** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hur skulle du gora?

Produkter
(logga in för att koppla)

chewie

Aktiv medlem
2 tillfallen.

1. du skall fota en modell med helkropps bilder.. hon har morka klader och bakgrunden ar svart. befintligt ljus ifran hoger och en reflexskiva.

2. ta ett portratt pa ett skarpt skuggat ansikte fran en sida i en mork omgivning med svartbakgrund.

som ni forstar har jag lite problem med ljusmatningen med min eos5. ar inte ute efter den ultimata proffs bilden utan en enkel losning pa mina problem.

Hm, inte lätt det där. Du nämner inte något om vilken kamera Du tänker använda. Jag använder alltid en lös mätare vid sådana knepiga situationer.
Risken är ju att kameran blir "lurad" av dom svarta ytorna och att ansikte och annan hud blir helt vita. Har kameran spotmätning kan Du ju mäta mot ansiktet och sedan låsa exp. värdet. Även om det är kläderna som är viktiga i bilden så är det ju roligt om det är rätt färg på ansiktet också.
Hälsningar

Jag har en eos 5a. ingen ljusmatare men det spotmatare, jag har provat att lasa vardet pa ansiktet(brukar ga nara sa att ansiktet tacker storsta delen av bilden da jag inte ar saker pa hur stor spotmatar omradet ar och vart exakt jag ska ta det vardet). men da blev klderna och bakgrunden oftast overexp. det ar svart jag antar att den tekniken funkar om man bara ska ta portratt pa ansiktet men nar det ar helkropps bild blir det svarare.

tyvar har jag inget grakort. och fredrik menar du om hon har svarta klader da? och underexp 2steg... blir det samma effekt om hon har tex gra klader och bakgrunden ar svart och jag mater pa bakgrunden och underexp 2steg?

braketing(?) hur funkar det... har inte nagon erfarenhet av det... jag anvander kodac iso160... hur mkt ska jag skifta. ett steg? kan det va for mkt? har ingen aning kanske ar svart att svara pa men ar tacksam for tips...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar