Annons

Hur snabb autofokus på 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

Pocca

Aktiv medlem
Har kollat lite stats och jämfört 7D, 6D, 5DmkII och 5DmkIII. Men har inte riktigt fått svar på det jag undar...

7D har en riktigt snabb och bra AF för snabba fototillfällen som sport osv. 5DmkII är känd för motsatsen. 5DmkIII skall enligt vad jag förstått det fått en förbättrad AF jänfört med 5DmkII med fler afpunkter och ett nytt "system" som skall vara känsligare i svagt ljus.

6D skall enligt statsen har endast 11 punkter varav den mittersta kors. Kan dock inte hitta nåt om snabbheten trotts att jag letat efter tester både i textform och på youtube. Som jag förstått det skall den trotts "bara" 11 afpunkter vara ett nytt system och klå 5DmkII. Nån som vet om det bara gäller tillförlitligheten eller även snabbheten?
 
Det är det nog ingen som vet ännu. Möjligheten att fokusera alls är ju separat från möjligheten att fokusera fort. Det går utmärkt att göra något som tar lång tid på sig, men klarar av att fokusera på snart sagt vad som helst, och sen olika varianter på det.

Just en 7D utrustad med den typiska normalzoomen EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM är något av det snabbaste som finns när det gäller att fokusera, så det är inte lätt att klå den. Den klår exempelvis en 1D Mark IV utrustad med sitt motsvarande objektiv, EF 24-70 mm f/2,8 USM, när det gäller ren snabbhet vid fokusering på ett motiv som är tydligt och lätt att mäta. Men sen är det ju inte säkert att 7D är snabbare i situationer där kameran inte bara ska klara att fokusera på ett svart streck på en vit vägg, bara för det.
 
Som Anders skrev kan man just nu bara gissa.
Men Canon verkar inte vilja komma för nära 5DIII vad gäller prestanda, men den är troligtvis bättre än 5DII.
Så någonstans mellen II:an o III:an. Min gissning (och förhoppning) är att den ligger närmara III:an än II:an.

Enligt specarna ska den iallafall klara av att fokusera i mindre ljus än båda dessa.
 
Jo, men det kan man ju åstadkomma genom att exponera lite längre tid på AF sensorn, under förutsättning att man kan hålla nere bruset på den. Det är dock en teknik som rakt motverkar snabb autofokus.
 
Det är det nog ingen som vet ännu. Möjligheten att fokusera alls är ju separat från möjligheten att fokusera fort. Det går utmärkt att göra något som tar lång tid på sig, men klarar av att fokusera på snart sagt vad som helst, och sen olika varianter på det.

Just en 7D utrustad med den typiska normalzoomen EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM är något av det snabbaste som finns när det gäller att fokusera, så det är inte lätt att klå den. Den klår exempelvis en 1D Mark IV utrustad med sitt motsvarande objektiv, EF 24-70 mm f/2,8 USM, när det gäller ren snabbhet vid fokusering på ett motiv som är tydligt och lätt att mäta. Men sen är det ju inte säkert att 7D är snabbare i situationer där kameran inte bara ska klara att fokusera på ett svart streck på en vit vägg, bara för det.

Hej ! En orelevant jämnförelse, tycker jag. Canon 24-70 är ju en 10 år gammal konstruktion
 
Tack för svaren och tankarna. Får väl helt enkelt ta och testa lite olika modeller (de nämnda ovan) och bilda mig en egen uppfattning. Får övertala en fotopolare med tjockare plånbok att köpa en 6D så att jag fåt låna den nån timme..;-).
 
Hej ! En orelevant jämnförelse, tycker jag. Canon 24-70 är ju en 10 år gammal konstruktion
Jämförelsen är i högsta grad relevant, då det inte spelar någon roll hur gammal 24-70 är, när det inte finns någon nyare. Numera har ju EF 24-70 mm f/2,8L II USM presenterats, men det hade den inte när den mätning jag tänker på gjordes.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.