Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur sätta Exif-data på skannade bilder från 1920 o framåt

Produkter
(logga in för att koppla)

FimW

Medlem
Jag har ca 6.000 bilder, sv-negativ och dia från 1920 och fram till dess digitalkameran gjorde sitt intåg. Dessa håller jag på att skanna in och sedan organisera mha av Photoshop Elements, eventuellt justera en o. annan bild. Då behöver jag ett vettigt program för att sätta datum i Exif-data för att kunna sortera in de i rätt tidsperiod.

Någon som har tips på bra program, behöver inte vara freeware

/Fim W

Fixar inte Elements det?
Du kan ändra datum till ett visst datum, eller korrigera med fast offset.

Jag tror att PSE 5 (eller om det var 6) skriver till EXIF.

Mitt tips.....

....är ACDSee Photo Manager eller den dyrare, lite lyxigare versionen, Photo Pro. Är ganska säker på att båda klarar att sätta datumtaggen på bilderna en åt gången eller ett antal bilder på en gång.

Kolla in deras hemsida. http://www.acdsee.com

/Viktor

Gratisprogrammet FastStone Image Viewer (www.faststone.org) klarar av att ändra datum och tid i exif både i en bild och i flera bilder samtidigt.

Programmet kan dock behövas ställas in en del så det ser ut och fungerar som man vill. Det går att styra upp ordentligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar