Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ska jag ställa in min 30D vid vimmelfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Tjena!
Jag tar en genväg och frågar det eminenta forumet istället för att prova själv... Jodå, jag ska testa också men behöver lite starthjälp.

Jag ska åka på en fotosession lite senare idag och fota sonen och hans rockband. Grejen är den att de är tolv år och jag skulle vilja överraska med några snygga bilder eftersom de förväntar sig "helt vanliga" bilder. Fotograferingen kommer ske i en källare och troligtvis finns det några färgade lampor där. Hur ställer jag in min 30D inkl. blixt för att få den där snygga bilden med motivet lagom upplyst av blixten medan bagrunden blir lagom blurrig med färgat ljus? Typ som alla de otaliga mingelbilderna från krogen?
Jag har en extern blixt och stativ om det behövs.

Ställ in din blixt att synka på andra ridån (se manualen om det funkar på din). Sätt lite längre slutartid. Blir snyggt. Får du med färger, lite rörelse oskärpa, fast de bli ända skarpa...lite svårt att förklara. Men snyggt blir det. Vimmelfotografer brukar fota så.

Ok, tack för hjälpen så långt!
Om jag förstår rätt, ska jag använda Tv-läget, ca: 0,5 sek (jag ska givetvis prova fler lägen) och bara ta bilden? Första eller andra ridån, där är jag inte med alls... Behöver jag det? ;) Blir det första ridån automatiskt om jag kör med Tv läget och bara tar bilden?

(Anledningen till att jag tjatar så är att både kamerabetteriet och blixtbatterierna är på laddning så jag kan inte testa förrän vi åker.)

Skit i ridå-snacket. Rörelseoskärpan i bakgrunden som någon pratade om får du med ändå, och personerna i förgrunden blir skarpa för att du lyser upp dem med blixt, oavsett med synk på första eller andra ridån.

När jag har vimmelfotat har jag kört helmanuellt, största möjliga bländare och med slutartider mellan 1/5 och 1/25 beroende på det befintliga ljuset. Rekommenderar dig att köra på M istället för Tv. Sannolikt är det ändå så mörkt att du inte vill ha mindre bländare än största möjliga, och då är det bara onödigt att använda Tv. Med manuellt läge är bländaren garanterat låst.

Din externa blixt riktar du upp i taket för att få jämn spridning om du verkligen måste använda den. Jag brukar alltid köra utan blixt på konserter, mest med respekt för artisten. Förmodligen är det väl okej med det band du ska fota i det här fallet, men prova även utan blixt. Våga använda högt ISO-tal, oavsett om du kör med eller utan blixt. Börja med ISO 320-400 och höj vid behov. Med ljussvag optik kan ISO > 1000 ofta vara en nödvändighet, men hellre än brusig bild än ingen bild alls.

Att synka på andra ridån behöver du bara göra om du skall fota rörliga och ljusa föremål.
Med synk på andra ridån hamna tex bilens baklyktor som en rand bakom bilen istället för tvärtom.

Som du ska fota nu behöver du inte synka på andra ridån.

Tackar, jag kör på manuellt och största bländaren så får vi se hur det går. Bilder kommer här i tråden senare. Tack för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar