ANNONS
Annons

Hur sälja bilder på nätet SNABBT och smidigt.

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Jag är ofta ute på motortävlingar och tänkte nu börja försöka få ut mina bilder SNABBT så tidningar etc. kan komma åt saker och ting med en gång, utan att behöva vänta men jag vill ju gärna ha betalt med...

Någon som har förslag på hur man enklast skall göra? Något login så man kan se vem som laddat ner och skicka faktura efteråt? En webshop med digitala bilder i fullupplösning och köra royaltyfritt? Vore skönt om man hyffsat enkelt kan slänga upp ett tiotal bilder för försäljning på nolltid. Förslag någon?

När det gäller tidningar är det nog vanligare att man skickar bilderna till dom snarare än att dom ska leta på din website skulle jag tro, och dom köper knappast via en webshop utan betalar mot faktura. (?)

Beroende på vilka funktioner du är ute efter så tycker jag imagedesk fungerar kalas!

Köparen registrerar ett konto och du har full koll på vilka bilder som laddas ner. Dessutom trevliga funktioner med ljusbord mm mm.

Ta en titt på det i vart fall.

mr_rockster skrev:
Jag är ofta ute på motortävlingar och tänkte nu börja försöka få ut mina bilder SNABBT så tidningar etc. kan komma åt saker och ting med en gång...

Någon som har förslag på hur man enklast skall göra?
Jag förmodar att du vet ungefär vilka tidningar som skulle kunna vara dina kunder. Om inte, så tycker jag du ska ta reda på det. Sen mejlar du småbilder till dem direkt efter tävlingen och berättar vad du har.

Visst, det kan ju funka med Imagedesk också -- om du är tillräckligt känd, om tidningarnas redigerare och bildredaktörer automatiskt tänker "jamen, det där har säkert Mr Rockster bilder på, vi kollar hans webbsajt". I annat fall är det nog bättre att varje gång påminna om att du -- och bilderna -- faktiskt finns.

Tanken är att de inte skall behöva vänta till efter tävlingen på vissa bilder utan att jag ska kunna lägga upp några under tävlingens gång (mellan heaten...). Jag vill inte behöva skicka ut småbilder och sedan får de vänta innan de får den riktiga bilden (den stora).

Tanken är att jag ska skicka ut mail till tidningarna/websiterna som kan vara intresserade att nu finns det nya bilder ute så har de möjlighet att ladda hem de och sedan lägga ut de/använda de.

Funkar imagedesk till detta?

MVH

Johan

Är du redan etablerad i facket? Annars kanske du kan bjuda på en omgång original direkt under pågående tävling? Skicka ett par tre av dina bästa bilder under tävlingens gång till några tidningar du tror kan vara intresserade och säg att de är gratis, denna gång! Skriv upp den missade intäkten på kontot marknadsföring. Om någon nappar, har du troligen en kund!

I fortsättningen kan ni säkert hitta på ett sätt tillsammans med din kund om hur bilderna kommer till kunden.

Per.

mr_rockster skrev:
Tanken är att de inte skall behöva vänta till efter tävlingen på vissa bilder utan att jag ska kunna lägga upp några under tävlingens gång (mellan heaten...).
Säljer du bilder till tidningar i dag? Har de behov av denna fantastiska service?

Vilken tid på dygnet går såna här tävlingar egentligen!?

Johan: Har du den bandbredden så att du kan ladda upp stora bilder till en server när du är "på fält" ?
Fast du kanske inte tänker ladda upp ett stort antal biler.

Jag tror affärsidén är rätt tveksam...

I min (ska erkännas begränsade) erfarenhet så fungerar det inte så att tidningar letar efter bilder från motortävlingar på nätet. Dom har en planering av artiklar och reportage en tid i förväg och vill man sälja till dom är det störst sannolikhet att man får göra det om man har ett uppdrag att bevaka tävlingen, t.ex. med sikte på en tävlande från tidningens hemort. Enda undantaget skulle jag tro är om det händer något exceptionellt som en större olycka, då kan det bli ett nyhetsreportage som inte planerats i förväg. Bilder från en helt vanlig lokal tävling där det inte händer något speciellt går knappast att sälja styckevis till tidningar, möjligen kan man sälja kompletta reportage med både bild och text om man sätter samman ett komplett paket. Förmodligen ska man också sikta på tidningar i andra delar av Sverige än där tävlingen går eftersom det är större sannolikhet att tidningen inte skickar egna reportrar och fotografer dit.

Det är SM tävlingar jag pratar om i första hand. STCC, MX-SM, Pro Superbike, Carrera Cup (med Prins Carl-Philip). Är etablerad i vissa delar men vill försöka nå ut till lite fler.

Då allt fler tidningar har sidor på nätet där de vill ha upp information snabbt så tror jag att detta kan vara bra för de, speciellt när man följer hela serier och så så vet de var de hittar bilderna. Tänkte inta ladda upp massor av högupplösta men en del. Ofta finns det pressrum med bredbandskoppling, annars kör jag 3G trådlöst bredband.

Frågan var för övrigt inte om jag har behov av de, vilka som ska köpa etc. utan om det finns något sätt rent praktiskt att genomföra den tekniska biten.

MVH

Johan

Det låter som om du vill administrera din webplats från din laptop och då beror det väl på vilken server du har och vad du använder för programvara för redigering. En variant är att ha en kopia av din webplats på din laptop och använda t.ex. Frontpage för att först redigera lokalt och sedan ladda upp till den publika servern.

I mitt fall kör jag en egen webserver baserad på Joomla (publiceringsverktyg) integrerad med Gallery2 (bilddatabas) och där kan allt innehåll, både album, text och bilder läggas till och ändras via webben. Jag kan t.ex. skapa nya album för en tävling och därefter ladda upp bilder på ett antal sätt, via webläsare, ftp m.m.

Nu har jag sällan så bråttom så jag har bara gjort det vid något enstaka tillfälle, jag vilar/äter hellre mellan heaten och jag vill hem när dagen är slut. :)

Tjenare!

Just det där är inga problem, problemet är hur jag vet VEM som har laddat ner bilden för att använda den och så jag får faktureringsadress etc. Lägga upp bilderna i fullupplösning på min sida funkar ju annars men då är det svårare att hålla koll på om någon "snattar"

MVH

Johan

Aha, glömde den ursprungliga frågan vartefter diskussionen gick ... då är vi tillbaka till någon sorts e-handel då. Jag har bara börjat kika på detta, ska försöka integrera det i min lösning så småningom. Jag känner inte till någon enkel variant på detta, dom jag kikat på så här långt är rätt pyssliga att administrera, det är därför jag funderar på ett sätt att integrera något med den bilddatabas jag redan har så att bilderna per automatik också dyker upp i webshopen. Kanske det slutar med att jag får konstruera något själv som passar det jag vill göra.

En variant vore kanske en FTP-server där du kan kika på loggarna i efterhand vilka bilder som laddats hem av vem. Det kräver i och för sig att tidningarna har ett inloggningskonto i förväg och det kan ju stoppa en del försäljningar, alternativt göra det lika långsamt som andra halvmanuella lösningar.

Jag funderar vidare ...

mr_rockster skrev:
Något login så man kan se vem som laddat ner och skicka faktura efteråt? En webshop med digitala bilder i fullupplösning och köra royaltyfritt?

Varför inte prata med dina kunder och höra vad som skulle fungera bäst för dem? Om det inte är smidigt för kunden, kan du få bekymmer att sälja.

Hur många kunder rör det sig om? 3? 5? 15? 50? Fler?

Är det väldigt få, kan det ju räcka med att ge varje kund ett login-konto på snart sagt vad som helst. När du ser att någon kund loggat in, så är det bara att ringa och fråga vad de publicerade och skicka faktura.

Har du många kunder, duger nog bara en fullfjädrad webb-handel. Sådana finns det många.

Per.

mr_rockster skrev:
Just det där är inga problem, problemet är hur jag vet VEM som har laddat ner bilden för att använda den och så jag får faktureringsadress etc. Lägga upp bilderna i fullupplösning på min sida funkar ju annars men då är det svårare att hålla koll på om någon "snattar"
Jag vet ju inte vad det är för tidningar och andra du arbetar mot, men risken att en svensk seriös publikation skulle "snatta" dina bilder är i praktiken obefintlig.

Jag säljer också bilder på hästkrafter ( fast lite andra typer....)
Jag har hackat ihop en egen sida där kunderna kan titta på bilderna. När de sedan vill köpa en bild så måste de skaffa ett konto och loggga in. Då tar man alla uppgifterna om fakturering/kortbetalning mm och leveransadresser.
Om de beställer en bild digitalt så skalas bilden om till rätt storlek och mailas till kunden. En faktura, i pdf, mailas också iväg.

Funkar ganska bra, tyvärr får inte alla ta imot stora filer på sin mail vilket ställer till problem och då får man köra något annat sätt....typ CD i brev.
Ska fixa en annan lösning på det, nu till sommaren.

Bilderna laddas ganska snabbt upp till en databas och filer. Sedan är det bara sätta sig att indexera alla bilderna så kunden hittar sig själv.

shop.esongson.se
Ps. Sidan är kanske inte den vackraste...Ska fixa det med någon gång....:)

Min program är gjort i C# med MySql som databas.
För att göra fakturan använder jag en pdf-komponent som går att koppla mot C# program.
Den är ganska långsam på att göra en faktura men det funkar bra för mig.
Allt loggas i databasen så jag ser vem som har fått vad och vilken faktura som hör till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar