Annons

hur ska kameran vara inställd?

Produkter
(logga in för att koppla)

sjuttielva

Medlem
Hej!
Jag är helt ny på sidan så jag lägger säkert frågan i fel forum och ställer en jätteunderlig fråga, men då får det vara så. :)
I alla fall, alla som har sett filmen A lot like love vet att hon tar ett foto där de står blickstilla och allting runtom rör sig, jag vill försöka mig på att ta ett sådant foto, men vad ska kameran vara inställd på? har bara haft min systemkamera i tre månader så jag är inte så haj på det där ännu. Någon som förstår vad jag menar?
Kameran är en canon eos 350D om det hjälper.
Jag är jättetacksam för svar!

MVH
Paulina
 
Jag har inte sett filmen, men du kan prova att ha kameran på Tv (tidsførval) och en lång slutartid, 1/2 - 1 sekund. Du måste nog ha stativ. Om "huvudpersonerna" står stilla och bakgrunden ær rørlig får du den effekt jag tror du vill ha.
 
smet ut och försökte med en gång, verkar bli överexponerat dock, det blir liksom... helt vitt. :S någon som vet vad som kan vara fel?
och när jag ändå frågar, hur ska kameran vara inställd för att man ska kunna ta t.ex. en ficklampa och springa runt med så det blir som en grymt snygg bild Love tror jag du hette (har svarat i den här tråden) hade laddat upp?
 
Damoor skrev:
Man gör detta nattetid =D

ISO på typ 400

Men om du gör det dagtid ska du testa med så låg ISO som möjligt. Det ger de längsta slutartiderna. Det blir på dina långa tider antagligen ändå överexponerat, så då anväder man ett ND-filter. Det är ett färgneutralt gråfilter som minskar ljusinsläppet till sensorn så man kan ha längre slutartider. Det är ofta detta som används för att ge drömskt "släpigt" vatten i bäckar och vattendrag som du säkert sett förut här på FS.

/jer.
 
Jag skulle snarare säga ISO 100 eller lägre om det går. Sedan den minsta bländaren som du kan ställa in. Sedan bör det nog inte vara alltför ljust ute annars måste du nog ha ett gråfilter för att minska ljuset.

(var visst för långsam :))
 
Tjenixen Paulina.

När du väl har förstått grunderna i hur en kamera fungerar kommer alla sånna här saker att bli rätt tydliga och även hur du får de olika effekterna du vill.

Jag ska försöka mig på att förklara så får du säga till om jag förklarar dåligt eller tråkigt (om du orkar läsa allt).
Läs igenom till slutet om du orkar så förstår du hur du får effekten med lampan också :)

Det första du ska göra är att släppa allt vad snabb och auto möjligheter innebär (med andra ord, använd inte sport läge och porträtt läge etc etc). Du har en suverän kamera som kan göra allt du vill och en hel del mer, det är vore ju synd att använda den som en "peka och klicka" mobil kamera, eller?

En kamera har två huvudinställnings möjligheter (döds korkat förklarat med så får det bli).

"Slutare" och "Bländare".

Jag går inte in på hur mekaniken funkar, vill du veta det så får du gärna fråga så försöker jag förklara eller letar upp länkar till dig.

Slutare är hur lång tid kameran är "öppen" och släpper in ljus på sensorn. På analoga kamerar är det negativet som får ljuset på sig när du öppnar slutaren och tar bilden. På digitala kameror är det en digital sensor istället, sensorn har ungefär samma form som negativet och funkar på ungefär samma sätt. Tänk dig sensorn som ett fönster ut till världen, framför sensorn hänger en gardin. När du drar ifrån gardinen så släpps ljuset in. (När du trycker på knappen så dras gardinen ifrån på kameran).

Desto längre tid du har gardinen ifråndragen desto mer ljus släpper du in. Tittar du på din kamera och riktar den i skuggan sen i solen och på lite olika mörka/ljusa områden så kommer du se ett värde förändras. Vet inte exakt hur det står på canon men till exempel "1/500" eller kanske bara "500" innebär en femhundradels sekund. Det innebär att du utsätter din sensor (ditt rum om vi fortsätter på gardin historian) för ljus under EN femhundradel av en sekund, väldigt kort tid alltså.

Riktar du den in i ett mörkt rum så kanske det står 2" vilket innebär 2 sekunder (" fnuttarna brukar innebära sekunder, inte säker på hur Canon har det). Det innebär att du har slutaren (gardinen) ifråndragen i två sekunder.

Under dessa två sekunder så tar sensorn emot allt ljus den kan. Under tiden gardinen är ifråndraget så kommer "allt" som händer framför kameran att registreras på sensorn, det vill säga, har du den öppen i två sekunder, och du går förbi kameran långsamt, så kommer du att synas som ett lite suddigt spöke på bilden. Anledning till att du blir suddigt är att du inte står stilla, du rör dig genom hela bilden under den tiden gardinen är öppen och då blir du inte skarp (svårt att förklara, jag vet, fråga om du inte förstår vad jag menar).

Om vi går tillbaka till 1/500 av en sekund och gör likadant så kommer du att synas knivskarpt på bilden, du kommer att vara frusen i tiden av den anledningen att på 1/500 av en sekund hinner du knappt röra dig alls. Skulle det iställer ha kommit ett flygplan förbi på nära håll så kanske det hade blivit suddigt och utdraget över bilden (det rör sig RÄTT mycket snabbare än vi går!).

Så, det var slutaren.

Snart klar, håll ut...

Bländaren... bländaren sitter i objektivet och det är det som står på ditt objektiv (står till exempel "1:3.5 - 1:5.6") och det är det värde som också omnämns "F värde" eller "F stop" (och en massa andra saker).

Bländaren funkar som ett iris i ditt öga. När den ska släppa in mycket ljus är hålet stor, när den ska släppa in lite ljus är hålet litet. Bländare är lite krånlig att lära sig i början för allting är lite omvänt.

Bländare 3.5 (F 3.5) släpper in mycket ljus, hålet är stort. Bländare 22 (F 22) släpper in lite ljus och hålet är litet. Du kan nog prova att se hur "iris" stänger och öppnar i objektivet om du tittar in i det när du tar en bild (får kanske ha lång slutartid så du hinner se).

Bländare och slutare påverkar således båda ljusförhållanden och hur bilden blir exponerad (ljus eller mörk). Eftersom du hade problem med att din bild blev alldeles vit (överexponerad, tänk dig att du drar ifrån gardinen i rummet på morgonen och stirrar rakt in i solen, ungefär så reagerar sensorn på för mycket ljus under för lång tid) så får du kompensera det genom att ge kameran mindre ljus genom bländaren, dvs, du måste göra hålet mindre (ett högre värde på bländaren, tex 16 eller 22).

Så för att återgå till det första du ville göra så måste du ha slutaren öppen en längre tid för att alla som går runt omkring dina två personer ska bli suddiga, men du måste också se till att dina två personer står absolut stilla, annars blir de också suddiga, samt att din kamera är absolut still.

Samma sak gäller när du vill skriva med en ficklampa, för att du ska kunna skriva måste gardinen vara öppen så att kameran hinner se hela din text. Hur starkt spår lampan kommer att lämna på bilden beror helt på hur snabbt du rör den.

Fick du nått sammanhang i det eller var jag bara dryg och trist i min förklaring?

Bländaren har en väldigt viktig funktion till men jag väntar med att berätta om det tills jag vet om du vill veta det eller ens har orkat läsa igenom all min text.

Mvh

Rasmus Mattsson
 
Tack så jättemycket för svar!
Börjar förstå nu, riktigt intressant läsning för övrigt. Vill gärna veta mer, tack för att du/ni orkar lägga ner tid på att hjälpa mig. :)
 
Gå till bibblan eller bokhandeln. Kan rekomendera "Digitalfotografering för alla" av Harry Peronius. Den förklarar grunderna på ett enkelt och förståligt sätt.
Läs även artiklarna här på FS.
 
Så du orkade läsa hela texten? :)

Är det nått du inte förstod eller vill ha förklarat mer?

Var inte rädd för att fråga om det är nått speciellt du vill veta eller hur du gör med din kamera. Jag kör visserligen inte Canon men det ska nog gå att lösa så länge det inte har med menyer och annat att göra.

Jag nämde att bländaren har en annan funktion. Nämligen "skärpedjup".

Skärpedjup kan väll förklaras med "hur mycket av bilden i djupled som är i fokus"

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=885944&target=_blank

Ta en titt på min bild. Märk hur det blir suddigare och suddigare ju längre bort "stolparna" kommer. Den närmsta är också suddig. Den som är näst närmst är i fokus.

Jag har valt ett kort skärpedjup och fokuserat kameran på den andra stolpen så att den blir skarp. Allt annat blir gradvis mindre skarpt. Du har säkert sett samma sak på porträtt bilder och annat där modellen är skarp och bakgrunden suddig.

Det som bestämmer skärpedjupet är bländaren, avstånd till motivet samt brännvidden på objektivet (brännvidden är det som omnämns i millimeter så ett 100mm objektiv har en brännvid på 100mm). Går inte in på det nu.

En stor bländare (en stor iris öppning dvs) ger ett kort skärpedjup (dvs, du får det skarpt över ett kort område). En liten bländare (dvs en liten iris öppning) ger ett stort skärpedjup (dvs du får fokus över ett stort område, inte bara på det objekt du har fokuserat på).

Det är nu det röriga med bländaren kommer in. Stor bländare har ett lågt nummer (tex F3.5) och kort skärpedjup. Liten bländare har ett högt nummer (tex 22) och långt skärpedjup. Det är lite omvänt (för att ställa till det lite extra).

Bländaren är också det man syftar till när man pratar om ljusstarka objektiv. Dvs om objektivet kan ha en stor bländare så är det ljusstarkt eller "snabbt".

Som sagt, säg gärna till om det är fler saker du undrar över, jag tycker det är tämligen kul att skriva om saker och ting så... :)

Mvh

Rasmus
 
Självklart orkade jag det, jag är tacksam för all hjälp jag får så varför inte läsa. :)
Det enda som känns krångligt är att veta vilken knapp som gör vad just nu, de andra bitarna börjar falla på plats.
måste bara komma ihåg stor bländare= lågt nummer, liten bländare=högt nummer.
Det är mycket att ta in men det går.

Tack så jättemycket för hjälpen!
Grymt fin bild för övrigt. :)
 
Tack, om inte annat så var ju bilden ett bra exempel på skärpedjup :)

Bara glad att jag kan hjälpa :)

Ja som jag sade innan, bländaren e krångligt med tanke på de omvända värdena, det är inte så logiskt som man vill att det ska vara.

Vad menar du med vilken knapp som gör vad? Menar du att du behöver lära dig kameran? Att det är mycket knappar att hålla reda på?

Arbetar du med bländare och slutartid och koncentrerar di gpå dem i början så kan jag rekomendera att du använder PASM och struntar i alla olika snabblägen som sport och porträtt och annat.

PASM:

Program: Lite som snabbprogrammen, kameran ställer både bländare och slutar till dig, du har inte så mycket "makt" över bilden.

Apperature Priority (Bländar Prioritering) Du ställer bländaren själv med ratten, kameran väljer slutartid till dig för att få rätt exponering.

Shutter Priority (Slutar Prioritering) Du väljer slutartid själv, kameran väljer bländare för att få rätt exponering.

Manual: Helmanuella inställingar. Du ställer både slutartid och bländare själv, kameran kommer då visa hur dina inställningar förhåller sig till kamerans ljusmätare och vad den hade valt i det ljusförhållandet. Vet inte exakt hur Canon visar i sökaren men det märker du snabbt.

Alla lägen är bra vid olika tillfällen, vill du fota bilder som du nämde innan där du till exempel vill måla med lampan så är det att rekomendera S lägen där du får ställa slutartid själv alternativt M läget.

Det jag använder mig mest av är A eller M för normal fotografering av den anledningen att, såvida jag inte ska "frysa" sportbilder eller skapa rörelseoskärpa så spelar det ingen större roll om jag till exempel har 1/250 sekund eller 1/500 sekund slutar tid så länge bilden inte blir oskarp pga för lång slutartid. Det viktiga jag vill kontrollera är skärpedjupet.

Men detta är ju sånt du får experimentera dig fram till och komma på vad som passar dig bäst och i vilka situationer du behöver vad.

Kul att höra att du läser det i alla fall och att du har använding för det. Det är en hel massa att ta in, känns som jag har öst på rätt mycket också.

Det bästa sättet är ju fortfarande "learn by doing" tycker jag. Prova att fota lite hemma, sätt upp en blomma till exempel och prova olika skärpedjup på den. Sätt dig själv eller en familje medlem framför kameran och be dem röra på armarna medans du provar olika slutartider. Då får du bra koll på hur saker och ting funkar.

Mvh

Rasmus
 
Senast ändrad:
Jo det är precis det jag menar, en hel del knappar att hålla reda på.
Vet inte riktigt vad alla står för heller, förutom snabblägena har jag, A-dep, M, Av, Tv och P. Inte riktigt hunnit förstå vad alla innebär ännu, är i alla fall med så långt att M står för manuell. :p
Det är krångligt men helt klart värt att kämpa med känns det som. :) Tror jag ska ta och göra som du säger och prova mig fram med det jag förstått hittills och se hur det blir, det får bli en uppgift för morgondagen.

Ju mer du förklarar desto bättre, jag har väldig användning av det här ska du veta. :)
tack!
 
Av = Apperature Value(bländare)
Tv = Time value(slutare)
p = program

A-dep är ett fuskläge för att få skärpedjup. Försök i stället lära dig att få det med hjälp av bländaren.
 
Ahaaa, ok, jag hann förklara det på första sidan i denna tråden innan du svarade igen, turligt nog svarade jag med det du undrade över ändå.

Missade du inlägget så ligger det längst ner på första sidan. Jag förklarar PASM lägena (det som på din kamera heter P, Av, Sv, M) och vad de står för och vad de gör.

Jag har inte A-dep på min kamera så jag antar att det är en Canon sak, stämmer det som Oscar säger att det är något sorts "fuskläge" så gör du lika bra i att använda A istället.

Som jag sade i andra tråden också så är det där du får kraften från kameran därför det är du som har kontrollen. Givetvis kan man använda en systemkamera som "rikta och klicka" men då förlorar man mycket av den kraft som en systemkamera ger.

Glad att kunna hjälpa :)

Mvh

Rasmus Mattsson
 
jag har inget läge som heter Sv?
Jo, såg din förklaring på andra sidan nu. :)
Fick tyvärr inte tillfälle att prova idag då en massa annat kom ivägen, men ska försöka ta mig tid imorgon så får vi se hur det går.
fortfarande jättetacksam för all hjälp jag får/har fått.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar