Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur söker jag praktik hos en professionell fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

soulmate

Medlem
Som rubriken antyder så gäller min fråga praktik. Jag går nu första året på gymnasielinjen Hantverk Foto (den enda av sitt slag inom Sverige) och jag har nu börjat fundera lite smått på var jag ska söka min praktik som vi kommer ha i tvåan.

Hur går man tillväga om man vill jobba med en mer professionell fotograf?
Vad ska man lämna in för sorts CV? Ska man sända med bilder?
Vet ni av några fotografer som jobbar professionellt som tar emot praktikanter, eller är de flesta dörrarna stängda?

Jag pluggar som sagt foto på gymnasiet, men på min lediga tid jobbar jag även för Sundsvalls tidning. Är det värt att nämna om man ska söka praktik, eller är det bara onödig fakta?

Det blev många frågor det här. Jag har försökt att hitta tidigare trådar på detta ämne, men har tyvärr inte hittat några vettiga. Hoppas ni kan hjälpa mig.

/Evelina Ytterbom
 
Hej
Jag är ingen professionell fotograf, så mina råd är mer allmänna. Självklart skall du ta upp tidningsjobbet. Det känns som en riktigt tung grej att komma med. Angående CV behöver du nog inte oroa dig. Ingen förväntar sig en fullfjädrad CV från en person i din ålder. Jag tror inte att du skall förvänta dig stängda dörrar. Det finns många fotografer som gärna vill bidra till att föra yrket vidare. Stöter du på en stängd dörr, räkna den som ett undantag och sök vidare. Du tjänar säkert på att aktivt söka praktikplats och i god tid.
Önskar dig en lyckosam karriär som fotograf
Lars Hedin
 
Tack för ditt svar Lars och tack för dina lyckoönskningar!

Ska nog börja söka praktikplats ganska omgående, samtidigt som jag har dina tips i bakhuvudet.
 
Ring!

Min dotter behävde praktikplats och tog upp telefonen. 10 minuter senare hade hon en plats. Uppsökande kontakt är mycket bättre än att skicka runt CV.

ps. Dock kanske du behöver ett CV eller en ansöka ändå men mer för att verifiera det du sagt i telefonsamtalet
 
Som rubriken antyder så gäller min fråga praktik. Jag går nu första året på gymnasielinjen Hantverk Foto (den enda av sitt slag inom Sverige) och jag har nu börjat fundera lite smått på var jag ska söka min praktik som vi kommer ha i tvåan.



Jag pluggar som sagt foto på gymnasiet, men på min lediga tid jobbar jag även för Sundsvalls tidning. Är det värt att nämna om man ska söka praktik, eller är det bara onödig fakta?

Det blev många frågor det här. Jag har försökt att hitta tidigare trådar på detta ämne, men har tyvärr inte hittat några vettiga. Hoppas ni kan hjälpa mig.

/Evelina Ytterbom

Hejsan Evelina!

Du är en riktigt duktig fotograf och på väg åt rätt håll och utvecklas ständigt. Jag arbetar och är egen företagare som fotograf och min råd är att jag skulle vilja att du ringde till mig vid intresse och berätta lite om dig själv och sedan hade vi bokat ett litet möte så vi får lära känna varandra lite bättre - om vi ändå ska "arbeta" ihop ett tag! Sen hade jag inte förväntat mig ett CV i din ålder, men du får absolut visa upp dina kunskaper genom bilder eller berätta vad de är du vill lära dig och vad du redan kan.
 
Ett tips till.

Bortsett från de goda råden ovan.
Så tycker jag att du ska sätta ihop en portfolio med dina bästa bilder.
Ännu hellre en personlig hemsida med en portfolio.

När du sedan kontaktar någon, kan du hänvisa till hemsidan/portfolion.

Jag instämmer i att du är duktig.
En bra portfolio säger mycket i sig självt, och frafmför allt så ger det potentiella uppdragsgivare möjlighet att bilda sig en uppfattning om vad du kan.

Sedan ska du självklart hänvisa till tidningsjobbet.
Kanske kan du få hjälp från någon på tidningen som kan vara referens åt dig?
Att ha referenser underlättar en hel del.

Lycka till :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.