Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur söker jag praktik hos en professionell fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

soulmate

Medlem
Som rubriken antyder så gäller min fråga praktik. Jag går nu första året på gymnasielinjen Hantverk Foto (den enda av sitt slag inom Sverige) och jag har nu börjat fundera lite smått på var jag ska söka min praktik som vi kommer ha i tvåan.

Hur går man tillväga om man vill jobba med en mer professionell fotograf?
Vad ska man lämna in för sorts CV? Ska man sända med bilder?
Vet ni av några fotografer som jobbar professionellt som tar emot praktikanter, eller är de flesta dörrarna stängda?

Jag pluggar som sagt foto på gymnasiet, men på min lediga tid jobbar jag även för Sundsvalls tidning. Är det värt att nämna om man ska söka praktik, eller är det bara onödig fakta?

Det blev många frågor det här. Jag har försökt att hitta tidigare trådar på detta ämne, men har tyvärr inte hittat några vettiga. Hoppas ni kan hjälpa mig.

/Evelina Ytterbom
 
Hej
Jag är ingen professionell fotograf, så mina råd är mer allmänna. Självklart skall du ta upp tidningsjobbet. Det känns som en riktigt tung grej att komma med. Angående CV behöver du nog inte oroa dig. Ingen förväntar sig en fullfjädrad CV från en person i din ålder. Jag tror inte att du skall förvänta dig stängda dörrar. Det finns många fotografer som gärna vill bidra till att föra yrket vidare. Stöter du på en stängd dörr, räkna den som ett undantag och sök vidare. Du tjänar säkert på att aktivt söka praktikplats och i god tid.
Önskar dig en lyckosam karriär som fotograf
Lars Hedin
 
Tack för ditt svar Lars och tack för dina lyckoönskningar!