Tjenixen Paulina.
När du väl har förstått grunderna i hur en kamera fungerar kommer alla sånna här saker att bli rätt tydliga och även hur du får de olika effekterna du vill.
Jag ska försöka mig på att förklara så får du säga till om jag förklarar dåligt eller tråkigt (om du orkar läsa allt).
Läs igenom till slutet om du orkar så förstår du hur du får effekten med lampan också
Det första du ska göra är att släppa allt vad snabb och auto möjligheter innebär (med andra ord, använd inte sport läge och porträtt läge etc etc). Du har en suverän kamera som kan göra allt du vill och en hel del mer, det är vore ju synd att använda den som en "peka och klicka" mobil kamera, eller?
En kamera har två huvudinställnings möjligheter (döds korkat förklarat med så får det bli).
"Slutare" och "Bländare".
Jag går inte in på hur mekaniken funkar, vill du veta det så får du gärna fråga så försöker jag förklara eller letar upp länkar till dig.
Slutare är hur lång tid kameran är "öppen" och släpper in ljus på sensorn. På analoga kamerar är det negativet som får ljuset på sig när du öppnar slutaren och tar bilden. På digitala kameror är det en digital sensor istället, sensorn har ungefär samma form som negativet och funkar på ungefär samma sätt. Tänk dig sensorn som ett fönster ut till världen, framför sensorn hänger en gardin. När du drar ifrån gardinen så släpps ljuset in. (När du trycker på knappen så dras gardinen ifrån på kameran).
Desto längre tid du har gardinen ifråndragen desto mer ljus släpper du in. Tittar du på din kamera och riktar den i skuggan sen i solen och på lite olika mörka/ljusa områden så kommer du se ett värde förändras. Vet inte exakt hur det står på canon men till exempel "1/500" eller kanske bara "500" innebär en femhundradels sekund. Det innebär att du utsätter din sensor (ditt rum om vi fortsätter på gardin historian) för ljus under EN femhundradel av en sekund, väldigt kort tid alltså.
Riktar du den in i ett mörkt rum så kanske det står 2" vilket innebär 2 sekunder (" fnuttarna brukar innebära sekunder, inte säker på hur Canon har det). Det innebär att du har slutaren (gardinen) ifråndragen i två sekunder.
Under dessa två sekunder så tar sensorn emot allt ljus den kan. Under tiden gardinen är ifråndraget så kommer "allt" som händer framför kameran att registreras på sensorn, det vill säga, har du den öppen i två sekunder, och du går förbi kameran långsamt, så kommer du att synas som ett lite suddigt spöke på bilden. Anledning till att du blir suddigt är att du inte står stilla, du rör dig genom hela bilden under den tiden gardinen är öppen och då blir du inte skarp (svårt att förklara, jag vet, fråga om du inte förstår vad jag menar).
Om vi går tillbaka till 1/500 av en sekund och gör likadant så kommer du att synas knivskarpt på bilden, du kommer att vara frusen i tiden av den anledningen att på 1/500 av en sekund hinner du knappt röra dig alls. Skulle det iställer ha kommit ett flygplan förbi på nära håll så kanske det hade blivit suddigt och utdraget över bilden (det rör sig RÄTT mycket snabbare än vi går!).
Så, det var slutaren.
Snart klar, håll ut...
Bländaren... bländaren sitter i objektivet och det är det som står på ditt objektiv (står till exempel "1:3.5 - 1:5.6") och det är det värde som också omnämns "F värde" eller "F stop" (och en massa andra saker).
Bländaren funkar som ett iris i ditt öga. När den ska släppa in mycket ljus är hålet stor, när den ska släppa in lite ljus är hålet litet. Bländare är lite krånlig att lära sig i början för allting är lite omvänt.
Bländare 3.5 (F 3.5) släpper in mycket ljus, hålet är stort. Bländare 22 (F 22) släpper in lite ljus och hålet är litet. Du kan nog prova att se hur "iris" stänger och öppnar i objektivet om du tittar in i det när du tar en bild (får kanske ha lång slutartid så du hinner se).
Bländare och slutare påverkar således båda ljusförhållanden och hur bilden blir exponerad (ljus eller mörk). Eftersom du hade problem med att din bild blev alldeles vit (överexponerad, tänk dig att du drar ifrån gardinen i rummet på morgonen och stirrar rakt in i solen, ungefär så reagerar sensorn på för mycket ljus under för lång tid) så får du kompensera det genom att ge kameran mindre ljus genom bländaren, dvs, du måste göra hålet mindre (ett högre värde på bländaren, tex 16 eller 22).
Så för att återgå till det första du ville göra så måste du ha slutaren öppen en längre tid för att alla som går runt omkring dina två personer ska bli suddiga, men du måste också se till att dina två personer står absolut stilla, annars blir de också suddiga, samt att din kamera är absolut still.
Samma sak gäller när du vill skriva med en ficklampa, för att du ska kunna skriva måste gardinen vara öppen så att kameran hinner se hela din text. Hur starkt spår lampan kommer att lämna på bilden beror helt på hur snabbt du rör den.
Fick du nått sammanhang i det eller var jag bara dryg och trist i min förklaring?
Bländaren har en väldigt viktig funktion till men jag väntar med att berätta om det tills jag vet om du vill veta det eller ens har orkat läsa igenom all min text.
Mvh
Rasmus Mattsson