ANNONS
Annons

Hur skall jag få betalt av min bildbyrå? (var: "Hjälp!")

Produkter
(logga in för att koppla)
Hjälp!

Den 8:e oktober sålde jag några bilder till en bildbyrå. Dessa bilder publicerades i en rad olika tidningar. Bildbyrån och jag kom överens om att dela intäkterna 50/50.
Problemet nu är att jag inte har fått betalt än. Jag har hållt mailkontakt med dem och det senaste mailet såg ut så här:

"Det kommer en avräkning i början av nästa vecka, jag håller just nu på att gå igenom alla papper"

Detta mail kom för två veckor sedan.
Hur ska jag gå vidare? Det har ju gått mer än 30 dagar sedan bilden såldes men samtidigt så har jag ju inte skickat någon faktura då jag inte vet hur många bilder som såldes totalt.
Någon som kan det här och vet hur jag ska göra? Inga gissningar tack!

Du har väl ett avtal/kontrakt?

Jag antar att du har ett avtal med bildbyrån?
Till och börja med måste jag faktiskt fråga vilken byrå som sålt dina bilder? Är det en seriös bildbyrå måste ju dom kunna redovis för dig via e-post eller telefon hur många bilder dom sålt. Så fort du vet det skickar du en faktura på överenskommet belopp! Hur bra kontakt har du med den person på byrån som du gjort avtalet med? Om ni ska dela 50/50 borde det inte vara så svårt att få iväg en faktura. Jag fakturar på studs, 10 dagar netto, efter avslutad affär. Enbart på grund av att det kan uppstå såna här grejer. Är inte pengarna på kontot efter 10 dagar, ringer jag direkt. Sen ger man sig inte förrens pengarna är på banken. En del personer har inte alltid samma moral som en själv när det gäller ekonomi. Ligg på och bli byråkratiskt jobbig ganska omgående. Om det inte är chefen själv du pratat med ska du vända dig dit direkt. 1. Kräv att få reda på antalet bilder dom sålt 2. Skicka en 10-dagars faktura 3. Vänta .... 4. Om inte pengarna är på kontot gå till inkasso! Det är mina råd!

Re: Re: Du har väl ett avtal/kontrakt?

snelhest skrev:
Mailkontakt borde väl ändå räknas som ett muntligt avtal, och därav vara bindande.

Ja, mailkontakt leder ocksa till giltigt avtal. Nackdelen jamfort med skriftligt avtal ar att man inte vet vilka betalningsvillkor etc som ska galla.

Jag tycker att du ska saga att de ska betala efter de betalningsvillkor som normalt galler i branchen.

Men forst maste du fa besked om hur manga bilder som saldes. Det kan sakert chefen tala om per telefon, eller traffa honom pa hans kontor!

Jag trodde vitsen med att anlita en bildbyra var att dom sköter om försäljningen av ens bilder.
Men...då är det ju bra om dom betalar för de bilder dom säljer. Ju fler som vet vilka företag som luras, desto bättre.
Skulle inte FS kunna bistå med en svart lista där sådant kunde registreras.

Jag såg på nån sida att de hade Royalty fria bilder. Vad menas med det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar