Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ska jag använda "skalorna" på mitt 18-70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Vågar knappt fråga, men tar risken ;)
(Annars får jag ju aldrig veta). Har ganska nyligen tagit klivit upp till dSLR från kompakt av point & shoot modell. Därav har jag aldrig behövt tänka på bländare, avstånd och slutartider etc. Ämnet har säkert avhandlats 100-tals gånger här på FS, men om du har ett 18-70 (kitgluggen till D70) och orkar förklara någorlunda kortfattat med 18-70 som referensobjektiv kanske det skulle klarna en del för mig.
Har läst artiklarna som var bra, men jag skulle till det verkligen uppskatta er hjälp.

Danke!

Främre "skalan" är brännvidden från 18mm till 70mm. Ju högre värde desto längre brännvidd = snävare bildutsnitt.

Under fönstret finns avståndsskala i fot och meter. Denna har man egentligen ingen nytta av här då den är alldeles för onoggrann för att användas.

Skärpedjupsskala och bländarskala saknas på detta objektiv.

Vilka skalor?

Jag tittar på mitt 18-70 och hittar bara en enda skala, avståndsskalan. Den är dubbelgraderad i fot och meter.

Däremot är det inte självklart VARIFRÅN man skall räkna avståndet. Det är nämligen inte från frontlinsen, utan från bildsensorn. Den sitter ungefär rakt under bakre kanten på blixtskon. Exakta läget indikeras av det lilla tecknet som är ingjutet i plasten till höger om displayen på kamerans ovansida.

Bländare och slutartid kan du läsa om t.ex. i någon gammal fotolärobok. Inget fel med halvantika böcker - grunderna är alltid rätt.

Stor bländare (=litet bländarvärde): Kort skärpedjup. Stor öppning kräver korta tider.

Liten bländare (=stort bländarvärde): Större skärpedjup. Liten öppning kräver längre tider, för att få igenom samma mängd ljus.

Välkommen till systemkamerornas teknikträsk. Glöm nu inte bort BILDEN när du fotar :)

Edit: Javisstja, brännviddsskalan! Kortare brännvidd = större vinkel, längre brännvidd = snävare vinkel.

Oj, det är ju ganska omfattande, visst kan jag förklara men jag rekommenderar istället att du går och lånar någon bok på biblioteket som du kan sitta i lugn och ro med, sen är det bara att testa sig fram med olika inställningar för att se vad det blir för resultat.

Lycka till med nya kameran.

Använder du autofokus så behöver du eg inte bry dig så mycket om skalorna. Zooma, fokusera, tryck av, precis som innan.
Vill man av någon anledning ställa in avståndet manuellt får man titta på avståndsskalan. Den spänner från 0.38m till oändligheten. Detta kan man göra vid tex landskapsbilder, eller andra bilder där man vill ha ett så långt skärpedjup som möjligt. Då ställer man avståndsringen på hyperfokalen* och trycker av. Den kan även användas för att ställa in skärpan på ett ungefär om det är för mörkt för att AF och dina ögon ska funka för att fokusera genom sökaren.

*Hyperfokalen är det närmaste avstånd som vid en given brännvidd och bländare ger skärpa ända till oändligheten.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto