Annons

Hur reducera ljus fr studioblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Hej på er, denna fråga har nog diskuterats förut skulle jag tro?
Har tidigare köpt två st studioblixtar på 400 ws.
Nu skall jag fotografera lite stilleben och liknande.
Dessa blixtar ger för mycket kräm så det blir helt överexponerat.
Vill använda minsta möjliga bländare då jag vill ha litet skärpedjup.
Har testat med ND-filter på linsen men då går det ju inte att jobba för man ser ju inget i sökaren.
Finns det någon form av plastfilm någonstans eller rent av större ND-filter som man kan sätta i softboxana för att reducera ljuset rejält?
De måste ju vara hyfsat färgneutrala så att inte motivet blir helt vanställt.
Finliret fixar jag i PS då jag fotograferar i RAW.
Har sökt på nätet på alla möjliga sått men hittar inget bra alternativ.
Tacksam för all hjälp.

// Mats W
 
ND-filter till blixtarna är nog det bästa valet om det inte går att sänka effekten på blixtarna nog.
Scandinavian Photo borde kunna skaka fram sådana.
Annars är ett variabelt ND-filter till kameran en (dyr) variant.
 
Hej på er, denna fråga har nog diskuterats förut skulle jag tro?
Har tidigare köpt två st studioblixtar på 400 ws.
Nu skall jag fotografera lite stilleben och liknande.
Dessa blixtar ger för mycket kräm så det blir helt överexponerat.
Vill använda minsta möjliga bländare då jag vill ha litet skärpedjup.
Har testat med ND-filter på linsen men då går det ju inte att jobba för man ser ju inget i sökaren.
Finns det någon form av plastfilm någonstans eller rent av större ND-filter som man kan sätta i softboxana för att reducera ljuset rejält?
De måste ju vara hyfsat färgneutrala så att inte motivet blir helt vanställt.
Finliret fixar jag i PS då jag fotograferar i RAW.
Har sökt på nätet på alla möjliga sått men hittar inget bra alternativ.
Tacksam för all hjälp.

// Mats W

Flytta blixten? Reflektera i något....dämpa är lätt. Lägg vitt tyg emellan? Gillar inte heller ND för det försämrar sökarbilden.

(Vill du ha litet skärpedjup ska du ha stor bländare, inte liten)
 
ND-filter till blixtarna är nog det bästa valet om det inte går att sänka effekten på blixtarna nog.
Scandinavian Photo borde kunna skaka fram sådana.
Annars är ett variabelt ND-filter till kameran en (dyr) variant.

Äger ett variablelt ND-filer. Dyrt och dåligt, ljuset blir riktningskänsligt och ojämnt. Men som sagt, det förstör även sökarbilden.
 
Nä, ND på kameran har jag skippat.
Att "lägga" i mellan tyg är lättare sagt än gjort.
Det måste tåla värme (Inställningsljuset), och sättas fast på ett bra sätt på sotfboxen.
Skall ringa runt och se om det finns ND på rulle (men det borde väl kosta skjortan i så fall??).
Funderade ett tag på solfilm?? Den finns ju i olika grader men frågan är hur det går med färgen?
De är väl rätt blåa har jag för mig?
(Menade stor bländare, tänkte på siffran :)

// Mats W
 
Det finns stora gråfilter (film eller tunna plattor) att skaffa (nånstans ifrån) som kan användas framför blixtarna. Vad jag minns var detta ganska dyrt, närmare priset av en ny kamera än ett kamera-gråfilter... Dessutom får man passa sig så att dessa inte smälter. Tror inte att man kan använda sig av inställningsljuset heller.

Det finns dock numera tekniska möjligheter att lösa detta så att du kan se bra genom sökaren (samt använda inställningsljuset) även med gråfilter på. Du behöver en kamera som dels har EVF, och dels har möjlighet att koppla om denna från att visa hur bilden blir med den valda exponeringen och till att uppföra sig som en normal OVF (fast försedd med en kraftig ljusförstärkare). De enda kameror som jag vet klarar detta är Sonys OLED/EVF/SLT-kameror, f.n. A65, A77 och A99 (ev. klarar de nyare NEX-kamerorna också att sättas i Display - Setting Effects OFF, men det har jag inte provat).

Långt efter att sökarna i alla OVF/DSLR-kameror har blivit svarta kan du med ovannämnda OLED/EVF-kameror se klart och tydligt i sökaren. En sådan kamera kostar naturligtvis mer än ett ND-filter så denna lösning är kanske inte aktuell för din del, men dessa är de enda som vad jag vet löser alla problem du har. Och just nu råkar de faktiskt säljas för makalösa priser - f.n. särklassigt bästa köp i sin kategori... Anledningen är säkerligen att det ryktas om att det snart kommer nya modeller av dessa (fast då förmodligen till priser som ligger dubbelt upp mot vad de befintliga modellerna säljs för nu).
.
 
Jag har bytt inställningljuslampan mot en dagljus/foto/lampa
och fotograferat bara i inställningljuset. Själva blixten används då bara lamphållare.
Har dina blixtar proportionerligt inställningljus så ska du inte använda det utan full effekt.

Är det bara en softbox du ska använde så funkar detta utmärkt, du kan få hur stora bländare som helst du bara minskar slutartiden, du behöver inte bry dig om att reglrera ljusmängden från lampan.


Om du ska använda flera blixtar och styra relativa effekten mellan dessa blir det knepigare
då måste du skaffa några lampor med olika effekt.

--
Det finns billiga kit med softboxar och flera fotolampor i boxen som man kan
tända separat för att få åtminstånde en viss möjlighet att justera ljusmängden.
 
"Har testat med ND-filter på linsen men då går det ju inte att jobba för man ser ju inget i sökaren".

Du fokuserar ju innan, sedan på med ND filter.

//Julle.
 
Bra tanke Jan, kan ju fungera.
Problemet blir om man vill använda fler källor till t.ex bakgrund mm.
Det går ju vad jag förstår inget vidare att blanda fast ljus av olika styrka då det ger olika färgtemperatur.
Jag valde från början mellan blixt och fast ljus men föll för blixt beroende på värmen som fast ljus ger.
3 st lampor a 100W gör snart rummet outhärdligt att jobba i.
Dessutom blir det problem med de filter mm som man sätter framför lamporna.
Kör vidare på blixt-spåret tills vidare.

Att köpa ny kamera med nya funktioner känns inte som rätt väg at gå just nu.
D300:an får hänga med ett tag till.

Tack för era svar och synpunkter.

// Mats W
 
"Har testat med ND-filter på linsen men då går det ju inte att jobba för man ser ju inget i sökaren".

Du fokuserar ju innan, sedan på med ND filter.

//Julle.
Förutom att det är bökigt (har själv gjort så tidigare), så är mina erfarenheter att man inte alltid får hårskärpa ifall man skruvar på ND-filtret mellan fokuseringen och exponeringen. Detta verkar få vissa objektiv att ändra fokus lite, och på objektiv där fronten med filtergängan roterar vid AF brukar detta fel bli rejält stort. Dessutom ändrar ju filtrets planglas läget för fokusplanet något. Således ingen lösning ifall man söker bästa möjliga bildkvalitet.
 
Har blixtarna även lampa?
Nd8 funkar bra att fokusera med iaf med 50D, 7D och 5D mk3 (bara testat dom)
Men du behöver ju ljus för att AF ska fungera.
 
De flesta studioblixtar har även inställningsljus (halogen- eller glödlampa). Dock är det ofta inte särskilt starkt.
 
Kanontips med "Goecker"!!
Har aldrig hört om den firman men den är ju rätt ny.
Det skall jag kolla vidare på.
Tackar ödmjukast.

Att montera ND på linsen efter focusering tror jag inte på.
Dessutom vill man ju jobba med motivet och ta många olika exponeringar och kompositioner.
Att sätta filter på/av fungerar inte.

Kanske möjligt att sätta filtret (typ detta fr Goecker) löst framför linsen i separat hållare??
Skall provas.

// Mats W
 
Scandinavian Photo har ju Lee Pro filterhållare som kanske låter dig sticka in 10x10cm filter framför objektivet. Goecker (dansk firma som tog över gamla Yfo), Procenter och Molanders är ju annars firmorna för studioproffs, vet inte vilken service de ger till konsumenter men om du vet vad du ska ha går det iaf numera att beställa från dem.
 
Dagljus fotolampor är lysrörstyp, de drar mycket mindre ström. I min blixt har jag normal 150W inställningsljus (halogen) Den fotolampa jag sätter i är på 70W och ger mer ljus än inställningljuset men ger bara hälften så mycket värme.

Jag använder dagljuslysrör som fyllnadsljus och en dagljus fotolampa som huvudljus.
Jag har aldrig haft några problem med olika färgtemperaturer vid olika effekter ( 70W 36W 28w) Enda problemet är att det blir lite för lite ljus jämfört med blixt, det blir för långa slutartider för porträtt (jag vill ha typ bländare8) och då måste modellen verkligen vara still. Men för produkt/stileben så har man stativ och modellen rör sig inte.

Åter till blixtarna,
Ska ljuset genom diffusionsduk (eller relekteras i skärm) behöver det inte vara så "jämt" det går bra att ha mer "mekaniska" "gråfilter". 4 lager myggnät, lite kraftigare aluminiumfolie som man gör en massa hål i osv. Fortfarande måste de vara värmetåliga om man ska ha inställningljus igång.

Jag har en pappskiva med ett stort runt hål i som jag lägger på insidan av diffusionsduken, hålet är nästan så stort som boxen, så det försvinner bara typ 25% av ljuset, men man får runda catchlights i ögonen på modellen vilket jag tycker är snyggare men sällan orkar med nuförtiden. Samma teknik men med mindre (eller flera små) hål funkar naturligtvis bra men påverkar ljusbilden.

--
De gånger vi har "stora bländare" porträtttagningar har vi använt kamerablixtar genom paraplyn, de går oftast att ställa ned till 1/64 eller 1/128 dels effekt och motsvarar ungefär 100ws på maxeffekt. Det blir så lite ljus att man måste passa på allmänbelysningen i studion så den inte påverkar.
 
Förutom att det är bökigt (har själv gjort så tidigare), så är mina erfarenheter att man inte alltid får hårskärpa ifall man skruvar på ND-filtret mellan fokuseringen och exponeringen. Detta verkar få vissa objektiv att ändra fokus lite, och på objektiv där fronten med filtergängan roterar vid AF brukar detta fel bli rejält stort. Dessutom ändrar ju filtrets planglas läget för fokusplanet något. Således ingen lösning ifall man söker bästa möjliga bildkvalitet.

Håller med, det funkar inte i praktiken. Om objektivet har minsta glapp, du rubbar objektivet det minsta, eller råkar flytta kameran eller om glaset påverkar bilden så blir fokus fel.
 
Kan man inte bara vända på blixtarna och studsa ljuset i väggar och tak som man gör med vanliga blixtar? Det brukar stjäla en hel del effekt.
 
Då får man ju bara en jämn belysning. Beror klart på hur man vill att ljuset ska falla. De flesta som kör studio gillar ju leka med ljus.
 
Kan man inte bara vända på blixtarna och studsa ljuset i väggar och tak som man gör med vanliga blixtar? Det brukar stjäla en hel del effekt.

Hellre i ett stort paraply eftersom annars blir det som att fota i en ljusbox utan skuggor, dvs helt karaktärslöst ljus.

Sen kräver det att färgen är rent vit/grå, har samma vita färgnyans på alla ytor och att det inte finns något färgat objekt i närheten.

Kanske enklast att köpa nya blixtar med tanke på framtiden?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.