Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skapa julstämmning med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer1

Aktiv medlem
Jag skulle vilja göra en "Julinställning" av min A2 så att blixten, 3600HS, inte gör bilderna för "vita" och att jag kan ha lågt ISO-värde och skapligt bra bländare så att det blir skarpa, brusfria och stämningsfulla bilder i "julljus".

Är det någon, t.ex. KG, Jim eller någon annan som vet hur man trollar med Vitbalansen eller någon(-ra) andra parametrar för att få det gula Julljuset trots att man använder blixt. Inställningen får heller inte bli för manuell och krånglig så att man missar barnens julklapps-surprise. Skall helst fungera i P-läge.

Ja det var något att bita i. Förslag?

Funkar det inte hyfsat om du ställer in vitbalansen manuellt?
Den kan man ställa in o lagra så du lätt kan använda den när du måste vara snabb på julafton!
Jag tar annars gärna emot tips jag med.

Är inte hundra nöjd med blixten än, men jag har testat ibland att tejpa en liten bit smörpapper eller tunnt "Torkypapper" över blixten, för att få ett mjukare ljus. Kanske kan du prova med det. Om man tejpar en liten bit över blixten så kan man fälla upp och ner den efter behov. Finns säkert mycket rpoffsigare instrument för detta, men det är billigt, snabbt och enkelt så det kan vara värt att prova!? ;o) Fast jag använder ju kamerans egen blixt förstås, du har väl extern, då borde det finnas många sätt att få ett bra blixtljus.

Att ändra vitbalansen efteråt är ju inte så dumt.

Du kan också testa att blanda befintligt ljus och bara lätta upp med blixten. Det kräver iofs lite längre slutartider, men kan fungera riktigt bra! Ställ in kameran på tidsautomatik och testa dig fram!

Jag tror även att det finns guld/brun-färgade omnibounce som du kan använda.

Du skulle kunna använda ett gult/orange/lax/rött färgfilter framför blixten också. Det kan du få tag på hos din lokala uthyrare för scenljus. Fråga efter HT-färgfilter för scenljus/PAR-Kannor så förstår dom vad du är ute efter! Du kan också blanda olika sådana färger och testa dig fram.

Mvh //Peter

Tack för tipsen. Jag har redan testat med ljusblandning och olika ISO-inställningar men jag vill kunna bränna på med i stort sett full blixt, lågt ISO och hög bländare men få datorn i kameran att tro att det är glödljus i blixten. Det är det jag experimenterar med just nu. Har kommit på att jag kan tillverka gratis "omnibounce" av bottendelen av AJAX-badrum-refiller. Eftersom dom är gratis kan jag kanske måla på dom och testa med olika färger enligt Peters förslag.

Återkommer efter fortsatt experimenterande, men är öppen för fler förslag. Det är ju några dar kvar.....

Vad sägs om det här experimentet som jag fått efter Peters idé om färgfilter:

Gör en normal bild med fullt ös av blixt, ISO 64, och normal eller auto Vitbalans samt bästa möjliga bländare d..v.s normala P-läget.

Ta upp bilden i Photoshop och lägg ett enfärgat brunaktigt filterlager framför bilden t.ex. med R=212, G=133 och B=8. Tunna ut lagret till cirka 7% opacitet (genomskinlighet).

Nu får man bilden precis i den "Julaftonsfärg" man vill ha och kan skruva på inställngarna helt godtyckligt.

Dessutom kan man använda P-läget rakt ut för snabba ögonblicksbilder.
Vad sägs om detta. Jag har bara provat på en bild och tyckte den blev OK.

Jag hittade en "neutral" bild från förra årets julafton, här kommer den som den blev:

och i nästa svar den filterade bilden

Första bilden försvann, försöker igen

Senast ändrad:
och skillnaden blev? ser en smula mer teckning i kaklet... men annars var det inte stor skillnad.

Jag tycker du ska prova blixtkompensation, dra ner blixtstyrkan till -1 t ex. Prova så fort granen kommit in. Tvinga nåt litet barn att sitta o tindra med luva på huvve! Lyckas inte det så får du tindra själv ;-)

Har du en extern blixt så dunsar du upp den i taket. Bakåt. Det ser, om inte annat, väldigt proffsigt ut. Sålänge du inte skjuter dej själv i ögat o missar både kalle o glögg för att du ser stjärnor resten av julaftonen!

Jag ser en ganska tydlig skillnad på min skärm och visst blev det bättre. Dock skulle du prova dig fram för att få ett jämnare blixtljus. Som KG sa, rikta den i taket till å börja med. (det hjälper mycket med omni inomhus. Iaf på min blixt 550EX)

Jag kör också ofta med blixten på -1/2EV. Det hjälper en hel del.

Men som sagt.. det är bara att prova och prova..

Mvh //Peter

KG,
Skämt åsido, visst har den filtrerade bilden en varmare nyans. Se t.ex. på duken, den är varmt röd istället för blåröd. Likaså kaklet i bortre ändan har inte blixtens blåstick. Man kan naturligtvis öka filtreringen ännu mer om man vill. Med Photoshop är ju allt möjligt. Du vet att jag experimenterat med brus och det är bl.a. det som jag vill minimera.

Jag glömde att skriva att bilden togs förra julen med min gamla snabba Canon S45 med direktblixt. Nu har jag ju helt andra möjligheter. Meningen var inte att ni skulle titta på den delen utan bara färgen.

Det är nog mitt defekta färgseende som gör att jag inte uppfattar skillnaden som särskilt stor.

Läste nu att du har en 3600, för att slå den i taket, bakåt, kan du med fördel använda fjärrstyrningen. Den kan du säkert använda på andra kreativa sätt också så att blixtljuset kommer från annat håll än rakt från kamerariktningen.

Tänker mej blixten bland paketen under granen så den lyser upp den lilla tindrande barnaskaran lite underifrån o lagom mystiskt. Du får ta in granen tidigt i år o experimentera... blir nästan sugen själv...

De där jäkla plastbitarna är så oförskämt dyra så om du absolut ska köpa en så köp den vita o förse den med folie vid de få tillfällen det behövs.

Själv använder jag nästan aldrig min bouncer, men borde kanske... men vaddå, har jag en blixt som kan blända stridspiloter så ska jag väl inte sänka effekten ;-)

Nåja, jag hade nog aldrig köpt en bouncer men den följde med på köpet när jag köpte blixten så... Jag tror du kan uppnå julstämning genom att plåta raw o testa olika vitbalanser i efterhand. Om du inte hinner hitta den ultimata i god tid före jul.

För mej som e lat får du gärna berätta vad du kommer fram till sen ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar