Annons

hur ska ja beskära bilder i dator utan att de kommer att synas när jag framkallar dom

Produkter
(logga in för att koppla)

micra

Medlem
jag har framkallat flera gånger förut, på 10x15 format på expert inne i city och jag har märkt det men inte stört mej alldeles så mycket på att bilderna kan bli lite konstigt beskärda i deras framkallning.

idag hämtade jag ut kort därifrån som är 11x15 eftersom försäljaren sa att det skulle visa hela den digitala bilden, eftersom dom påstår att en digital bild är större än de vanliga 10x15 formatet i analoga kameror.

men...
denna gång störde jag mej väldigt mycket på hur dom beskärt bilderna.
många kort på människor fick halva huvuden och sådär så jag gick tillbaka å sa att de fick dom fixa till, men dom påstår att det är jag som måste fixa till det i datorn.

direkt jag beskär dom så blir det fel format på dom, fick jag som svar.
men med alla proffsfotografer som finns så måste de ju såklart gå att få ett digitalt foto att bli 10x15.

så min fråga är hur jag ska göra för att det ska bli rätt när jag nu beskär en bild.
såhär gör jag nu;
använder PHOTOSHOP ELEMENTS 2.0
innan jag beskär bilden så står det under "imagesize" att
"document size Whidth 28,9 cm
height 43,35 cm" när jag sedan beskär bilden så försöker jag få siffrorna så nära 43 cm å 29 cm som det går.
men det verkar ju inte bli så rätt, för nu sitter jag här å är irriterad över att av 158 bilder så är minst hälften förstörda pga ful beskärning....
vad ska jag kunna göra mer i datorn för att få till det när jag framkallar dom på vanligt fotolabb ???
 
Det finns nått i den övre ramen som gör att man kan ställa i 4/3 eller 3/2. Då beskär får du rätt mått när du markerar.

Hoppas jag hjälpte annars kanske nån annan kan förklara bättre

/Daniel
 
hm, jag beställde bilder från fujidirekt, då valde jag 11x15cm med ram, och de bilderna beskars inte utan kom tillbaka som jag hade tänkt mig dem. jag förstår inte vilket labb som beskär bilderna åt en? det är ju urdumt.
 
försår inte hur 15x10 cm kan vara större 15x10, lika lite som 15x11 kan vara större än 15x11 cm.

Det jag misstänker att sälajern menade att kameror med 4:3 sensorer passar bättre in på 15x11 papper än 15x10 papper. Pappret blir då aningen större med samma bredd.

Sensorer i systemdigialkamerorna har oftast ett höjdbreddformat av 3:2 vilket passar 15x10 som hand i handske. Kvoten blir den samma.

För att passa in fel format på rätt papper eller visa versa så krävs att bilderna beskärs. Ska de in på 15x10 papper ska kvoten vara 1,5 på ytan och ska de in på 15x11 ska kvoten vara
1,36. Givetvis bör den exakta storleken kollas innan och rätt förhållande räknas fram.

Ett sätt att skapa en 15x10 cm som du vill klämma in en 4:3 bild på är att göra en yta som är 150x100 pixlar stor och sedan förstora bilden så den längsta sidan ges samma längd i pixlar som den bild du har. Du får då den höjd i pixlar som din bild ska ha efter att du har beskurit den. Alternativt klipper du ut bilden och passar in den som ett nytt lager ovan bakgrunden. Fungerar programvaran som den bör ska det inkopierade lagret inte sticka ut utanför bilden som är 15x10. Funkar i Paintshop (som även har ett fint beskäringsverktyg som visar höjd-breddförhållandet).

Hoppas jag förstått din fråga rätt.
 
micra skrev:
så min fråga är hur jag ska göra för att det ska bli rätt när jag nu beskär en bild.
såhär gör jag nu;
använder PHOTOSHOP ELEMENTS 2.0
innan jag beskär bilden så står det under "imagesize" att
"document size Whidth 28,9 cm
height 43,35 cm" när jag sedan beskär bilden så försöker jag få siffrorna så nära 43 cm å 29 cm som det går.
men det verkar ju inte bli så rätt, för nu sitter jag här å är irriterad över att av 158 bilder så är minst hälften förstörda pga ful beskärning....
vad ska jag kunna göra mer i datorn för att få till det när jag framkallar dom på vanligt fotolabb ???

När du använder beskärningsverktyget i PS så ställer du in det verktyget så att det stämmer med vilken proportion på papperet du vill ha. När du sedan beskär bilden kan du hela tiden se hur stor bilden blir i cm i infopaletten.

Om du sen beskär dina bilder så att de stämmer för 10*15 papper så kan det ju kanske vara bra att meddela detta när du lämnar dina filer för framkallning.

Alltså, vill du ha 2:3 förhållande, dvs 10*15, stälelr du in beskärningsverktyget på 10*15 cm och vilken ppi du vill att bilden skall ha. Sen är det bara att beskära.
 
tackar

tack för svaren!!!
kommer att prova som magnus gustafsson beskriver, men vad är ppi?

mvh hanna
 
Re: tackar

micra skrev:
tack för svaren!!!
kommer att prova som magnus gustafsson beskriver, men vad är ppi?

mvh hanna

ppi=pixels per inch. Samma som dpi som jag tror att det heter i PS.

Labb brukar vilja ha bilder i 300ppi för utskrift, men kolla detta för säkerhets skull. Det är rätt viktigt att ha koll på det så att du kan beskära bilderna färdigt i PS.
 
Jag har för mig att det är så att när man pratar om bildkärmar/CCD o.s.v. så använder man uttrycket ppi alltså pixlar per tum och vid utskrifter/utskriftsformat o.s.v. dpi alltså dot's per tum, men jag kan ju naturligtvis ha helt fel ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.