Hur "snor" man en färg eller färgvärde?

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
Jag har för mig att jag har sett någonstans ett trix om hur man i PS kunde använda pipetten för att "fånga" en färg från en annan sida/sajt. Man skulle alltså i PS välja antingen Eyedropper Tool eller Color Sampler Tool och sedan växla till en annan sida för att där med hjälp av verktyget fånga värdena på den färg man vill kopiera. Detta värde hängde sedan med pipetten tillbaka till PS och så var det "bara" att applicera det på bilden. Mycket smidigt!
Någon som vet hur man gör? Jag kommer inte ihåg det!

vet inte riktigt hur man gör det du beskriver. Men du kan köra en print screen på sida du vill ha färgen från, och sen klistra in den i ett nytt dokument i PS och pipetta där.

vaktmästaren skrev:
Jag har för mig att jag har sett någonstans ett trix om hur man i PS kunde använda pipetten för att "fånga" en färg från en annan sida/sajt. Man skulle alltså i PS välja antingen Eyedropper Tool eller Color Sampler Tool och sedan växla till en annan sida för att där med hjälp av verktyget fånga värdena på den färg man vill kopiera. Detta värde hängde sedan med pipetten tillbaka till PS och så var det "bara" att applicera det på bilden. Mycket smidigt!
Någon som vet hur man gör? Jag kommer inte ihåg det!
Här kan du sno hur mycket du vill. http://web.telia.com/~u38302477/indx5c.htm

k.leijon skrev:
vet inte riktigt hur man gör det du beskriver. Men du kan köra en print screen på sida du vill ha färgen från, och sen klistra in den i ett nytt dokument i PS och pipetta där.
Jo, men det var just det steget, klippa och klistra, som man kunde undvika.

utan att läst allt eller kikat på länken så brukar jag "sno" färger ganska ofta. Dock är det färger jag själv skapat någon gång till någon hemsida och behöver färgen igen.

Jag gör så här:

*Skärmdump på den sidan som färgen finns på.
*Nytt dokument i Photoshop
*klistra in
*pimpetten
*klart

ok.. man ska nog läsa tråden helt innan man svarar... Jag svarade ju precis som Kristian.. haha, sorry folks

Minimera photoshop så att du både ser din bild som du redigerar och din webbläsare i bakgrunden. Välj eyedropper tool klicka i din bild och håll ner musknappen, dra sedan ut till den färg i webbläsaren som du vill sampla ifrån och släpp musknappen. Man kan för övrigt sampla från vad som helst som är synligt på skärmen.

Lycka till!
Magnus

FuzzBox skrev:
Minimera photoshop så att du både ser din bild som du redigerar och din webbläsare i bakgrunden. Välj eyedropper tool klicka i din bild och håll ner musknappen, dra sedan ut till den färg i webbläsaren som du vill sampla ifrån och släpp musknappen. Man kan för övrigt sampla från vad som helst som är synligt på skärmen.

Lycka till!
Magnus
Tack!
Det var exakt detta enkla knep jag efterlyste. Det jag "glömde" var att minimera PS!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar