Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skyddar jag bilden digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Jag har tagit en actionbild på en strand i Thailand. Killen som utförde den fick se en bild jag lagt i min mobil och bad mig maila den. Jag vill ju inte han ska tjäna pengar med min bild, för om han kan det och varken har skrupler eller aning om upphovsskydd, så kanske han vill det.

Ett är ju att lägga till mitt namn och copyright texten i bilden men det är ju inte snällt att lägga den mitt i bilden för att vara säker. Ett annat jag kan tänka mig är ju att skala ner den, men det hindrar ju ändå inte att den hamnar på nån websida, alternativt skalas upp med någon programvara...

Vad mer har jag för möjligheter? Jag har Office och Photoshop och ett gäng olika filter....

MVH
Jacob
 

Bilagor

  • 3.jpg
    3.jpg
    186.3 KB · Visningar: 107
Nu vet jag att det är fotografen som äger bilden men lite lustigt är det att du absolut vill hindra killen som (egentligen) gör tricket/bilden att få nåt för det.
 
Inga

Tyvärr! Skickar du bilden högupplöst är det enda alternativet att förstöra den med en fet logga/vattenstämpel tvärs över. Är killen skicklig så klonar han bort den.
 
Varför vill du skicka bilden, för att du är snäll eller för att kunna sälja den? Är inte med på själva grundmotivet för om du bara ska vara hygglig så är det väl bara att skicka en liten bild.
 
Varför vill du skicka bilden, för att du är snäll eller för att kunna sälja den? Är inte med på själva grundmotivet för om du bara ska vara hygglig så är det väl bara att skicka en liten bild.

Ja det är bara för att vara snäll. Dels så får jag inte arbeta här i Thailand och dels har jag aldrig velat blanda in pengar i mitt fotograferande, men det betyder ju inte att jag tycker det är okej att andra gör det med mina bilder.
 
Nu vet jag att det är fotografen som äger bilden men lite lustigt är det att du absolut vill hindra killen som (egentligen) gör tricket/bilden att få nåt för det.

För mig är det en avsevärd skillnad i att ge honom en bild på sig själv, eller ge honom en bild på sig själv som han sen använder på reklampelare för att locka kunder. Jag tycker han får en hel del jämfört med vad en mobilkamera på 200 meters håll klarar leverera...
 
Ja det är bara för att vara snäll. Dels så får jag inte arbeta här i Thailand och dels har jag aldrig velat blanda in pengar i mitt fotograferande, men det betyder ju inte att jag tycker det är okej att andra gör det med mina bilder.
I så fall kan du nog lika gärna strunta i att skicka bilden, det enda sättet att "skydda" bilden på är att förstöra den. Och att skicka en förstörd bild gör nog varken du eller honom glad.
 
Inget hindrar dig från att tjäna pengar på bilden.

Han utgör ett häftigt motiv och du kan fotografera honom, samt tjäna pengar på det.
Vore det inte "rättvist"/"sjyst" att låta honom få använda bilden? Ge och ta lixom.
 
Just detta är kanske inte det bästa exemplet i denna fråga, för antagligen har han varken möjligheter eller kunnande till detta, men det är en fråga jag ställt mig i en rad olika sammanhang de senaste åren just eftersom jag gillar utmaningar och har ställt upp att fotografera utan kostnad i en mängd olika sammanhang. I flera av dom endast för publicering på föreningens webbsida och medlemmar, då jag fått lova inte använda bilderna i andra sammanhang. När jag då ställt upp under en lördagskväll och natt, har jag ju känt ett behov av att, om möjligt begränsa deras möjligheter att senare använda bilderna utan min vetskap. Bara för man är snäll vill man ju inte bli utnyttjad...
 
Enklast är väl att skriva ett avtal. Inte för att det behövs (du har upphovsrätten så länge du inte överlåter den), utan för att göra klubben el. motsv. medveten om vad som gäller. I avtalet kan du specificera hur klubben får använda bilderna. Om du vill hindra sig själv från att använda bilderna så kan du ta med en sådan klausul också, så att klubben vet vad du har lovat.
 
Jag har tagit en actionbild på en strand i Thailand. Killen som utförde den fick se en bild jag lagt i min mobil och bad mig maila den. Jag vill ju inte han ska tjäna pengar med min bild, för om han kan det och varken har skrupler eller aning om upphovsskydd, så kanske han vill det.

Skriv ett avtal som reglerar hur bilden får användas av honom. Det finns inget digitalt sätt som hindrar någon att använda en bild, om du nu inte vill förstöra den med en "vattenstämpel" eller annan text som gör bilden mindre intressant att använda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.