Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skulle ni beskära?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man måste beskära någonstans så hade jag tagit bort den lilla vägsnutten till höger, men inget som stör egentligen så man kan också ha den som den är
 
Låt den vara som den är. Till vänster är det utmärkt att man ser hela skuggan, och vägbiten till höger stör inte så mycket. Bilden kunde ha komponerats lite bättre (slippa vägen), men inte beskäras bättre. Klipper du bort vägen så hamnar ställningen för långt till höger vilket stör balansen i bilden.
 
Beror på...
Om jag hade fått ta bilden hade jag tagit med lite mer himmel för att bilden ska bli mindre övertung, jag hade också sett till att få lite mer väg med till höger om mjölkpallen. Skälet till det är just mjökpallens funktion, bonden ställde ut mjölken i krukorna. Sedan kom mjölkbilen (en lastbil) och stannade vid mjökpallen, så att den som stod på flaket kunde sätta en fot på mjökplallen för att enkelt lyfta över mjölkkrukorna till lastbilsflaket. Ett inte helt ofarligt jobb att åka ikring i byarna på lastbilsflak utan lemmar. Så skulle jag komponerat om syftet var en aning dokumentärt. Annars skulle jag nog låtit den vara som den är, även om den känns aningen tung i övre högra halvan. Krukorna drar ögat och dominerar.
 
Senast ändrad:
Lägg ut RAW-filen, så kan vi känna bilden på riktigt och sedan lägga upp egna förslag, det är så många bitar som påverkar. Är den fotat i RAW..:)

/Ulf
 
jag skulle nog backat till vänster och försökt ta bilden med mer tele för att få mindre av vidvinkeldistorsionen. Handlar om att beskära så beror det helt på budskapet. Jag hade nog valt att skära nära pallen och räta upp den i något bildbehandlingsprogram.
 
Tack för er input! Var mest intresserad av hur ni skulle ha beskurit bilden. Jag tror jag behåller den som den är.
 
Tack för er input! Var mest intresserad av hur ni skulle ha beskurit bilden. Jag tror jag behåller den som den är.


Hej !

Beskära och beskära, tycker nog att denna bild är rätt optimal, däremot
stör det mej att krukorna bryter horisonten, och även att bakrunden,
(åkern resp himlen) är lite för ljusa rel krukorna och mjölkpallen.

Eller på ett annat sätt, mjölkpallen med krukor står ut en aning för lite
mot bakrunden.

Att horisonten bryts är här lite svårt att ändra, däremot går det att maska och
mörka om man nu tycker så. ( 3d beskärning ) :)

//MW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.