Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ser er arbetsprocess från kamera till arkiv ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

bdajegu

Aktiv medlem
Som nybliven digitalare slås jag av att jag inte alls har koll på hur mitt framtida arbetsflöde bör se ut och vilken utrustning jag egentligen behöver.

Jag fotar bara i RAW-format, slutresultatet vill jag ha på papper och arkiveringen skall ske på lämpligt sätt.

Problemen jag hittills stött på är (givetvis) val av arkiveringsmetodik samt det faktum att räckvidden från PCn med mina två minneskort kommer att bli för kort för t.ex. en seglingssemester. Sen tar det ju en evighet att ladda upp bilder till labben!

1. Hur ser er kedja ut?
2. Hur hantera räckvidden? -mer minneskort eller bärbar-HD mer kortläsare?
3. Vilket labb använder ni?
4. Är en egen fotoskrivare ett reellt alternativ till labben m.a.p kostnad & kvalitet?
5. Är det något mer jag bör tänka på?

Idag har jag:
En nikon D70
Två CF-kort om 256Mb resp 1Gb
En bärbar dator med intern SD och CF-läsare
Extern CD-brännare

+en fotoväska med en drös optik och hus..

Nu är jag ju inte digital annat än från när filmen åker in i scannern.. men här är mina fyra öre.

Se till att du har tillgång till labb med en FTP för anslutna kunder. Det är mycket smidigare än att använda webbgränssnitt. Titta t ex på www.proprint.se

Bärbar dator skulle jag inte tycka vore ett realistiskt alternativ till en stabil och kraftfull stationär dator.
Finns det inte en massa portabla hårddisklösningar att ha med sig?
30GB+ borde ju räcka ett tag även i RAW.

Fotoskrivare är idag inte längre realistiskt jämfört med t ex proprint.

Du bör tänka på smidiga backuplösningar för dina digitala bilder.
T ex hårddiskbackup, flera lösa diskar i vagga.
Diskarna är idag så billiga att det inte är värt att jaga brännare eller tapestore.

ANNONS