Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skall jag räkna priset?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brasknarr

Aktiv medlem
Hej!
Jag har kontakt med ett företag som vill använda några av mina bilder i en försäljningsbroschyr som skall tryckas i 5000 exemplar.

4 av mina bilder skall användas tillsammans med 4 andra bilder på fram- och baksidan av broschyren. Dvs. 4 av 8 kommer att vara mina.

Jag har kommunicerat att jag avser gå efter sff's fritt tillgängliga prisguide (www.sfoto.se) under kapitlet "Arkivbilder" och det möter inga hinder.

Däremot är jag osäker på följande frågeställning:

Skall jag räkna som om jag har ett halvt omslag eller 4 småbilder eller 4 bilder på ett omslag?

Halvt omslag: 0,5*4300 = 2150kr
4 småbilder: 4*2300 = 9200kr
4 omslagsbilder: 4*4300 = 17200kr

Det blir rätt så stor skillnad!

Finns det någon praxis?

Hjälp!

Hej!
Jag har kontakt med ett företag som vill använda några av mina bilder i en försäljningsbroschyr som skall tryckas i 5000 exemplar.

4 av mina bilder skall användas tillsammans med 4 andra bilder på fram- och baksidan av broschyren. Dvs. 4 av 8 kommer att vara mina.

Jag har kommunicerat att jag avser gå efter sff's fritt tillgängliga prisguide (www.sfoto.se) under kapitlet "Arkivbilder" och det möter inga hinder.

Däremot är jag osäker på följande frågeställning:

Skall jag räkna som om jag har ett halvt omslag eller 4 småbilder eller 4 bilder på ett omslag?

Halvt omslag: 0,5*4300 = 2150kr
4 småbilder: 4*2300 = 9200kr

Det blir rätt så stor skillnad!

Finns det någon praxis?

Hjälp!

Fyra småbilder är det som gäller.

/Janne

Jag vet väl inte mycket mer om detta än vad du gör själv, men tror i alla fall inte att din tredje beräkning gäller. Jag uppfattar det så att rekommendationen är 4.300 kr för ett helt omslag, oavsett hur många bilder du sätter dit. I så fall får jag dina tre alternativ att bli följande:

Halvt omslag: 2*0,5*4.300 = 4.300 kr
4 småbilder: 4*2.300 = 9.200kr
4 omslagsbilder: 2x4.300 = 8.600 kr.

Vilken av dessa tre uträkningar som sedan skulle gälla, är nog bäst att låta någon mera kunnig svara på.

Edit: Medan jag skrev var det tydligen någon som gjorde detta... :)

Hej!

Är det bara en publikation så har den ju bara ett omslag. Med ett bild i "storleken" omslag menas i det här fallet, såvitt jag kan förstå, en bild som täcker det mesta av omslagssidan. Halvt omslag är en bild som täcker halva omslaget. Resten är småbilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar