Annons

Hur ser er workflow ut i C1 Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
När man plåtar i RAW är ju ett program som C1 Pro ovärderligt - speciellt om man har en större mängd bilder att handskas med. C1 Pro ger ju lite fler möjligheter än PS CS RAW-behandling - och därmed följande frågor:

- Hur ser er workflow ut i C1 Pro?
- Vad gör ni i C1 och vad väntar ni med till PS?
- Vilket format exporterar ni i?

Har ni råd och rön i största allmänhet om C1 Pro - låt höra!

Andreas

Nu har jag inte Pro utan en light-variant. Det jag gör i C1 är främst vitbalansering, den största fördelen med raw. Därefter levels inkl exponeringsjustering. Ibland justerar jag kurvan också. Jag skärper inte i C1 men möjligen skulle man göra det ("input sharpening") - har ingen kläm på teorierna kring input, creative och output sharpening (ägnar mig nästan uteslutande åt det senare, sist i processen, kombinerar då konturskärpning med allmän skärpning för att slippa förstora artefakter). Exporterar i 16 bitars tiff och öppnar i Photoshop. I Photoshop blir det ev rotering, ev restitution, ev korrektion av CA och distorsion om det är påkallat. Dessutom det gamla vanliga om det behövs, färger, kontrast eller lyfta skuggor (man kan även exportera två olika "exponerade" bilder från C1 och kombinera). Sist skärpning i slutformatet. Ungefär så. Skälet till att jag inte använder Photoshops raw-konvertering är de färgproblem som åtminstone har funnits tidigare - det är kanske fixat nu? C1 är dessutom mycket smidigt att använda.

Niklas, det där låter rätt mycket som min egen workflow - kör inte skärpa i C1 utan väntar till PS CS. Däremot är det nog sällan jag gör curves i C1, det brukar också få vänta till PS. Kan inte riktigt säga om det är nån skillnad...?

Hittills har jag dock exporterat i JPG High... förlorar antagligen en hel del på det... Kanske dags att byta till tiff (och sortera runt lite på hårdskivorna och göra utrymme för tiff...!).

Känner inte till PS RAW-problem, men med eller utan problem så har PS inte lyckats för RAW-behandlingen särdeles smidig!

Ser fram emot fler svar!

Highweiss skrev:
...men med eller utan problem så har PS inte lyckats för RAW-behandlingen särdeles smidig!

Ser fram emot fler svar!
Jag är absolut ingen absolut anhängare av Pshp men vad är problemet med RAW-hanterandet?

Jag har läst en del tidigare trådar och de problem som jag stött på i dem har jag absolut inte känt igen eller så har det varit handhavandeproblem.

Finns dels någon eller några trådar här på FS om det, där röda färger blivit alldeles konstiga i PSCS, dels finns (fanns) även diskussionen i internationella fora. Har dock inte hört något på en tid om detta. Kanske inget problem (längre)?

I en artikel på Luminous Landscape diskuteras för- och nackdelar med C1 vs PSCS (vill minnas att det är den där storformatsfotografen från USA, Alain något, som skriver). Smidigt vore ju att ha allt i ett program.

mipert skrev:
Jag är absolut ingen absolut anhängare av Pshp men vad är problemet med RAW-hanterandet?

Jag har läst en del tidigare trådar och de problem som jag stött på i dem har jag absolut inte känt igen eller så har det varit handhavandeproblem.

Mitt "missnöje" med PS kan till stora delar bero på datorns prestanda. Med 1,2 Ghz, 512 minne tar det rätt länge för mej att öppna en RAW-fil. Dessutom jobbar man ju då med en fil åt gången. I C1 är det ju bara att öppna en folder med RAW-filer och sen browsa omkring mellan dem, behandla de bilder man vill och klicka på exportera efter hand. Så ställer dom sig i en fin kö som datorn tuggar på samtidigt som man glatt fortsätter jobba med resten av bilderna. Otroligt smidigt!

Men oberoende av datorprestanda tycker jag att det är ganska klart att C1 kräver mindre av datorn än PS - vilket bara det gör jobbet i C1 mycket mycket snabbare oberoende av datorn. Det, plus fördelarna med workflowen jag nämnde ovan.

Summa sumarum är det kanske så att det inte är något som helst fel på PS RAW-behandling - det är kanske bara det så att C1 är jädrans mycket bättre, smidigare och fiffigare! :)

Färgproblemen som Niklas nämnde känner jag inte till - har inte noterat eller hört om nått sånt tidigare.

EDIT: Ok, Niklas gav lite info ovan...!

Ja, arbetsflödet i C1 är så smidigt att det ibland kan kännas lite snopet. En del pengar kostar programmet ju (beroende på C1-version) och så går det så lätt och snabbt!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto