Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur snabbt monterar man en softbox?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Är det krångligt att montera en ordinär rektangulär softbox?

Står man ut med att plocka dem upp och ned några gånger per vecka om studion är i vardagsrummet?

Skiljer det mycket i den här aspekten mellan dyra originalboxar vs billigare lösningar som de från Kaffebrus?

Hur stor plats tar de vid förvaring i demonterat läge? Blir det som vikta tygbitar och några metallstänger (plus adaptern)?

Hej Dan!

Jag har en softbox från Kaffebrus och jag är helnöjd med den. Men jag kan ju inte prata för andra kvaliten på andra märken...

Jag kan där emot säga att jag aldrig i hela mitt liv skulle montera ihop/ner softboxen flera ggr i veckan... Känns som alldeles för mycket jobb, för min smak iaf...

Det är lite pilligt när man ska få i stängerna som spänner upp boxen så det tar en liten stund. Sedan är det väl så att det sliter en del att montera och montera ner den och har man då köpt en billigare variant så minskar nog livslängden en del...

Men den tar ju definitivt ingen plats demonterad, precis som du säger. Ett par tygbitar och ett par stänger bara...

Men om jag vore som du skulle jag köpa en från Kaffebrus och sedan hitta en garderob eller något annat ställe att förvara den på ...

/
Maria

Jag har ingen som helst aning om hur Kaffebrus softboxar är konstruerade men Elinchroms bättre boxar tar 20-30 sekunder att fälla upp/ihop och monter på eller av. Inga problem alls.

För det första: Det är en väldigt skillnad på softbox och softbox. Känn på en softbox från Profoto, så för står du vad jag menar. Extremt välbyggda grejjer.

Jag fotar mycket "on location" och plockar upp/ner min softbox varenda gång jag ska fota... Det blir ganska många gånger. tidsåtgång 20-30 sekunder innan den är monterad på blixten.

Ska man hålla på att plocka upp och ner sina grejjer mycket så bör man nog överväga fabrikatet en extra gång. Även här får man verkligen vad man betalar för.

Mvh /Peter

Okej. Tack för era nyttiga tips! Har gissat att i den här aspekten ligger en stor skillnad mellan fabrikaten och prisklasserna.

Nytt vägval igen då...

Hemma kan jag nog stuva undan en monterad box tillfälligt. Men det blir ju inte lika skoj kanske med en billig variant den dag jag skaffar mobila blixtar för utomhusplåtningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar