ANNONS
Annons

Hur skapa känslan av lithprint???

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus hev

Aktiv medlem
Är sugen på att göra bilder i anton corbijns anda dvs. lithkopior.
Men efter vad jag har förstått (efter att ha läst här på fotosidan och i en fotobok) är det väldigt tidskrävande och dyrt att ägna sig åt lithkopiering, det verkar dessutom svårt att få samma resultat från gång till gång.
Jag undrar därför om det går att få fram en snarlik känsla på något annat sätt. Det jag eftersträvar är den korniga hårda kontrasten i skuggorna och den ljusgula mjuka tonen i högdagrarna.
Kan man t.ex kopiera på hårt papper, framkalla bilden i varm framkallare, tona och bleka kopian eller på något annat sätt efterbehandla den för att få ett snarlikt resultat??
Någon som har några tips

Här är en länk till digitala lithbilder:
http://www.pauck.de/marco/photo/lith/lith.html

Det karaktäristiska för lithbilden, nämligen den extrema svärtan och kontrasten i lågdagrarna samtidigt som högdagrarna har låg kontrast är svår (omöjlig) att efterlikna i någon annan våtprocess. Däremot går det i Photoshop. Länken oven ger en bra utgångspunkt för egna experiment.

Sådär jättedyrt är det inte. Framkallaren kanske går på 200 kr. Det kan ju ta sin tid, dock.

Men att kopiera hårt, bleka, tona etc, lär ju ta längre tid än att göra riktiga lithkopior. Tror jag.

*h

Den digitala tekniken behärskar jag ionte så det är inget alternativ.

Jo, du har nog rätt. Får väl testa lithkopiering.

Funkar det att kopiera på agfa multigrade fiberpapper? Har nämligen en massa såna, samt en skral ekonomi:)
Negativen är kodak tmax 100 mellanformat, normalframkallde.
Vilken lithframkallare bör jag använda?
Var kan man köpa lithframkallre på nätet?

Min erfarenhet är att papper med fast gradation fungerar bättre än papper med variabel kontrast. Jag har använt (fast det är flera år sedan) Ilford Galerie, Oriental Seagull G, Kentmere Kentona. Hur dessa papper reagerar idag vet jag inte, alla papper är numera kadmiumfria så emulsionerna har säkert ändrats, Oriental har varit igenom en konkurs.

Jag har fått bättre resultat med Fotospeeds lithframkallare än Kodaks, men andra har säkert andra erfarenheter.

Det går alldeles utmärkt med normalframkallade negativ.

Jag har använt Fotospeeds produkter för att göra lithbilder och kan rekommendera dem. De har en framkallare som heter LD20, fungerar väldigt bra med deras papper som heter Lith och även andra papper. Dock fungerar inte Ilfords multigradepapper särskilt bra. Kan också rekommendera boken "The master photographers guide to lith printing" av Tim Rudman. Fotospeed har också ett startkit där det även följer med lite instruktioner.

Tidigare kunde man köpa fotospeed hos kameradoktorn men de verkar inte ha deras produkter i sitt sortiment längre. Däremot kan du beställa direkt från www.fotospeed.com

/Roger

Här är länkar till två artiklar av Tim Rudman där han också rekomenderar vissa papper.
http://unblinkingeye.com/Articles/Lith/lith.html
http://unblinkingeye.com/Articles/Lith2/lith2.html

Jag har testat Emaks K888 (graderat) och Forte Polywarmtone plus (variabelkontrast, men det finns ingen anledning att filtrera ljuset om du lithkopierar) i en framkallare som inte längre tillverkas, kodalith, men i Tim Ruthmans artikel finns receptet till den framkallaren under namnet D85. Jag har när jag läst fått intrycket att lithframkallare speciellt gjorda för lithkopiering ofta har väldigt liten kapacitet vilket inte verkar vara något problem för kodalith som är framtagen för att framkalla lithografisk film.

Kolla också in den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=47750&highlight=lith+kemi

Lithkopiorna blir sedan så hårda man gör dem, ju kortare exponering och längre framkallning ju hårdare kopior.

Varmtonen med kodalith och K888 blir tydligare efter att man kört ett antal kopior i kemin.

Senast ändrad:
Marcus
Här får du ett väldigt dåligt svar , så ta det för vad det är.
Gjorde mycket lithkopior för 20-30 år sedan enbart med Kodaks produkter, det var inget som var svårt, komplicerat eller dyrt. Enbart Kul.
Negativ på kranar i min stad Gbg och porträtt blev väldigt bra.
Min tes är: Lek och lär.

Calle

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.