Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ska jag ljussätta?

Produkter
(logga in för att koppla)

warmiz

Aktiv medlem
Jag ska fota en bekant och hennes gravidmage i helgen och skulle behöva lite tips med framförallt ljussättningen!

Jag har ingen erfarenhet av att fota i någon studio alls och äger idag ingen studiobelysning, det närmsta jag kommer det är en bygglampa jag kan låna. Hade så långt som möjligt tänkt använda den och vanliga lampor om det går!

En bild vi båda gillar och skulle vilja komma i närheten av är denna:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/1676732.htm

Hur använder jag mig av den belysning jag har tillgång till bäst för åstadkomma detta?

Om jag idag bara skulle ställt upp efter eget huvud hade jag enbart använt bygglampan med nåt diffuserande tyg framför nästan rakt riktad mot modellen som hon står på den bifogade bilden. Och sen hoppas på att bakgrunden är tillräckligt långt bort och mörk för att försvinna... Tänker jag galet?

Även om hon vet att detta är mitt första försök till nån form av "studiofotografering" känns det tryggare att iaf ha lite koll på hur ett foto KANSKE kan ljussättas :p

Mvh Eric
 
Om jag idag bara skulle ställt upp efter eget huvud hade jag enbart använt bygglampan med nåt diffuserande tyg framför nästan rakt riktad mot modellen som hon står på den bifogade bilden. Och sen hoppas på att bakgrunden är tillräckligt långt bort och mörk för att försvinna... Tänker jag galet?


Bara ett litet tips, du kanske ska ställa nånting bortanför bygglampan så den inte lyser upp bakgrunden. en träskiva eller nånting annat ogenomskinligt som finns tillgängligt.

Jag skulle sen exponera så att bakgrunden är svart och flytta lampan antingen närmare eller längre ifrån beroende hur ljuset blir på magen.

Som det ser ut på fotot du länka verkar ljuset komma både lite uppifrån och nerifrån, det du skulle kunna göra är antingen rikta lampan uppåt och ha nånting reflekterande riktat neråt, eller tvärtom, tror inte att det bara räcker med en diffus bygglampa rakt från sidan för att få ljuset sådär.

Har noll erfarenhet av just det här men det är hur jag skulle göra.
 
Jag tror exemplet är taget med en softbox ganska nära modellen. Ljuset har en tydlig riktning.

Bygglagen genom ett lakan över en dörröppning. Kan funka.

Ljuset ska ha riktning och inte vara så hårt. Hur man gör spelar mindre roll.
 
Du råkar kanske ha tillgång till ett stort fönster? Det ger mjukt o fint ljus men inte speciellt riktat.
Bygglampor blir väldigt varma om det är halogen, elda inte upp ngt!
 
Tack för tipsen! :)

Satsar på att försöka hänga upp ett lakan på sidan om en dörrpost och se om jag kan hitta ett lämpligt avstånd för lampan utan att bränna upp nåt och samtidigt få ett hyffsat ljus, övrig belysningn får vi nog improvisera på plats! Hon borde även ha nåt att blocka ljuset med "bortanför" hennes kropp om det behövs.

Fönstermässigt har jag dålig koll på vad som finns att tillgå då hon nyss flyttat till ett litet hus, men vi ska definitivt försöka ta några bilder i fönsterljuset om det finns nåt lämpligt!

Tänkte använda mitt 50mm f/1,8G för detta, vad kan va en lämplig bländaröppning och tid att sikta på för att få det så skarpt som möjligt? Behöver ju ingen bakgrundsoskärpa för detta så tänker i härraden f5,6-6,3 och helst kortare än 1/50s men är faktiskt lite osäker var det objektivet presterar bäst? Bättre att höja iso lite och få kortare slutartid?

Många halvdumma frågor men det är en ny värld för mig detta....

//Eric
 
Stativ!! För bövelen stativ.
Då har du åtminstone eliminerat din egen skakningsoskärpa.
Dessutom kommer du mer att fokusera på hur hon står när du väl ställt in kameran.
 
Stativ!! För bövelen stativ.
Då har du åtminstone eliminerat din egen skakningsoskärpa.
Dessutom kommer du mer att fokusera på hur hon står när du väl ställt in kameran.

Det och fjärrutlösare beställde jag igår, jag håller koll på det på nätet och jag kan hämta ut det imorgon va de ser ut som :)
 
Stativ!! För bövelen stativ.
Då har du åtminstone eliminerat din egen skakningsoskärpa.
Dessutom kommer du mer att fokusera på hur hon står när du väl ställt in kameran.

För detta fotot behövs ju knappast stativ.

En ljuskälla riktad från höger till vänster på bilden, rakt mot naveln. Jag vet sedan inte om du har en bakgrund som motsvarar den på bilden men om du bara är ute efter att få bakgrunden så mörk som möjligt är det ju enklast att bara göra en low key-bild genom att blända ner ordentligt.

Jag hade sett till att omgivningsljuset var så obefintligt som möjligt och därefter, utan ljuskälla tagit testbilder med mindre och mindre bländare så att jag till sist hade en bild som var helt svart. Därefter är det bara att ta in blixten/ljuskällan i ekvationen och då ställa in den så att ljuset blir som önskat.
 
För detta fotot behövs ju knappast stativ.

En ljuskälla riktad från höger till vänster på bilden, rakt mot naveln. Jag vet sedan inte om du har en bakgrund som motsvarar den på bilden men om du bara är ute efter att få bakgrunden så mörk som möjligt är det ju enklast att bara göra en low key-bild genom att blända ner ordentligt.

Jag hade sett till att omgivningsljuset var så obefintligt som möjligt och därefter, utan ljuskälla tagit testbilder med mindre och mindre bländare så att jag till sist hade en bild som var helt svart. Därefter är det bara att ta in blixten/ljuskällan i ekvationen och då ställa in den så att ljuset blir som önskat.

Om jag nu använder ett uppspänt lakan lr dylikt som diffusor för ljuset, ska man försöka minska ytan som lampan lyser på för att få den lite som en mjukare punktbelysning?

Får nog prova att hänga upp detta hemma och se hur de blir! Får väll offra min stolthet och leka magmodell......

För inte är det väll nån i Karlstad om lånar ut en softbox under några timmar? :S
 
Exakt hur du bör styra in ljuset kan jag inte på förhand säga utan du får pröva dig fram, dock skulle jag tro att du bör använda en ganska snäv inställning på blixten. Kanske uppåt en 70-105 mm.
 
Exakt hur du bör styra in ljuset kan jag inte på förhand säga utan du får pröva dig fram, dock skulle jag tro att du bör använda en ganska snäv inställning på blixten. Kanske uppåt en 70-105 mm.

Tyvärr äger jag bara en SB-400 blixt så jag har ingen möjlighet till trådlös blix så det går bort tyvärr
 
Hur gick det?

Man blir nyfiken, hur gick det för er? Funkade det bra med bygglampan eller lyckades du låna en studioblixt med softbox?
 
Man blir nyfiken, hur gick det för er? Funkade det bra med bygglampan eller lyckades du låna en studioblixt med softbox?

Det blev inställt tyvärr, hoppas få en ny chans till helgen.

Det var bra att du påminde mig om denna tråden, för nu kom jag på att jag har en bekant som sysslat lite med skolfoto och faktiskt borde ha lite studioprylar om hon inte sålt av!

Lovar att återkomma om hur det gick, och förhoppningsvis får jag tillåtelse att lägga ut nån bild här oxå :)
 
Det va så lyckligt så att hon hade tre studioblixtar och tre softboxar som hon inte använde för tillfället som jag fick låna! :D
Så nu behöver jag inte experimentera med bygglampa iaf även om det hade varit lite kul att se vilket resultat men kunde få med de oxå! :)

Nu gäller det bara att hitta ett tillfälle att fota!
 
Jag fotade min sambo när hon väntade vår bebis. Jag körde då med en speedlight och en liten softbox till den från kaffebrus. Det vart rätt bra för att belysa utvalda delar av kroppen. Hög styrka och väldigt nära magen. Det släckte väggen i bakgrunden helt. Vart kanske lite hårt ljus men det var väldigt lätt att justera och experimentera med det. Kommer bara åt en bild men jag bifogar den så du kan se hur det blev. Man behöver inte göra det för komplicerat för sig. :)
 

Bilagor

  • 922734_10151541483329492_665785940_n.jpg
    922734_10151541483329492_665785940_n.jpg
    23.5 KB · Visningar: 43
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.