Annons

Hur ser man skillnaden på ett bi och en fluga?.. och andra frågor!

Produkter
(logga in för att koppla)

foto-ella

Avslutat medlemskap
Äntligen sommar! Då är det dags för mig att ta itu med min insektsfobi och börja fota dem på nära håll. MEN...

Hur ser man skillnad på ett bi, en geting och en alldeles vanlig fluga? Jag har sett bilder här på fotosidan på blomflugor som är svarta och gula, precis som getingar och bin.

Om jag skulle av någon anledning komma nära en geting med kameran, känner den sig då hotad och börjar anfalla? Jag är så in i norden rädd! Hur lyckas man egentligen?

Jag har även en liten rädsla för trollsländor bara för att dom är så stora. Är dom farliga på något sätt? Biter dom?

Sist men inte minst: Jag gillar bärfisar. Vad är det för slags insekt och kan dom bita eller göra något annat? En sommar hade jag tiotal bärfisar på fönstret i köket, och dom är riktigt coola. Sådana skulle jag vilja fota.

VÄLDIGT tacksam för svar!

// Elisabeth

Är man rädd för "kryp" - så är man. Att då "veta" att de inte bits, inte sticks, inte sliter en i stycken, inte anfaller i horder, eller invaderar hela huset, är en klen tröst. Den kognitiva vetskapen om att de är ofaliga, räcker ingen vart alls när det autonoma nervsystemet slår till och larmet går.

Jag tycker Du är modig som, trots Din aversion, vill ge Dig på att plåta dem. Den absoluta majoriteten kryp i Sverige, ser Dig inte som mat, eller reviröverträdare och har inget intresse av Din, i deras ögon, oooootroooooligt stora kropp, möjligen kan de surna till för att Du skymmer solen, men anfalla - Näh.

Getingar och andra stickisar försvarar sig om man viftar alltför enträget efter dem, eller klämmer dem mellan hals och skjortlinning, men anfaller - Näh.

Nyckelpigor, som alla tycker är så söta, kan också bitas, men gör det mycket sällan. Enda gången jag råkat ut för det var sommaren 1981, när de dök i horder och av ren hunger försökte sig ta en tugga. Börja med dem, leta sedan reda på Dina bärfisar, eller sköldlöss, i olika färger.

För mig är det absolut ingen klen tröst, jag MÅSTE verkligen veta att dom ÄR ofarliga med tanke på att jag ibland drömmer mardrömmar om dem. Alla är vi olika. På senare tid har jag till och med vågat låta en slags skalbagge sitta på min hand, och en nattslända. Det var bara för att min sambo sa att det inte är någon fara med dom, att dom är är farliga. Så vad man tycker är en klen tröst är individuellt. :) För mig är den "klena trösten" lugnande.

Är man rädd för kryp så är man, visst, men man kan även komma över din fobi med lite hjälp, vetskap och övertygande om att dom inte är aggressiva mot en när man t.ex vill fota dom :)

Om det gulsvarta flygfät kan stå stilla och hovra i luften är det en blomfluga.

Trollsländorna är rovdjur som äter andra insekter (försök få se det, det är en fascinerande jakt), så nog har de bitorgan. Men jag har aldrig någonsin hört talas om att de skulle lyckats använda dem på en människa, så du kan vara helt lugn med dem.

Tack ska du ha! Jag trodde att dom som hovrade i luften var bin, men nu vet jag :-D

Har du något tips på hur man hittar trollsländor lättast? I vilka områden håller dom hus?

Trollsländor är från början vattendjur och när det är dags klättrar de upp på vasstrån och utvecklar sin vingar. Jag ser dem ofta vid lokala sjön kring vassen.

Vad gäller bi, geting och blomfluga:

Biet har helt luddig/mjuk överkropp och även lite luddig bakdel så den är lätt att särskilja.

Getingen och blomflugan har båda "hårda" kroppar men kan skiljas åt dels genom att blomflugan kan hovra nästan blixtstilla men också på att den har korta känselspröt. Getingen har påtagligt längre (kanske 3-4ggr längre).

Ett tips är att kika på Google Images och söka på respektive insekt.

/Joel

Desutom har blomflugorna oftast platt kropp, medan getingarnas är mer cylinderformad. En tydlig skillnad är ögonen, blomflugornas ögon ser ut som stora flugögon (se tex http://www.pbase.com/borneobent/image/65841111 ) medan getingarnas är ganska annorlunda (http://www.pbase.com/borneobent/image/45872903)

Ett vanligt, lurvigt bi för jämförelse hittar du på http://www.pbase.com/borneobent/image/52071228

Bärfisar tillhör växtsugarna bland skinnbaggarna. Snabeln används till att suga växtsaft. De kallas också stinkflyn, eftersom de har några körtlar som kan avge ett illaluktande sekret om de blir störda. Men farligare än så är de inte. En skinnbaggesnabel ser du på http://www.pbase.com/borneobent/image/66352272

mvh

Bent

Tack så jättemycket, nu ser jag helt klart skillnaden på dem! Hoppas nu bara jag vågar mig fram och fota också, för jag har planerat en längre tid av vintern att jag SKA lyckas på sommaren :)

Då ska jag gå ner till någon sjö och spana efter trollsländorna, för dom vill jag verkligen inte missa.

Regla för det som finns i Sverige:

Inget är farligt för människan om det inte är en annan människa, eller en uppretad björn.

Den egna glömskan är direkt livsfarlig, som att vintertid glömma att stänga dörren hemma.

Den egna dumheten är minst lika farligt, som att gå fram och klappa björnungar eller busa med ett getingbo.

Åja, jag skulle tippa på att getingar tar död på fler människor än björnar årligen i sverige.

Fästingar ställer till problem med TBE också, nog mer än de problem som björnar orsaker, fast där kan man kanske inte anklaga fästingarna som sådana då det egentligen är ett litet satans virus som bråkar. Vilket får mig att tänka på sorkar och sork-feber - nefropathia epidemica orsakat av pumulavirus som kan finnas i sorkspillning. Det dödar nog kanske en person vart tredje år eller liknande.

Fast i jämförelse med att gå i stan och riskera att bli påkörd av galna bilister förefaller såväl getingar, björnar, TBE etc som ganska snälla och harmlösa kreatur :)

/erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar