Annons

Hur slippa ofrivillig beskärning vid utskrift av bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias__o

Aktiv medlem
Hej.
Har nu suttit hela helgen och jobbat med 50 bilder som jag tänkte skicka iväg för utskrift hos proprint. Jag hade anpassat mina bilder för den önskade storleken på bilderna (127x190 mm) När jag laddade upp bilderna på proprints hemsida såg jag i deras förhandsgranskning att bilderna var beskurna i kanterna. På Proprints supportsida stod det att de beskär bilderna med 3-4%.

Många av mina bilder är ganska hårt beskurna redan från början och har därför detaljer i kanterna som blir avklippta av Proprint. Om man använder Proprints funktion att lägga till en vit ram får man rätt beskärning av bilden men då har man ju en ram som jag inte vill ha.

Jag mailade Proprint men de kunde inte hjälpa mig.

Är det någon som har tips på hur man kan göra för att få rätt beskärning vid utskrift eller måste jag helt enkelt skaffa en egen skrivare och skriva ut hemma.
 
Lite udda mått, men det ska de klara av. Proprint har Fit-in, vilket innebär att de tar största måttet och klämmer in detta, sen blir det vita kanter där andra sidan inte räcker till. Det andra valet är Fill in, vilket innebär att labbet fyller ut, tills hela pappret är täckt, därmed blir det en oönskad beskärning.

Ett annat alternativ är att utöka canvas-storleken (om du använder PS) till en större storlek. I ditt fall 15x21 cm. Då får du dina bilder i exakt 127x190 med en vit ram runt, som du sedan kan skära bort.
 
mattias__o skrev:
Måtten tillhör Proprints standardmått (13x19 cm, 127x190 mm) i förhållandet 2:3.

Okej (har faktiskt aldrig sett den storleken innan), Men alla labb skär av lite. Det är därför som en 13x19 bara blir 12,7x19. Gör du bilden 12,7x19 och väljer fit-in så bör det ju rimligtvis fungera. Men säger proprint att de inte kan hjälpa dig och att det är extremt viktigt att precis alla millimeter av bilden kommer med, så blir det nog till att utöka arbetsytan till en större storlek och beskära bilden i efterhand.
 
Jag har provat med att använda deras Fit-in och Fill-in med bilder som både varit större och mindre än den aktuella utskriftsstorleken men det blir samma resultat ändå.

Det är väl bara att acceptera att de skär av lite och så man anpasas bilden efter det istället. Blir bara lite irriterad när man lagt ner mycket tid på att få det bra och så måste man göra om allt jobb igen :(

Tack för hjälpen.
 
Hej!

Jag har viss erfarenhet om hur peteiga vissa fotografer kan vara när de vill ha något framkallat. Och då även hur mycket tid man kan lägga ner för att få den sista milimetern att passa in. Det är bara att inse att även maskinerna har sina inbyggda toleranser, felkällor och begränsningar. Som tidigare nämnts så får du nog bredda arbetsytan lite och beskära själv. Så vet jag att många gör, inklusive mig själv när jag är riktigt petig!

MVH Uffe
 
Vad jag fostar sa behover maskinerna ett par tre % overlap som man sonika forlorar ifall man vill printa till papperskanten. Man tycker det borde ga att fa till precisionen pa pappersbanan lite battre sa att inte sa myckert behover ga till spillo,,,tycker jag utan att ha nagon direkt insyn i hur det fungerar.
 
Det är klart att man kan få till precisionen men vem vill betala för det! Allt från pappersrullar, pappersmagasin med mera skulle då behöva ha den precisionen. Jag tror att det skulle bli för dyrt. Man ska nog se till vad den stora massan har för krav. Där duger garanterat någon procent hit eller dit på pappret!

Mvh Uffe
 
Förstår fortfarande inte problemet.. har man en bild som måste vara exakt 12,7x19 cm så är det ju en smal sak att utöka arbetsytan till något större, välja en större storlek och beskära den i efterhand.
 
Hej

Det är precis som Mattias beskriver att vårt labb beskär en del av bilden även om man gjort bilden exakt 12,7x19cm. Det beror på att papperet inte alltid dras in exakt rakt, och då belyses bilden något större än papperets yta för att slippa att det blir en tunn vit kant på någon av sidorna. Vi har trimmat in papperet och ligger nu på 2-3% (förut var det 3-4%).

Det finns två lösningar på ditt problem.

1) Som Jesper beskrivit kan du göra din bild i photoshop i formatet 12,7x19 (eller vad du vill ha den) och sedan utöka arbetsytan till t.ex. 15,2x20,3 cm. Du får då med hela bilden. Nackdelen är att det blir något dyrare samt att bilden ändå blir något större än de 12,7x19 du gjort dom eftersom den även för din 15x20 kopia belyser papperet lite större.

2) Du kan använda vårt "repromode". Du gör din bild exakt 12,7x19 cm i 400dpi. På sidan där du kan välja matt eller blankt papper finns nu alternativet repromode. Då beskärs inget av bilden (dvs bilden belyses inte större som annars) men då finns risken att det blir en tunn vit kant på någon av sidorna. En annan nackdel är att profilen är helt satt ur spel så det är svårare att få exakt kontroll över resultatet färgmässigt.

Tyvärr ingen enkel lösning på ditt problem, men hoppas det hjälper i alla fall.

Mathias Sjöström
ProPrint
 
Jag kommer att se över bilderna igen och göra om beskärningarna. Det blir nog enklast så. Nu vet jag att jag måste göra beskärningen lite större.

Jag läste om repromode på supporten men eftersom profilen inte används är detta inte något bra alternativ. När jag använder profilen stämmer färgerna med det jag har på bildskärmen mycket bra och det tycker jag är viktigare än
beskärningen.

Tack för era svar.
 
mattias__o skrev:
Jag kommer att se över bilderna igen och göra om beskärningarna. Det blir nog enklast så. Nu vet jag att jag måste göra beskärningen lite större.
Det borde räcka om du utökar canvasstorleken med 2% utan att behöva gå upp till nästa storlek och manuellt beskära bilden. Du får det ju inte helt exakt, men det borde motverka en stor del av labbets förstoring.

Risken är att du får en tunn vit kant någonstans, men om nu Proprint trimmat processen så att de klarar 2-3% förstoring, så borde det gå. Beskär sedan inte ända ut, utan lämna en viss slarvmarginal.
 
Hej

Det är precis som Mattias beskriver att vårt labb beskär en del av bilden även om man gjort bilden exakt 12,7x19cm. Det beror på att papperet inte alltid dras in exakt rakt, och då belyses bilden något större än papperets yta för att slippa att det blir en tunn vit kant på någon av sidorna. Vi har trimmat in papperet och ligger nu på 2-3% (förut var det 3-4%).

Det finns två lösningar på ditt problem.

1) Som Jesper beskrivit kan du göra din bild i photoshop i formatet 12,7x19 (eller vad du vill ha den) och sedan utöka arbetsytan till t.ex. 15,2x20,3 cm. Du får då med hela bilden. Nackdelen är att det blir något dyrare samt att bilden ändå blir något större än de 12,7x19 du gjort dom eftersom den även för din 15x20 kopia belyser papperet lite större.

2) Du kan använda vårt "repromode". Du gör din bild exakt 12,7x19 cm i 400dpi. På sidan där du kan välja matt eller blankt papper finns nu alternativet repromode. Då beskärs inget av bilden (dvs bilden belyses inte större som annars) men då finns risken att det blir en tunn vit kant på någon av sidorna. En annan nackdel är att profilen är helt satt ur spel så det är svårare att få exakt kontroll över resultatet färgmässigt.

Tyvärr ingen enkel lösning på ditt problem, men hoppas det hjälper i alla fall.

Mathias Sjöström
ProPrint


Från det ena till det andra, vaför har ni inte 13x19 i blankt papper?
 
Otroligt smart idé..., har redan en, men jätteroligt att skära 100-tals bilder, kanske skulle vara enklare att skära till en rulle då i 12,7, men klart, om det bara är till mig så förstår jag varför man inte har det. ;)

Så jobbigt är det faktiskt inte. Du blir nog förvånad över hur fort det går när du får in snitsen =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.