Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur snabb är D100?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrik_hedman

Aktiv medlem
Tjo!
Jag var ut en sväng efter jobbet och tog några bilder och kände att det vore mysit att ha ett v-grepp och blidde lite sugen på en D100.
Men kom på att den har fått lite minus pga skrivtiden till kortet inte är den allra bästa.
På dpreview har de skrivit att det tar 40,8 sekunder för att skriva en komprimerad raw fil till kortet (de använde Lexar 16x kort).

Tar det så lång tid? Vad händer om man stoppar in ett snabbare kort?
Jag är inte ute efter en superduper snabb kamera (än). Vill kunna skjuta av ett skott vertikalt utan att få kramp i handleden :)

Byta från D70 till D100? Förutom vertikalgreppet så tycker jag du går och byter bort dig mot en sämre kamera.

D100 kan ta mycket bra bilder har jag sett här på fs, men jag gillade den inte alls.

Analogt hus med lite digitalt på insidan, D70 känns som en bättre produkt.

(äger själv 20D, lånat bekants D100 flera gånger dock)

Känner alla flames som kommer nu... *skratt*

Mvh

Tobias har nog rätt, du tjänar inget på att byta från D70 till D100, säger jag trots att jag har två stycken;-) Men vertikalgrepp är väldans bra, jag skulle inte vilja vara utan.

Att skriva en okomprimerad NEF tar 5,4 sekunder på mitt 40X kort och 8,7 på mina långsammare.

Komprimerad NEF tar 38 sekunder på 40X-kortet, orkar inte prova det på mina äldre kort.

sälj din 12-24:a och köp en begagnad d1x.

----

d100:
jag kan skjuta 4-5 raw och väntar sedan 6 sekunder för den första (varierar dock) totalt 30 sek för att kunna dra ut kortet och ladda över till datorn.

tiff däremot. har aldrig använt det i jobb. ca 20-30 s PER bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar