Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skulle du fakturera; Fotouppdrag för företag

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej !

Jag har fått förfrågan om att fota för ett företag placerat i Stockholm, och skulle vara evit tacksam för lite hjälp angående prissättning!

De vill ha 10 bilder i format för webb, tryck, och projektion, samtligt för kommersiellt bruk
Bilderna skall tas i deras miljö, inomhus och utomhus och fototillfällen är totalt två gånger, en sommarfotografering och en vinterfotografering ( så totalt 20 bilder enligt ovan)
Jag har totalt en färdväg om 18 mil/ tillfälle

(Jag har följt sff´s prislista, och lagt mig lite under när jag räknat, men kan tycka att det blir ganska dyrt)
Hur skulle du fakturera detta jobb? (Ange om du räknat in moms eller inte)
De vill ha en offert för :
-end. sommarfotograferingen (10 bilder enligt ovan)
- sommar+vinterfotograferin (10+10 bilder =20 bilder)

Stort tack för att du tar dig tid=)

Hej!

Jag brukar räkna på tidsåtgång, tar ett pris per timme och ger kunden en summa. Glöm inte för- och efterarbete. Lite rabatt eller "paketpris" vid större jobb. Vid särskilda omständigheter kan jag göra ett litet påslag beroende på bildernas användingsområde, spridning osv, men generellt utgår jag från hur lång tid jobbet tar och inte så mycket annat.

Ett "10-bildersjobb" kan ju ta allt från en timme till en heldag beroende på vad/vem som ska plåtas, så jag tycker det är bättre att ge ett prisförslag som bygger på (beräknad) tidsåtgång i första hand, inte på antal bilder som ska användas och hur...

Säljer jag enskilda (arkiv)bilder resonerar jag på ett annat sätt, men det har jag inte gjort så mycket.

Lycka till!

/Eric

Hej!

Jag brukar räkna på tidsåtgång, tar ett pris per timme och ger kunden en summa. Glöm inte för- och efterarbete. Lite rabatt eller "paketpris" vid större jobb. Vid särskilda omständigheter kan jag göra ett litet påslag beroende på bildernas användingsområde, spridning osv, men generellt utgår jag från hur lång tid jobbet tar och inte så mycket annat.

Ett "10-bildersjobb" kan ju ta allt från en timme till en heldag beroende på vad/vem som ska plåtas, så jag tycker det är bättre att ge ett prisförslag som bygger på (beräknad) tidsåtgång i första hand, inte på antal bilder som ska användas och hur...

Säljer jag enskilda (arkiv)bilder resonerar jag på ett annat sätt, men det har jag inte gjort så mycket.

Lycka till!

/Eric

Tack Eric!
Det känns rimligt att räkna på timmar istället!

Tack Eric!
Det känns rimligt att räkna på timmar istället!

Det känns som de vill ha en rätt bred användningsrätt till dessa bilder. Om du bara går efter ett normalt timpris är det vanligtvis bara för engångspublicering. Ska de ha rätt att publicera detta i flera medier och under lång tid bör du absolut ta med detta i beräkningen.

Med vänliga hälsningar

Stefan

Prissättning

Tack Stefan!
Jag räknade lite på timpris, och känner att det inte heller blir helt rätt, hur mycket är rimligt att lägga på för användningsrätten under ett år, ca 50 visningar, och en upplaga på under 5000.
Om jag räknar timmar, milers, och pris/ bild för
resp. användningsormåde blir priset väldigt högt. Jag kom fram till något runt 30000 utan moms/ ett tillfälle.
Företaget som begärt offert är inte stort, och bara något år gammalt.
Jag känner att jag vill göra jobbet, men ändå inte gratis utan vill gärna få rimlig lön, & ändå inte kännas alltför dyr!
Svår balansgång =)
VIsst kan en ide´vara att skriva ordinarie pris och sedan ge rabatt?

Det känns som de vill ha en rätt bred användningsrätt till dessa bilder. Om du bara går efter ett normalt timpris är det vanligtvis bara för engångspublicering. Ska de ha rätt att publicera detta i flera medier och under lång tid bör du absolut ta med detta i beräkningen.

Med vänliga hälsningar

Stefan

Jag räknade lite på timpris, och känner att det inte heller blir helt rätt, hur mycket är rimligt att lägga på för användningsrätten under ett år, ca 50 visningar, och en upplaga på under 5000.

Själv skulle jag inte lägga på någonting, oavsett om upplagan är 5000 eller 200000 ex. Ett hyfsat timpris plus milersättning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar