Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur snabb slutartid behövs för fotboll?

Produkter
(logga in för att koppla)

JalleS

Aktiv medlem
Hej!

Här har jag en fotbollsbild(http://w1.920.telia.com/~u92035800/3-Sunderbyn/IMG_6264.jpg) som är delvis oskarp. Jag misstänker att det rör sig om att jag har för lång slutartid (men det är 1/400) för att frysa killen i gult (eller kan det var något annat som gör att han är oskarp?)

Vilka slutartider brukar ni använda för att frysa rörelserna i sport?

Hälsningar

--jalle

Övrigt bilddata: Canon 300D, Canon 75-300IS (120mm zoom), bländare f8, 1/400, Automatik: AV-mode

Jag tycker att 1/250 - 1/500 sec är lagom tid. Får du lite rörelseoskärpa så förstärker det bara fartkänslan. Snabbare tider är bara bra för detaljstudier där skärpa är viktigt. Tycker att du inte ska skämmas för den bilden. :)

Personligen föredrar jag tider snabbare än 1/1000s vid fotboll, mest för att riktigt försöka frysa rörelser och uttryck. Bilden som bifogas är t.ex. tagen med en D30, 70-200/4 vid 200mm, f/4 och 1/1600s med ISO-200

Bilagor

• fotboll.jpg
    fotboll.jpg
    46.2 KB · Visningar: 1,451
Spelarna tycker jag ska vara skarpa medan bollen får gärna vara aningen oskarp. Jag kör 1/1000s som regel då blir spelarna skarpa.

Avståndet till kameran spelar också rol, så en exakt tid som alltid funkar är svårt att sätta.

JalleS skrev:
Hej!

Här har jag en fotbollsbild(http://w1.920.telia.com/~u92035800/3-Sunderbyn/IMG_6264.jpg) som är delvis oskarp. Jag misstänker att det rör sig om att jag har för lång slutartid (men det är 1/400) för att frysa killen i gult (eller kan det var något annat som gör att han är oskarp?)

Vilka slutartider brukar ni använda för att frysa rörelserna i sport?

Hälsningar

--jalle

Övrigt bilddata: Canon 300D, Canon 75-300IS (120mm zoom), bländare f8, 1/400, Automatik: AV-mode

1/10000 tjo hopp

Bränvidden...

..spelar oxo en roll, har du kört på 300 läget så ere nog rätt stor risk till oskärpa, tillskillnad på rund 100, etc.

Bara jag som har en liten åsikt... :p

/Mats

en hjälp kan väl vara att man ska ha minst den slutar tid som man har brännvidd. med andra ord, har du 200mm ska du ha minst 1/200 för att få hyfsad skärpa, men de är gäller ju bara när de gälelr stilla föremål, alltså den skakning som man själv åstadkommer kan man klara på de här sättet.

men jag skulle säga över 1/500, gärna uppåt 1/1000....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar