Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ska VR fungera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sloese

Ny medlem
Köpte ett Nikkor 55-200 4-5,6G ED VR till min D90 och var jättenöjd så det fick sitta på hela tiden. Dock så fick jag "Err" i displayen lite då och då. Ofta räckte det att stänga av och starta om kameran, men ibland var jag tvungen att ta ur batteriet.
Vad som är lite konstigt är att numera så tycker jag att VR gör en så stor rörelse och det hörs ett klick-klick efter det att bilden är tagen eller om jag släpper fokus. I butiken så säger man att det ska vara så men jag upplevde det inte så i början utan det blev mer och mer och varvades med "Err".
Nu får jag inga fel (Peppar-peppar) men stör mig på att det känns fel.

När jag trycker ner knappen så lyfts bilden i sökaren en aning med ett klick samtidigt som den hittar fokus, när jag släpper så går det ett ögonblick sedan sjunker bilden och det hörs 2 klick.

I butiken fick jag testa en D90 med ett annat VR och där fanns det också ett litet klick men det var knappt märkbart, men det objektivet var klart mycket dyrare också.

Är rörelsen och ljudet en parkeringfunktion?
Hur stor och tydlig brukar den vara i så fall i ett 55-200.
Butiken verkar kallsinnig och jag är osäker på hur det ska vara. Objektivet är bara 8 månader och har kanske tagit 3000 bilder. Ska jag trycka på butiken eller är det inte lönt eftersom jag har fel?

Låter som du har lite glapp i kontakterna mellan kameran och objektivet. Det är därför får du ett "Err" meddelandet och att VR klickar mer än det behövs eftersom det får för många signaler att stabilisera, dvs inte bara när du håller ner fokusering utan varje gång det glappar.

Försök torka av kontakterna på ditt objektiv och kameran ordentligt för att ta bort smuts och/eller oxidation och prova igen. Om det fortfarande glappar kan det vara lite problem med antingen objektivet eller kameran.

Senast ändrad:
Köpte ett Nikkor 55-200 4-5,6G ED VR till min D90 och var jättenöjd så det fick sitta på hela tiden. Dock så fick jag "Err" i displayen lite då och då. Ofta räckte det att stänga av och starta om kameran, men ibland var jag tvungen att ta ur batteriet.
Vad som är lite konstigt är att numera så tycker jag att VR gör en så stor rörelse och det hörs ett klick-klick efter det att bilden är tagen eller om jag släpper fokus. I butiken så säger man att det ska vara så men jag upplevde det inte så i början utan det blev mer och mer och varvades med "Err".
Nu får jag inga fel (Peppar-peppar) men stör mig på att det känns fel.

När jag trycker ner knappen så lyfts bilden i sökaren en aning med ett klick samtidigt som den hittar fokus, när jag släpper så går det ett ögonblick sedan sjunker bilden och det hörs 2 klick.

I butiken fick jag testa en D90 med ett annat VR och där fanns det också ett litet klick men det var knappt märkbart, men det objektivet var klart mycket dyrare också.

Är rörelsen och ljudet en parkeringfunktion?
Hur stor och tydlig brukar den vara i så fall i ett 55-200.
Butiken verkar kallsinnig och jag är osäker på hur det ska vara. Objektivet är bara 8 månader och har kanske tagit 3000 bilder. Ska jag trycka på butiken eller är det inte lönt eftersom jag har fel?

får du f - - så tappar du kontakten med objektivet, då är det bara att skicka in din kamera till Nikon service så kollar dem så kontakten funkar och reparerar den. Detta är givetvis garanti.

Min Nikon 18-200 beter sig precis likadant, både före och efter jag fick "Err" åtgärdat på service.

Det känns lugnande att andra har samma upplevelse. Nu ska jag testa fler objektiv och kameror för nu kännar jag att det finns ett uppdrag. Normalt så diskutteras bara bildkvalite mellan olika objektiv men det här att man har en stor/häftig VR rörelse i vissa objektiv kanske betyder att dom slits eller går sönder fortare. Jag har försökt läsa mig till hur VR jobbar i aktivt läge men det är svårt att bedömma hur effektivt det är. Man ska kunna se i sökaren när VR jobbar men jag ser väldigt liten skillnad om jag slår av VR.

Tack för ditt svar.

Vr eller ej?

Har kollat in D3000 och har ett litet dilemma. Eftersom jag står mellan Vr objektiv eller ej. Problemet är att jag inte kan hosta upp 1300kr bara sådär, undrar därför om det är värt de extra pengarna? Testade skilland mellan Vr och inte Vr och märkte knappt skillnad, så frågan lyder. Är Vr objektiv värt sina extra pengar eller är det bara onödigt?

MVH Martin.

Har kollat in D3000 och har ett litet dilemma. Eftersom jag står mellan Vr objektiv eller ej. Problemet är att jag inte kan hosta upp 1300kr bara sådär, undrar därför om det är värt de extra pengarna? Testade skilland mellan Vr och inte Vr och märkte knappt skillnad, så frågan lyder. Är Vr objektiv värt sina extra pengar eller är det bara onödigt?

MVH Martin.

Ju längre brännvidd objektivet har ju mer användbart är det. På mitt 70-300 så gör VR'n mycket skillnad medans det på mitt 18-55 inte är till så stor nytta.

Vad är det för objektiv du ska köpa?

Ju längre brännvidd objektivet har ju mer användbart är det. På mitt 70-300 så gör VR'n mycket skillnad medans det på mitt 18-55 inte är till så stor nytta.

Vad är det för objektiv du ska köpa?

det är orginal objektiv 18-55 med eller utan vr betalar ca 1000 extra för vr

det är orginal objektiv 18-55 med eller utan vr betalar ca 1000 extra för vr

Det skulle jag inte lägga extra för VR på det objektivet, som du förmodligen kommer vilja uppgradera ändå. Lägg då hellre 1000 kr på en SB-400 blixt och/eller ett bra bordsstativ. Det kommer lösa problemen som VR hjälper till med mycket bättre för samma pengar.

Jag har ett Nikkor 80-200 och det smäller ganska rejält när VR-funktionen är påslagen och man trycker ned avtryckaren till fokusläget och likadant när man släpper knappen och VR stängs av, det har gjort så hela tiden och är inget onormalt använder det på tre olika hus och det låter lika på alla. Vet att det har varit problem på somliga hus när man stänger av kameran med VR påslaget men vet ej vad och vilka hus, har för mig att det står i manualen till objektivet att VR skall vara avstängt när man slår på och stänger av kameran.

VR-funktionen är ett fantastiskt verktyg som man bara skall använda när det verkligen behövs, är kameran monterad på stativ skall man stänga av funktionen för VR söker vibrationer och därmed även skapar vibrationer när kameran sitter still på ett stativ, likaså när man har tillräckligt korta slutartider för att inte få skakningsoskärpa kan man lika gärna stänga av det för att spara batteri. Fördelen med VR är ju att man kan ha upp till tre stegs längre slutartid och få skarpa bilder så har du zoomat in till 200mm och har en slutartid över 1/200 sek så gör VR knappast någon nytta om du kan hålla kamera någorlunda stabilt.

På de kortare brännvidderna upp till 50-60mm gör inte VR så stor nytta då man i regel brukar klara hålla dessa stilla ändå så det är ganska onödiga pengar att lägga ut på dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar