Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ska jag få en bra macro-lösning?

Produkter
(logga in för att koppla)

dannemann79

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar hur jag ska få till ett schysst macro med mina tillbehör. Eller måste jag köpa ett macro-objektiv?

Jag har en Nikon D200 med följande objektiv:
Sigma 12-24/4,5-5,6DG
Nikon 50/1.8D
Nikon 28-105/3,5-4,5D
Tokina AT-XD 80-400/4,5-5,6

Standardzoomen har macro 1:2 men jag vill ha större förstoring!

Kan jag använda mellanringar eller vända objektiv eller något annat lustigt?

Vad händer om jag slänger på Kenko 12/20/36mm till Tokinat, går det? Hur blir närgränsen?
Eller kan jag vända 50mm och 28-105?

Tacksam för tipps!
 
Mellanringar till 50/1.8 vore nåt du kunde prova. Så kör jag (Minolta dock), det funkar bra, men det är klumpigt att behöva byta ringar hit och dit för att fokusera på andra avstånd. Ett riktigt makro är klart smidigast.

Ju längre objektiv du har desto mer mellanring måste du koppla på för att få en given avbildningsskala, så det är så att säga lättare att få t ex 1:1 på 50 mm-objektivet.

OBS 68 mm mellanringar på ett 18 mm-objektiv blir bara knas :)
 
dannemann79 skrev:
Några fler förslag?
En försättslins kan vara en smidig lösning. Visserligen stjäl den lite kvalitet, men är samtidigt en smidig väg till fuskmacro. Mellanringar är en aning bökigt, men ger å andra sidan inga förluster rent optiskt. Fördelen med ett mellanringset är att du kan använda den till all optik vilket är en fördel. Ex din 12-24 blir ett coolt vidvinkelmacro med. fast du måste nog hitta en 5 mm mellanring till den annars blir det en abnorm förstoringsgrad.
 
Funderar fortfarande kring det här. Är det någon som kan förklara lite mer hur jag kan vända två objektiv för att få macro?
 
paul innergård skrev:
En försättslins kan vara en smidig lösning. Visserligen stjäl den lite kvalitet, men är samtidigt en smidig väg till fuskmacro. Mellanringar är en aning bökigt, men ger å andra sidan inga förluster rent optiskt. Fördelen med ett mellanringset är att du kan använda den till all optik vilket är en fördel. Ex din 12-24 blir ett coolt vidvinkelmacro med. fast du måste nog hitta en 5 mm mellanring till den annars blir det en abnorm förstoringsgrad.
Hrrrm, på vad sätt blir det "fuskmakro" med försättslins? Förstoringsgrad som förstoringsgrad.
 
Med 50 mm mellanring på normalen får du skala 1:1, enklaste sättet att får det bra (om du inte köper makro förstås.)
Omvaänt objektiv blir också bra, men är mycket klumpigare.
 

Bilagor

  • kvist_minst.jpg
    kvist_minst.jpg
    75.2 KB · Visningar: 518
Oskarpt och litet suddigt? (jag tittade på dina två andra också). Det är däremot inga fula bilder (pinnen, då - den satt väl inte sådär klockrent)

Problemen med macro är inte bara att få närfokus, utan det är att hålla still, ordna bra belysning etc. Här blir du väl närmast chanslös med ett bakfram, handhållet objektiv... :) Om man använder zoomobjektiv för "hemmalagad macro) blir man dessutom ofta besviken på skärpan. Jag vill påstå att ett zoom gör sig bäst med en kort mellanring, och kanske inte ens då heller..

När man kopplar två objektiv "nos mot nos" fungerar det främre objektivet som en försättslins. I och med att "försättsobjektivet" är så välkorrigerat blir resultatet mycket bra. Du skulle kunna köpa ett snorbilligt 50 mm normalobjektiv på Tradera för en hundring och en kopplingsring från Kaffebrus. Det kan också bli mycket bra.
 
Kör med 400 mm på kameran och en bakvänd 12 mm till det. Då kommer du att få 33X förstoring! (400/12).

Men det är kanske lite extremt. Jag har testat med 200/50-kombination. Minimalt skärpedjup, och man måste fokusera genom att ändra avståndet. Men det kändes för krångligt för praktiskt bruk, så jag köpte ett makroobjektiv (1:1). Handhavandet blir så mycket enklare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.