ANNONS
Annons

Hur ska jag gå till väga? ( bildstöld )

Produkter
(logga in för att koppla)

CrisP

Aktiv medlem
Har haft en kund för ett par månader sedan. Eller rättarsagt flera st. Artister under samma skivbolag som anlitat mig för att ta bilder till itunes och till deras hemsida.
kommit fullt överens att det är enbart där de ska visas osv.

Nu har jag sett bilder på nätet där tidningar använt bilderna.

Jag kontakta kunden direkt och fråga vad som pågick och han sa att de har tagit bilderna själva..

Hur ska jag gå tillväga för att få ersättning för detta på bästa sätt? och hur mycket ska man kräva?
Är jättetacksam för svar / CHris

Senast ändrad:
Du borde nog kolla hur det gått till först. Hur ser det ut på bandens webbsajter -- ser det ut som om det är gratisbilder? Sen är det väl läge att diskutera med tidningarna och förklara vad som gäller för dem.

Det enklaste är förstås alltid att popband och liknande som vill ha bilder till sin webbsajt köper loss dem (så att tidningarna faktiskt får använda dem gratis). Risken att den här typen av situationer ska uppstå är annars mycket stora.

Det va sagt att bilderna enbart skulle användas till två saker. BIlder i tidningar på nätet va ej en av dem.Artisten säger att han inte gett nåt godkännande.

Bilderna på hemsidan är inte att ladda ner. det va till att bygga hemsidans design.

Finns ungefär 1 miljon trådar på forumet och andemeningen i alla är mer eller mindre:

*Lev med det eller skicka en faktura.

/Fredrik

Det var kanske inte det mest givande svar som goneaway skrev, men det är det du har att välja på.

Märk väl att om du väljer att fakturera är det tidningarna som du skall fakturera, inte skivbolaget. Ur ditt perspektiv har tidningarna publicerat bilderna utan ditt tillstånd, och alltså skall de betala. I sin tur får tidningarna vända sig till skivbolaget om de tycker att de har blivit lurade.

Det var kanske inte det mest givande svar som goneaway skrev, men det är det du har att välja på.

Märk väl att om du väljer att fakturera är det tidningarna som du skall fakturera, inte skivbolaget. Ur ditt perspektiv har tidningarna publicerat bilderna utan ditt tillstånd, och alltså skall de betala. I sin tur får tidningarna vända sig till skivbolaget om de tycker att de har blivit lurade.

Stämmer helt och hållet! Det är tidningen som har gjort sig skyldiga till misstaget. Dock är det inte bara "att fakturera" som någon skrev utan du bör nog kontakta lämplig person och uttrycka dig ödmjukt och sakligt, med underbyggda argument och förklara hela situationen. Agera professionellt helt enkelt.

Jag rekommenderar att du kontaktar Staffan Teste på bildombudsmmanen.se med dina frågor. Han är mycket hjälpsam och har svarat på mina ärenden ett flertal gånger. Kan även rekommendera att du tar dig tid att läsa frågor och svar om upphovsrätt på BLF.se (det finns MÅNGA) samt kollar på sfoto.se där du även gratis kan ladda ner rekommendationer för prissättning av bilder för 2009 (hör av dig om du vill ha direktlänk). Om du känner fotografer i din närhet som har varit yrkesverksamma en längre tid, typ 25-30 år, så kan de nog dela med sig av erfarenheter.

Till sist rekommenderar jag (jag rekommenderar mycket nu...) att du läser min tråd om mitt just avslutade ärende om en tidning som publicerade min bild i tryckt form och på nätet för ett par veckor sedan... Man KAN få ersättning om man gör på rätt sätt, det fick jag!

Mvh Markus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar