Annons

Hur skapa "siluettbilder" med digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Har tidigare tagit "siluettbilder" av en person med vanlig SLR. Men med min "kompromisskamera" (KM Dimage A2) e det en omöjlighet verkar det som.

För hur jag än försöker så blir det fortfarande teckning i huvudmotivet trots att jag exponerar efter himmelen, så jag skall få en siluett på personen ifråga helt utan teckning.

Är detta ngt vanligt problem just med digitalt, att tonomfånget är annorlunda eller finns det ngt knep o köra med, filter eller så?

Testade med alla bländarna kameran hade, men ingen skillnad på resultatet.
Tyvärr sträcker sig kameran bara upp till bl:11. Så det kanske är det som är problemet, att kameran får in för mycket ljus även på minsta bländaren?
Körde slutartid 1/2000 som himmelen gav, och motivet hade 1/100 eller ngt sånt, men fortfarande teckning i lågdagarna =/

/Tobbe

Viist går det att göra silluettbilder med en digitalkamera. Ett sätt är se till så att kontrasten mellan motivet och bakgrunden är större än kamerans omfång. Mät och ställ in ljuset mot bakgrunden så att bakgrunen får önskad exponering.

Exempelbild

Testa dig fram med olika slutartider, i värsta fall kan du ju alltid ändra nivåerna i PS, så blir bilden till sist en siluett....

En av de största fördelarna med Digitalt är just att man enkelt och billigt kan testa...

// Anders

Även om du har lite teckning i lågdagarna borde det vara enkelt fixat via kurvjustering i efterbehandlingen.

ANNONS