Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ser man om objektiv har ADI?

Produkter
(logga in för att koppla)

its4real

Aktiv medlem
Hur ser man om ett objektiv stödjer ADI?
och vad kör ni i för läge med er A700?

Har nyligen köpt en a700 med 16-80.
Hade problem med externa blixtar som frätte ut vitt/lust så jag sänkte blixtstyrkan 3 steg och då vart det bra som tusan ;)
Tycker att det blir aningens bättre i adi läget jämfört med ttl men har ingen aning om jag ens har stöd för det i 16-80 optiken.
Upgraderade till v2 på chipet. Det vart bättre med blixtproblemet men vill fortfarande ha ett steg lägre på blixtstyrkan. I alla fall till bilder tagna på under 3 meter eller 2 meter med vinkel på blixten.

Brus vart även lite bättre efter uppgradering.
Är totalt sätt mkt nöjd med köpet så tro inget annat ;) Möjligt att D300 kommer spöa a700 i tester men blev väldigt förtjust i sonyn och sedan att jag kunde återanvända min konica 2500D blixt var ju alltid trevligt. Mvh R

OK!

8 är det i 16-80. OK! Men vad kör ni med då? Ni som har a700 och framförallt 16-80 och extern blixt. Är jag ensam om att tycka ADI läget verkar säkrare? Dvs mindre risk för utfrätta ljusa/vita partier.

Jag använder nästan uteslutande trådlös multiblixt ( 2 x 5600 HS(D) main, 2 x 5400 HS backlight & 2x 4000AF med slavtändare mot bakgrunden ) och har egentligen aldrig problem med urfrätning. Ibland blir det väl mycket ljus, men jag ställer då ner 5400 och kör kompensation på kameran. Histogrammet skvallrar om jag ligget "bort-i-tok" och en räcka provbildere för att komma rätt går ganska fort. Det som tar tid är chimpandet - jag skulle vilja ha histogrammet i sökaren.

Jovisst

Jovisst är det lätt avhjälpt och det har jag inga problem med. Men eftersom jag bara användt TTL tidigare och både ADI och a700 är helt nytt för mig så var jag även intresserad av om någon mer än mig fått liknande uppfattning.

Att leka med trådlösa blixtrar mm har jag inte fått möjlighet till ännu. Tyger/dukar, rullgardiner och ett gäng olika byggarbetslampor får agera hjälp ;)

Tack för svaret dock ;)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto