Annons

Hur skall man bevara digitalfoton?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rixt

Medlem
Jag har funderat på hur man skall bevara sina digitalfoton inför framtiden. Använder idag DVD-skivor. Bränner alltid två ex. ifall en skulle gå sönder.

Hur skall man bevara sina digitalfoton inför framtiden, en 50-60-70 år?

- Rikard
 
Hm. Hoppas at kvalitén på DVD-media för bränning ökat. CD har ju i alla fall funkat utmärkt för mig i 5-6 år. Har inte märkt några problem med gamla skivor..
 
har man bra skivor och sköter dem så kan man få dem att hålla i ca 100 år..
Men om man är paranoid så kan man se till att skapa flera olika "sparningar" och sprida dem här och där, så lär aldrig bilderna försvinna? :)
 
MOD (magnetoptiska) diskar ska visst vara de mest tåliga att bevara arkivmaterial på, frågan är väl om man då också ska lagra MOD-läsaren tillsammmans med materialet för att vara säker på att kunna läsa diskarna om 40-50 år när det inte finns kvar några MOD-läsare....?
 
Kör osse med DVD och dom har hållt länge.. Måste va fel om man bara får dom att hålla 2 år..
 
Håller med om att det måste vara något rejält fel på DVD-skivorna om de bara håller i två år. För cirka 6 år sedan brände jag no-name CD-skivor som var nästan helt genomskinliga. De funkar fortfarande trots oöm behandling.
 
Ja några år ska ju cd/dvd-skivor hålla.

Annars kan man alltid investera i en bandstation till datorn. Med hjälp av den gör du backuper på magnetiska band enligt samma princip som de gamla kassettbanden. Med de banden kan du spara information under väldigt lång tid utan att behöva "bränna om vartannat år" vilket aldrig lär hända eftersom det är så tidsödande när man har några hundra skivor på lager...
 
viadirekt skrev:
har man bra skivor och sköter dem så kan man få dem att hålla i ca 100 år..
Men om man är paranoid så kan man se till att skapa flera olika "sparningar" och sprida dem här och där, så lär aldrig bilderna försvinna? :)

Var kommer siffran 100 år ifrån? De flesta pratar om 6-10 år.
 
Svarta eller guld

Jag går en fotokurs. Läraren hävdar att guld-CD är de tåligaste.

De finns också svarta-CD. Någon som har erfarenhet av dessa?
 
Är det inte svarta cd-skivor som man kan göra logos på med visa brännare? sedan ska de vara extra hållbara också, men jag tror nog att det handlar mer om hur man sköter sina skivor. Men man måste köpa kvalité också, så klart.
 
Proboarder skrev:
jo, tyvärr =(

För 2 år sedan var DVD-bränning ett ganska nytt och osäkert påfund. Idag tror jag man kan räkna med lite bättre lagringsbeständighet.

Ett bra sätt att göra det lite säkrare är att bränna två ex av varje skiva (kanske på olika typer/märken), och förvara dessa på olika håll, vilket dessutom skyddar mot diverse andra katastrofer (brand, stöld, helvetesgap). Då och då kan man kolla att skivorna går att läsa (finns program som tuggar igenom en hel skiva och räknar läsfel). Om en skiva är dålig gör man bara nya kopior från den andra.
 
Att bevara data på bästa sätt...

... lång tid är på hårddisk!!

Jag har köpr en USB hårddisk som jag bara ansluter då jag skall ta en back-up. Helt klart att rekomendera!
 
Re: Att bevara data på bästa sätt...

P.Gillner skrev:
Att bevara data på bästa sätt lång tid är på hårddisk!!

Inte alltid. Priset skiljer inte så mycket (DVD-R kostar ungefär hälften så mycket per gigabyte som CD-R och hårddisk), men det kan vara bökigt att frakta hårddisken fram och tillbaka mellan sin egen dator och ett "säkert förvaringsställe" varje gång man har en dos bilder att spara. Lösa skivor kan man bränna lite då och då och posta till slutförvaring hos nån kompis på Grönland.

Vet nån säkert hur det är med lagringsbeständigheten på en hårddisk, om den ligger avstängd&oanvänd i flera år?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.